Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla Samsung HD-TV till iMac från 2008


Klatjofsen

Rekommendera Poster

Göteborg 2018-04-30

Jag har låtit min mor få ta över min iMac från 2008. Den fungerar fortfarande jättebra.
Nu hade jag tänkt att hon skulle kunna se t ex SVT Play eller YouTube på sin Samsung-TV genom att koppla ihop iMacen med TVn genom DVI-utgången. Jag köpte sladdar men TVn känner ingen signal till något av sina HDMI-ingångar.

När jag är inne i inställningar på iMac-en ser jag inte att det finns någon extern bildskärm kopplad och jag kan inte detektera någon när jag försöker. Jag har klickat i alternativet "visa bildskärmsdubbleringsalternativ i menyraden när de är tillgängliga" samt provat att hålla in "alt-tangenten". Då dyker möjligheten att söka bildskärmar upp. Inget händer när jag trycker på den knappen heller. Jag har installerat senaste operativsystemet på iMacen (macOs High Sierra). När jag kollar Maskinvara/Grafik/bildskärm står det ATI Radeon HD 2600 Pro. Inställningen för bildskärmsdubblering är "Av". Jag hittar ingen info här eller på andra sidor på internet eller i hjälpen för att kunna slå på den. Vad kan man göra? Sladdarna är helt nya.
Hoppfullt,

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min mini kopplad till min Samsung TV via hdmi och det funkar perfekt. På min TV så finns det hdmi 1, 2, 3 och då är det bara att koppla sladden till en av dessa och sedan öppna den ingången via fjärrkontrollen. 

 

Nu ser inte jag på TV längre som man gjorde innan utan jag har apparna på skrivbordet och då STV, TV4, YouTube osv. Bara att klicka och börja titta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tack för snabbt svar!
Det finns tre HDMI-ingångar på Samsung-TVn. Jag har växlat mellan dessa men ingen signal kommer in i TVn. Tyvärr!
Hälsar
Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har valt via kanalväljaren på din fjärris den ingången du har kopplat hdmi-sladden? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Provat alla tre HDMI-ingångarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köpte en (mini)DVI till HDMIkabel? Från vilken tillverkare? Jag skulle prova med en annan kabel. eller att kabeln funkar med en annan skärm. Kolla oxå 'Om den här datorn - Systemrapport' att skärmutgången finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för initierat svar!
Jag köpte Apples originaladapter, DVI till HDMI-kabel. MacForum i Göteborg kunde dock inte funktionstesta den. De hade ingen gammal iMac eller annan utrustning kvar som hade DVI-utgång. Återkommer om detta när jag själv lyckats få det gjort samt när jag skaffat fram systemrapporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det är vara HDMI till DVI du köpt?

Funderar på om det fungerar omvänt..

DVI till HDMI...

 

 

 

Skärmavbild 2018-04-30 kl. 10.50.28.jpg

Skärmavbild 2018-04-30 kl. 10.54.22.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ser ut vara rätt kabel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...