Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföra filer till externa hårddisken


Nicolel

Rekommendera Poster

Min mac kommer inte längre än till inloggningen, jag loggar in och den tänker och sen slutar den aldrig att tänka.

Jag har gått igenom tips på nätet. Har gjort säker start med shift- tangeten, händer dock ingenting vet inte om jag gör fel.

Har nollställtt SMC och NVRAM. Har gått in på skivverktyg och prövat ominstallation av OS. 

Vet dock inte om jag gjort något av dessa grejer fel men har inte hittat något fel. Någon som har tips på vad det kan vara när man bara kommer till inloggningen och den står och tänker?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Hej, välkommen hit.

 

Vad är det för dator? Du skriver att du prövat ominstallation av OS, det betyder att du kunnat installera nytt OS? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en MacBook Pro , ganska gammal. 

Jag har installerat om macOS via macOS verktygsprogram, vet inte om den installerats klart dock...

Jag har läst runt lite mer gjorde något kommando där Jag fick fram , to many corpses Being created , så jag googlade på det och många verkar skriva att det är OS sierra som krånglar. Någon skriver att man ska installera om det som en ny användare... vad det nu innebär. Kan det vara något ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Nicolel säger:

Det är en MacBook Pro , ganska gammal. 

Jag har installerat om macOS via macOS verktygsprogram, vet inte om den installerats klart dock...

Jag har läst runt lite mer gjorde något kommando där Jag fick fram , to many corpses Being created , så jag googlade på det och många verkar skriva att det är OS sierra som krånglar. Någon skriver att man ska installera om det som en ny användare... vad det nu innebär. Kan det vara något ? 

Vad är det för årsmodell? Jag tänker att din hårddisk eventuellt är förbrukad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är från 2009 tror jag, ja jag försökte via internet att ladda ner ett OS program istället då fick kag svar art jag har för lite utrymme! På skivverktyg står det att jag har 38 GB kvar, men det kanske är för lite? 

Kan jag radera lite grejer på något sätt i det läget jag är i nu? Eller kanske överföra något till en extern? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Antar att du aldrig bytt hårddisk? Om inte så skulle jag som sagt gissa att den börjar ge upp. För över det du vill spara på en extern disk, sedan formaterar du hårddisken och provar igen. Går det inte så är det bortom min kunskap om vad det kan vara (om det inte är hårddisken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också det är hårddisken ...fast jag kommer ju inte in på datan kommer bara in i det här skivverktyg om jag trycker cmd+r vid start. Vet du om det gör att överföra saker på det sättet? Jag hittar typ bara radera hårddisken nu... och det vill jag inte först jag överfört mina grejer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, Nicolel säger:

Jag tror också det är hårddisken ...fast jag kommer ju inte in på datan kommer bara in i det här skivverktyg om jag trycker cmd+r vid start. Vet du om det gör att överföra saker på det sättet? Jag hittar typ bara radera hårddisken nu... och det vill jag inte först jag överfört mina grejer

Vet inte tyvärr. Någon annan här kanske vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min data fastnar vid inloggningen , jag misstänker att datan är full. Vet någon om det får att överföra filer till min externahårddisk om jag bara kan nå skivverktyg . Jag kan alltså inte logga in på datan utan bara komma in på skivverktyg när jag trycker cmd + r vid inloggning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag slog ihop dina trådar men att din nya fråga är rubriken. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Walker

Hej, det påminner lite om det som behandlades i denna tråden. Kan vara värt en koll.. 

forum.macworld.se/topic/184976-macbook-pro-13”-startar-inte-inte-ens-i-säkert-läge/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Provat denna lösning?

 

Follow these steps if a Mac running macOS High Sierra 10.13 stops at the startup screen that shows the Apple logo with a progress bar, and verbose mode shows a repeating message of "Too many corpses being created."

 

To use verbose mode, hold down Command-V immediately after pressing the power button to turn on your Mac, or immediately after your Mac begins to restart. If verbose mode shows the repeating "Too many corpses being created" message, you can allow the Mac to start up by moving a cache file:

 

  1. Restart your Mac and hold down Command-R to start up from macOS Recovery.
  2. If the startup drive has FileVault turned on, open Disk Utility and proceed with the next step. If FileVault is off, skip to step 5.
  3. Select the startup drive and click Mount in the Disk Utility toolbar. When prompted, select a login name and enter the password. Then click Unlock to mount the startup drive.
  4. Quit Disk Utility.
  5. Choose Utilities > Terminal from the menu bar.
  6. Type this command in Terminal: cd /Volumes/Macintosh\ HD/var/db/caches/opendirectory/
    Modify the command to reflect the name of the startup volume if it's not Macintosh HD. Remember to use an escape character \ before each white space in the command path.
  7. Press Return.
  8. Type this command in Terminal: mv ./mbr_cache ./mbr_cache-old
    The mv Terminal command is safer than the rm command. Errant white space in an rm command can destroy the user's data.
  9. Press Return.
  10. Quit Terminal.
  11. Choose Apple () menu > Restart.

The first startup after running these commands takes longer than usual as the cache is recreated. Subsequent startups will take the normal amount of time.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Ja jag prövade det där men när jag skriver kommandot så får jag upp att jag inte har någon sådan fil, tipps på om jag skriver något fel eller varför den säger så??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Vi kan omöjligt avgöra om du skriver fel eller inte då du inte visar vad du skrivit. Bifoga ett foto kan eventuellt vara till hjälp.

Kommandona förutsätter att din systempartion heter Macintosh HD men du kanske har döpt den till något annat?

Kör du macOS 10.13 High Sierra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha kan du inte? 

Jag är på jobbet nu jag bifogar ett foto r jag kommer hem. Jag kör på High Sierra ja, jag försökte få in på internet och ladda ber lion istället men jag hade för lite utrymme 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Du skriver fel. Skilj på / och \

Du ser att det ska även vara mellanslag på vissa ställen.

 

cd /Volumes/Macintosh\ HD/var/db/caches/opendirectory/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@SirKnasen jag kom på en till grej jag kanske gör fel, det stog något om FileVault jag la min Macintosh på skrivbordet då behövde jag skriva lösenord vet inte om man misstolkat i

0C91D634-C4D8-45C0-85BF-CCE606ACF498.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Du skriver fortfarande fel. Du glömmer mellanslaget.     ...tosh\  "Mellanslag här" HD/var/db.....

 

cd /Volumes/Macintosh\ HD/var/db/caches/opendirectory/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Nicolel säger:

Vafan @SirKnasen 

D02337B4-A941-465F-BF45-751DAD0A3CF7.jpeg

Macintosh HD --> Macintosh\ HD

Du glömde backspace'n. Mellanslag i namn måste man köra en escape på, annars tolkas det som 2 olika variabler. ett alternativ är att du skriver sökvägen inom "citattecken":

cd /Volumes/Namn\ på\ disk/folder/filen.txt

cd "/Volumes/Namn på disk/folder/filen.txt"

 

Enklast är att skiva t ex cd, göra ett mellanslag och sen dra in foldern i Terminalfönstret, så blir det rätt automatisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag kännna mig dumförklarad

jag ser inte mitt fel, jag har skrivit mellanslag innan HD, tittar du på första raden? Det är två mellan slag eller hur i 

cd / och sen \ HD @modEric 

nu är jag tyvärr på jobbet igen men jag vill bara hem och skriva rätt för fasiken 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Nicolel säger:

Nu börjar jag kännna mig dumförklarad

jag ser inte mitt fel, jag har skrivit mellanslag innan HD, tittar du på första raden? Det är två mellan slag eller hur i 

cd / och sen \ HD @modEric 

nu är jag tyvärr på jobbet igen men jag vill bara hem och skriva rätt för fasiken 

Sorry, det var jag som kikade fel där - sista ser ok ut, men att filen/foldern inte finns.

Prova att kika runt i folderna vad som kan finnas där. Kör samma igen fast med “ls” i början istf “cd”. Om den fort inte hittar nåt, så korta ned sökvögen med en folder åt gången.

ls /sökväg/till/ställe/på/datorn/
ls /sökväg/till/ställe/på/
ls /sökväg/till/ställe/
ls /sökväg/till/
# osv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@modEric god morgon! Jag prövade med ls som du sa men Jag får fortfarande ingenting , förutsättning att jag gjort rätt

vad ör de jag letar efter? Vad betyder det där jag skriver ? Jag läste någonstans om en kille som gjorde någon felsökning på sin data där han såg vad problemet var, men jag hittar dock inte artikeln nu. Du vet inte hur man kan genomsöka så man ser vart felet ligger? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...