baconatte Postad 28 april, 2018 Share Postad 28 april, 2018 Hej Hustrus macdator kan inte logga in på glocalnet mail. Programmet frågar efter lösenordet i en dialogruta. Jag går in på nyckelringen på hennes dator och plockar fram lösenordet. Men när man skriver in detta i dialogrutan så fungerar det inte. Var ligger felet? I datorn(nyckelringen) eller hos mailklienten Glocalnet. Tips om vad man göra för att fixa detta. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 29 april, 2018 Share Postad 29 april, 2018 6 timmar sedan, baconatte säger: Hej Hustrus macdator kan inte logga in på glocalnet mail. Programmet frågar efter lösenordet i en dialogruta. Jag går in på nyckelringen på hennes dator och plockar fram lösenordet. Men när man skriver in detta i dialogrutan så fungerar det inte. Var ligger felet? I datorn(nyckelringen) eller hos mailklienten Glocalnet. Tips om vad man göra för att fixa detta. Hej & välkommen till forumet. Att inte lösenordet fungerar tyder på att det är fel - dvs det är inte det lösenordet (i din mailklient) som finns på glocaltnet (mailserver). Har ni bytt/ändrat lösenord nyligen? Kanske via en weblogin/webmail? Du behöver inte in i nyckelringen och pilla, utan om du nyter lösenord, och rutan kommer upp - så skriver du in det nya och klickar i att spara på nyckelringen så uppdateras posten där till det senaste. Om ni har 0 koll på vilket lösenordet är, så gå till webmailen och kör en reset, så kommer ett nytt på mailen. Byt sen som vanligt till ett bra/starkt lösenord och sen uppdatera det i datorn sen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baconatte Postad 29 april, 2018 Författare Share Postad 29 april, 2018 Vet nu att det är ett SSL fel. Det går inte att skicka till henne (Recipient address: 'mailaddr' Reason: Remote SMTP server has rejected address Diagnostic code: smtp;550 5.1.1 <'mailaddr'>... User unknown) Och kan inte heller öppna och ta emot i hennes mailbox. Får då SSL felet. Har kollat lösenordet i hennes gamla dator och det är detsamma som nu och det har inte ändrats. Kan inte heller gå till glocalnet webmail eftersom vi nu har fiber och kundnummer och sådant är borta sedan länge. Så vad göra? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baconatte Postad 29 april, 2018 Författare Share Postad 29 april, 2018 Mer info. Det går att skicka från henes mail till mig. Det verkar varar popservern som krånglar. Den går på port 995 och använder SSL och lösenord. Däremot är den frånkopplad. Kan detta vara boven? Hur kopplar man upp denCajsa8 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baconatte Postad 29 april, 2018 Författare Share Postad 29 april, 2018 Hej Fortsätter med mailproblem i ny tråd. Hustrus mac kan skicka mail men ej ta emot i glocalnet. SSL fel och kan ej upprätta en säker anslutning säger det. Lösenord är korrekt. Certifikatet för glocalnet är dock utgånget. Skickar man till henne får man mailet i retur med hälsning User unknown. Vad är felet? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 29 april, 2018 Share Postad 29 april, 2018 3 timmar sedan, baconatte säger: Kan inte heller gå till glocalnet webmail eftersom vi nu har fiber och kundnummer och sådant är borta sedan länge. Så vad göra? Där har du felet. Om ni bytt bredbandsleverantör(?), och mailadresserna hörde till den gamla, så lär de ju ha försvunnit - dvs mailkontot finns inte kvar. Kontakta Glocalnet och hör med dem OM det ev finns någon backup kvar (ifall det inte är alls för länge sen ni bytte). Oavsett vad ni har för ISP (Glocalnet, Telia, BBB, osv) - skaffa en mailadress med ngn extern fristående tjänst istället, så kan ni byta bolag varje dag om ni vill, utan att mailen gör det. Finns många bra gratis: Yahoo, Gmail, m fl. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 29 april, 2018 Share Postad 29 april, 2018 User unknown betyder att användaren inte finns, att kontot inte finns. Att mejl till kontot studsar tillbaka indikerar att kontot inte finns. Funderar - är kontot ett gammalt Algonet-konto? Isåfall är kontot borttaget, Algonet dog för ett tag sedan. Att lösenordet inte fungerar och att mejl studsar tillbaka med ”user unknown” indikerar tillsammans att kontot inte finns. Antingen så har ni angett fel kontonamn, kanske är ett tecken fel eller så... eller så har kontot upphört hos Glocalnet. Det är de alternativ jag ser. Men att mejl till kontot studsar tillbaka är en tydlig indikation på att Glocalnet inte hittar kontot utifrån det som är angett som mottagare. För att skicka mejl är säkerhetskraven oftast lägre, troligen därför det fungerar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 29 april, 2018 Share Postad 29 april, 2018 När du skickar till henne, jag förutsätter du provat från din egen dator, ditt konto, och inte från hennes till henne själv? Har ni inga tidigare fakturor från Glocalnet från förr? Där syns kundnummer etc. Kanske supporten kan hjälpa om ni anger personnumner. Jag vet inte, tycker iaf ni ska ringa eller mejla och höra vad som hänt med kontot. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 29 april, 2018 Share Postad 29 april, 2018 Slog ihop 2 trådar då det handlar om samma problem. /Eric Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baconatte Postad 29 april, 2018 Författare Share Postad 29 april, 2018 Tack för svar. Kruxet är att vi bytte till annan men att hustrun fick behålla sin mailadress. Och jag kommer inte riktigt ihåg vilken leverantör det var som vi bytte till. Ska kolla i morron med Glocalnet. Tyvärr finns inga fakturor eller kundnimmer kvar . Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 29 april, 2018 Share Postad 29 april, 2018 Glocalnet ägs av Telenor, och för fiber/bredband hänvisar de till Bredbandsbolaget. Glocalnet är i en process att integreras med Telenor. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baconatte Postad 1 Maj, 2018 Författare Share Postad 1 Maj, 2018 Tack för svar. Kruxet är att vi bytte till annan men att hustrun fick behålla sin mailadress. Och jag kommer inte riktigt ihåg vilken leverantör det var som vi bytte till. Hustrun har också annan mailadress så vi deletar Glocalnet och tackar för informationen dvs den uteblivna. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.