Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildredigeringsprogram - Tips!


Mackan1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är alldeles sprillans ny här på forumet, så får börja med att presentera mig:)

Är användare av Macbook Pro numera, sedan min iMac precis kraschade. Sysslar annars med musikproduktion, men även bildredigering.

Har tidigare använt mig av iPhoto, men i Macbook Pro finns bara "Bilder", som är långt ifrån iPhoto..

Behöver redigera en del bilder nu, jättetacksam för tips på program som motsvarar iPhotos nivå, helst gratisprogram! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för väldigt snabbt svar! GIMP använder jag redan, det jag är ute efter är att justera skärpa, ljussättning, klippa på ett smidigt sätt, exportera i passande format etc. som fanns i iPhoto. I "Bilder" finns bara färdiga "quickfix" och två sätt att exportera bilderna. Sämre kontroll, ingen knapp för justering av skärpa etc.. GIMP har jag använt mer till att göra skivomslag, affischer etc av bilder som jag innan redigerat i iPhoto till proffsig kvalitet.. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter mer nu? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar upp en bild i Bilder, väljer Redigera, sedan fliken Justera, så får du följande alternativ:

 

bilder.thumb.gif.17f0f55e68fe6e770ef067736abe3088.gif

 

Räcker de inte till? (detta är Bilder 3.0 i Mac OS X High Sierra 10.13.4)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mackan1 säger:

Ok, har Mac Os Sierra 10.12 finns inte där..

Synd. Men du kan ju uppgradera. Annars kanske medlemmen @Raphael kan hjälpa dig. Han har många tips om bildredigeringsprogram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte versionen av maOS Sierra som styr vilka funktioner som finns i Bilder utan själva versionen av Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är inte versionen av maOS Sierra som styr vilka funktioner som finns i Bilder utan själva versionen av Bilder

Det är i praktiken ingen skillnad. Varje Mac OS X-version har sin egen version av Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Det är i praktiken ingen skillnad. Varje Mac OS X-version har sin egen version av Bilder.

 

Ligger du kvar på en äldre version av Sierra kommer du alla fall få den senaste versionen av Bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, lappen71 säger:

Ligger du kvar på en äldre version av Sierra kommer du alla fall få den senaste versionen av Bilder. 

Nu har jag inte kvar Sierra, men när jag hade båda parallellt i höstas, så hette versionen 2.5* för Sierra och 3.0 för High Sierra. Mackan1 säger sig inte ha High Sierras alternativ och har Sierra. Så jag är skeptisk till ditt påstående. Men kan inte motbevisa det.

 

*Eller om det var 2.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Nu har jag inte kvar Sierra, men när jag hade båda parallellt i höstas, så hette versionen 2.5 för Sierra och 3.0 för High Sierra. Mackan1 säger sig inte ha High Sierras alternativ och har Sierra. Så jag är skeptisk till ditt påstående. Men kan inte motbevisa det.

 

Inte jag heller för nu har jag uppdaterat min Mac Mini till senaste versionen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Inte jag heller för nu har jag uppdaterat min Mac Mini till senaste versionen ?

Haha! :lol: 

 

I alla fall, här var en artikel om nyheterna i Apple Photos 3, som kom med High Sierra. Den versionen borde det väl uppdateras till då om man uppdaterar sin Sierra.

Men inbyggda program kommer ju bara med typ 10.12.x och så vidare, vad jag vet, de uppdateras aldrig separat, via App Store. :fundersam: Utom Iphoto, det var skillnad. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well tack Alix för du uppmärksammade mig haha. :)
Men jag rekommenderar verkligen att uppgradera till High Sierra och senaste Bilder. Det är ett väldigt bra program och gratis... Men för att besvara frågeställaren... 

Jag är inte bra på gratisprogram för bildredigering, för jag använder inga själv. :) Eftersom Bilder är såpass bra så finns det inga gratisalternativ i den genren som jag hittat, och faktiskt inte direkt några köpeprogram heller. Jag menar, de flesta program är mer avancerade än iPhoto/Bilder och mer som Gimp fast mer Mac-anpassat i design och funktionalitet. 

Visst det finns program som... 
Acorn 6
https://itunes.apple.com/se/app/acorn-6-image-editor/id1233861775?mt=12

Pixelmator (använder jag själv)
https://itunes.apple.com/se/app/pixelmator/id407963104?mt=12

Och lite dyrare (eller dubbelt så dyra...) 

Luminar (använder jag själv, bäst! Typ Lightroom)
https://itunes.apple.com/se/app/luminar-2018-pro-photo-editor/id1296267339?mt=12

Affinity Photo (använder jag själv, typ Photoshop, bäst!)
https://itunes.apple.com/se/app/affinity-photo/id824183456?mt=12
 

 

Men en möjlighet som ofta förbises är Förhandsvisning... Den har inga presets som Bilder i tidigare version, utan har mer kontroll (fast inte lika mycket kontroll som nyare Bilder). 

Under Verktyg - Justera färg... 
Preview.thumb.jpeg.eea5cc2b09e61f3e8052a96346ab3bc9.jpeg




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mackan1 säger:

... det jag är ute efter är att justera skärpa, ljussättning, klippa på ett smidigt sätt, exportera i passande format etc. ...

För att snabbfixa en bild (dvs när bilden i sig inte skall editeras) och för att exportera till annat format så är Förhandsvising ett grymt underskattat program. :)

Fixar det mesta, ofta väldigt fort. :yeahbaby:

 

Justera:

Preview_colors_01.png.2219657d70ec68d8fa297c00e8742ea5.pngPreview_colors_02.png.31723435b6dafed30aad28367591aefe.png

 

 

För att exportera till nytt format... Med ⌥ nedtryckt får du fram fler format att exportera till. :ThumbsUp:

 

- - -

 

Förutom förhandsvisning kör jag i huvudsak med Ps CS3 och Gimp.

 

När bilden är klar... Skall den ut på en websida - t ex här på forumet - så körs det alltid [!] en optimering på den. Det gör jag i Terminal, men kika på ett program som heter ImageOptim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperTack för alla bra svar och inputs! Det stämmer, funktionerna finns i Bilders OS Sierra när jag kollade igen;) Gillade iPhoto bättre, men nu ser jag ju att det finns bra många fler funktioner än jag först såg. Tack för tips om andra program också, för att avancera upp ett litet snäpp också, Grymt! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Honungsmannen

Raphael nu blir jag lite nyfiken, vad är det som gör Luminar bättre än bilder. Funderar själv på om Bilder räcker för mig eller om jag ska köpa till exempelvis Luminar. Har haft Lightroom tidigare men slutade när det blev månadsavgift och har nöjt mig med Bilder hittills

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...