Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

råd vid både privat iPhone och jobb-iPhone?


TB-000

Rekommendera Poster

Jag har en privat bra iPhone som jag är nöjd med.

 

Nu kommer jag att även få en tjänste-iPhone via arbetsgivaren. På den telefonen så kräver arbetsgivaren att deras "spion-app" och deras begränsningar för vad som kan installeras ska vara aktiva. Helt OK när det  då det är arbetsgivarens iPhone. De här kraven gör ju också att jag vill fortsätta använda även min privata iPhone som inte är begränsad och spionerad på.

 

Några frågor:

  1. Jag skulle gärna kunna läsa SMS och svara på telefonsamtal riktade till min tjäste-iPhone i min privata iPhone för att inte alltid behöva bära på två iPhones. Om jag kör dem med samma Apple-ID så får man ju den funktionaliteten. Men, blir det lägre säkerhet så att arbetsgivarens spion-app kommer åt mina privata filer/meddelanden om jag kör samma Apple-ID? Kanske bäst att ha separata Apple-ID? Några erfarenheter/synpunkter?
  2. Kan man göra något med familjedelning för att knyta dessa två iPhones till varandra, men litet lösare?
  3. Är det tillåtet att dela app-köp med familjedelning mellan privat iPhone och arbets-iPhone? (Jag tänker på att t.ex. OmniFocus kan vara trevligt att ha även på tjänste-iPhonen.)

 

Någon som varit i en liknande situation och har bra erfarenheter att dela med sig av?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget svar på någon av dina frågor, men tänk på att om du sysslar med myndighetsutövning så kan telefonen du använder i utövandet mer eller mindre bli en "allmän handling" oavsett vem det är din eller arbetsgivarens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Inget svar på någon av dina frågor, men tänk på att om du sysslar med myndighetsutövning så kan telefonen du använder i utövandet mer eller mindre bli en "allmän handling" oavsett vem det är din eller arbetsgivarens.

Tack Mattiasgbg för en synpunkt som kan vara relevant för många.

 

I mitt fall är det inte myndighetsutövning utan ett helt privat företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kanske lämpligt fråga din arbetsgivare om deras spionprogram och hur det fungerar? 

2. Då behövs olika Apple ID.

3. Fråga din arbetsgivare. De har ju tydligen begränsningar för vad du får installera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att Apple inte har drabbats av akut hjärnblödning så kommer inte spionappen på jobbluren att ha tillgång till data på en annan lur som är inloggad på samma Apple-ID.  Men den skulle kunna ha tillgång till allt som finns i Apple-IDs moln. En intressant fråga blir då huruvida en app, spionappen i det här fallet, skulle kunna få tillgång till exempelvis telefonbackuper i molnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till Mattiasgbg och Raphael för belysande svar.

 

Jag inser (efter att ha tänkt litet) att om man har samma AppleID så delas bildström, iCloud-filer, m.m båda vägarna mellan telefonerna. Det betyder (antagligen) att spion-appen på tjänste-telefonen får tillgång till mer än jag vill att den ska se.

 

Det jag helst skulle ha är ju en asymetrisk delning så att SMS/iMessage till tjänste-iPhone syns både på den och på min privata medan SMS/iMessage till min privata bara går till mina privata apple-prylar. Sedan vill jag inte att tjänste-iPhone ska se mina privata filer i iCloud. 

 

Finns det något sätt få SMS/iMessage skickade till tjänste-iPhone att synas på privata iPhone utan att ha samma Apple-ID på dem?

 

@Raphael: Jo, naturligtvis måste jag ta hänsyn till arbetsgivarens begränsningar för vad man får installera på tjänste-iPhone. Men i de fall att det är en app som arbetsgivaren tillåter men inte vill betala undrar jag om Apple har några synpunkter på att jag familjedelar den från privat iPhone till tjänste-iPhone. (Frågan är ju om mitt arbetstagar-jag och mitt privata jag är samma familj... (?)).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en privat iPhone och en jobb dito, jag har valt att helt separera dessa förutom för appar, jag har ett apple id för att ladda ned från appstore och ett apple id för iCloud, messages etc. Det använder jag inte på jobbets.

 

Dels för att jag vill kunna släppa jobbet om jag lämnar min jobb iPhone och dels för att jag inte vill blanda jobb och privata kontakter, mail mm i samma enhet. Det medför att vill jag vara nåbar för både jobb och privat blir det att bära runt på två enheter, men det blir endast en faktor till resp från jobbet då jag brukar lämna min privata på kontoret under dagtid när jag jobbar samt att jag lämnar jobbtelefonen på skrivbordet hemma när jag är ledig. 

 

Familjedelning är ju bara tt du tillåter att fler appleid delar på samma appar och belastar samma kreditkort. Så det beror ju på vad du och arbetsgivaren har för överenskommelse ang detta.

 

Lycka till!

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...