Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iBook G4 vad kan man använda den som


baconatte

Rekommendera Poster

baconatte

Hallå

Har min gamla Ibook G4 liggande hemma. Batteriet är kasst med den går att köra på direktström. Finns det något man kan använda den till som  komplement exempelvis till min nyare mac? Eller helt enkelt lattja med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tror inte det går att surfa ens med OSX 10.5.8 (tror det är max du kan ha)........

 

Kanske med någon "ultra-lätt" linux-variant.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SwedeBear

Ge den serverfunktion ex vis; koppla upp skrivare m drivrutiner som inte stöds i Intel-/ nyare macOS o dela i hemmanätet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, baconatte säger:

Hallå

Har min gamla Ibook G4 liggande hemma. Batteriet är kasst med den går att köra på direktström. Finns det något man kan använda den till som  komplement exempelvis till min nyare mac? Eller helt enkelt lattja med den.

Jag har en sådan i källaren som reserv. Jag har Mac OS X Leopard 10.5.8 på den. Därför kör jag den här webbläsaren (se dump nedan) och har använt de avancerade skript som medföljer. Det fungerar men går så klart inte särskilt fort. Men på så vis kan man surfa som vanligt, trots operativsystemets ålder. Man kan även skapa nytt program av Mail, m m, via ”Relink against WebKIt”, för att mejla med moderna tjänster.

Jag har en del program på den som kan användas om jag specifikt behöver dem. Imovie HD 6 och Apple Works, till exempel. Jag har testat Linux också på den, men det funkar inget vidare.

 

dump.jpg.ad11265e95139dcde71b4fa49357e485.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, baconatte säger:

Hallå

Har min gamla Ibook G4 liggande hemma. Batteriet är kasst med den går att köra på direktström. Finns det något man kan använda den till som  komplement exempelvis till min nyare mac? Eller helt enkelt lattja med den.

Bifogar en länk på gamla Macspel som borde fungera fint på din dator. Förr var Ambrosia stora på spel för Macen. Gillar särskilt Aperion, Barrack, Swoop som är roliga arkadspel. Få har provat rymdspelet EV Nova som är ett 2D-spel men smart gjort och har ett stort universum att utforska.

http://www.ambrosiasw.com/games/old/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • xeric changed the title to iBook G4 vad kan man använda den som
  • 1 month later...

Jag har också kvar min gamla iBook. Jag använde den faktiskt som "skrivmaskin" ute på jobb till för några år sedan. Batteriet klarade då fortfarande omkring en halvtimmes jobb.

 

Har OS 10.4.11 installerat.

 

Det jag har funderat på är om jag skulle ställa den vid stereon som musikspelare. Jag har en hel del musik nerladdad och kopierad från CD. Tänkte spela upp musiken via iTunes eller VLC och sedan koppla till stereon via min nuForce µDAC. Vad tror ni om det? Det borde väl fungera?

 

(Jag tänkte alltså inte streama musik - jag har inte kommit riktigt dit än)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hetlund säger:

 

Det jag har funderat på är om jag skulle ställa den vid stereon som musikspelare. Jag har en hel del musik nerladdad och kopierad från CD. Tänkte spela upp musiken via iTunes eller VLC och sedan koppla till stereon via min nuForce µDAC. Vad tror ni om det? Det borde väl fungera?

 

 

Absolut! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...