Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filöverföring till/från Performa 5200


fgh

Rekommendera Poster

Jag hittade en förpackning oanvända disketter som jag kunde ha användning för (filerna blir ju tio gånger större när man sparar om dem som PostScript!), men när jag försöker formatera om dem till Mac OS Extended får jag felmeddelandet "Den valda storleken är inte giltig för det valda filsystemet". Klarar inte dagens Macar att formatera disketter, eller gör jag något fel? I det första fallet: tror du det skulle gå på Minin med 10.4? Jag vill helst inte nöta på Performan i onödan.

 

Jag undrar när jag formaterade en diskett senast? Säkert inte på den här sidan millennieskiftet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du välja Mac OS Standard i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag misstänker att problemet är att det automatiskt förbockade alternativet som heter bara Mac OS Extended är grått. De 4 svarta Extended-alternativen har alla parenteser efter sig (journalförd etc). Jag tolkar det som att Skivverktyg förstår hur disketten borde formateras, men inte klarar av att göra det?

Skärmavbild 2018-08-03 kl. 13.20.03.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, fgh säger:

Nej. Jag misstänker att problemet är att det automatiskt förbockade alternativet som heter bara Mac OS Extended är grått. De 4 svarta Extended-alternativen har alla parenteser efter sig (journalförd etc). Jag tolkar det som att Skivverktyg förstår hur disketten borde formateras, men inte klarar av att göra det?

Skärmavbild 2018-08-03 kl. 13.20.03.png

Om du formaterar utan att välja något, dvs låta Mac OS Extended vara ibockad, funkar det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler frågor...

 

Jag har upptäckt att en del disketter har kvar filer och mappar med namn som börjar med punkt. (Det var en gång i tiden ett praktiskt sätt att få dem att hamna överst i listor – men när OS X kom och gjorde alla sådana filer och mappar osynliga var det ju inte lika praktiskt...) Så nu undrar jag ju hur mycket jag missat trots att jag trodde mig ha kopierat över allt. Jag antar att även ev. osynliga filer och undermappar följde med när jag kopierade hela mappar från disketter till datorn? Och att även ev. osynliga mappar följde med när jag använde Cmd-A innan jag drog över allt från en diskett? Hur får jag OS X att visa även de här osynliga filerna/mapparna?

 

Finns det något att göra när PostScript-filerna blir för stora för disketter? Performan saknar ju både CD-brännare, USB-, Firewire- och Ethernetuttag. Däremot så har den ju en gång i tiden haft uppringd internetanslutning, och ADSL-routern har två likadana uttag avsedda för bredbandstelefoni. Kan man dra en sladd däremellan och på något sätt få över filerna den vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, fgh säger:

Fler frågor...

 

Jag har upptäckt att en del disketter har kvar filer och mappar med namn som börjar med punkt. (Det var en gång i tiden ett praktiskt sätt att få dem att hamna överst i listor – men när OS X kom och gjorde alla sådana filer och mappar osynliga var det ju inte lika praktiskt...) Så nu undrar jag ju hur mycket jag missat trots att jag trodde mig ha kopierat över allt. Jag antar att även ev. osynliga filer och undermappar följde med när jag kopierade hela mappar från disketter till datorn? Och att även ev. osynliga mappar följde med när jag använde Cmd-A innan jag drog över allt från en diskett? Hur får jag OS X att visa även de här osynliga filerna/mapparna?

 

Finns det något att göra när PostScript-filerna blir för stora för disketter? Performan saknar ju både CD-brännare, USB-, Firewire- och Ethernetuttag. Däremot så har den ju en gång i tiden haft uppringd internetanslutning, och ADSL-routern har två likadana uttag avsedda för bredbandstelefoni. Kan man dra en sladd däremellan och på något sätt få över filerna den vägen?

Du kan få låna en CD-brännare för SCSI av mig, om du bor i närheten av Helsingborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan:

För att komma åt filerna kan du öppna datorn, ta ut hårddisken och ansluta den till en modern(are) dator med en USB-adapter. Exempelvis en sådan här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kontrollerkort/ide/plexgear-usb-3-0-till-sata-och-ide-p61369

OBS att det finns billigare adaptrar, men de hanterar oftast bara SATA, medan din disk har ATA (som också kallas för PATA eller IDE).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, ja, det hade jag hunnit glömma eftersom det inte var aktuellt i det läget. Då får jag se till att konvertera de där besvärliga filerna som vägrar öppna på alla andra datorer än Performan (inkl den de en gång skapades på) till PostScript, och sedan får de ligga kvar där på hårddisken tills jag antingen är säker på att jag inte behöver Performan mer, eller den ger upp för gott. 

 

Tack för länken (och all annan hjälp!). Jag har redan hittat 4 filer som kopierats över men inte syntes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...