Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför frågar min sambos iPhone efter lösen till mitt Apple-ID?


Telly82

Rekommendera Poster

Jag har haft en iPhone i några år. I vintras köpte min sambo en (egen) iPhone. Hon har ett eget Apple-ID och jag har lagt till hennes ID i min Familjedelning.

Allt som oftast så frågar hennes iPhone efter lösenordet till MITT Apple-ID. Det händer direkt när hon låser upp telefonen. Hon måste trycka "Avbryt" flera gånger innan den ger sig.

Varför händer detta och hur stoppar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det inte varför hon måste slå in lösenordet?

Har du använt din dator med ditt iTunes när du aktiverade den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Står det inte varför hon måste slå in lösenordet?

Har du använt din dator med ditt iTunes när du aktiverade den?

Nej, tyvärr står det inte varför. (Det hade ju varit för enkelt. ;) )

Nej, inte för att aktivera den. Men för att ta backup på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Nej, tyvärr står det inte varför. (Det hade ju varit för enkelt. ;) )

Nej, inte för att aktivera den. Men för att ta backup på den.

 

Det är inte så att det har slunkit med en app/bok/låt eller annat som du köpt med ditt Apple-ID in i hennes telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, tyvärr står det inte varför. (Det hade ju varit för enkelt. ;) )

Nej, inte för att aktivera den. Men för att ta backup på den.

Råkat överföra köp (appar) du har gjort med ditt Apple-ID till frugans iPhone vid en iTunes-synkning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att när man tar backup på andras telefoner ska man INTE göra det med sin användare.

Av någon anledning kan telefonen bli "smittad" med mitt Apple-ID. Hände när jag fixade min frus telefon.

Så efter det så skapar jag en tillfällig användare på datorn som jag sen tar bort när jag är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

36 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Det är inte så att det har slunkit med en app/bok/låt eller annat som du köpt med ditt Apple-ID in i hennes telefon?

 

34 minuter sedan, SirKnasen säger:

Råkat överföra köp (appar) du har gjort med ditt Apple-ID till frugans iPhone vid en iTunes-synkning?

Är det inte just det som är meningen med familjedelning? Dvs hon kan använda appar som jag betalat för utan att betala en gång till.

 

33 minuter sedan, lappen71 säger:

Min erfarenhet är att när man tar backup på andras telefoner ska man INTE göra det med sin användare.

Av någon anledning kan telefonen bli "smittad" med mitt Apple-ID. Hände när jag fixade min frus telefon.

Så efter det så skapar jag en tillfällig användare på datorn som jag sen tar bort när jag är klar.

Hur gör man då för att ta backup med iTunes? Vi har bara en användare på datorn.

Ska jag logga ut iTunes från mitt Apple-ID för att kunna ta backup på hennes telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

 

 

Är det inte just det som är meningen med familjedelning? Dvs hon kan använda appar som jag betalat för utan att betala en gång till.

 

 

Nu menade jag att du råkat synka in med iTunes en app som du har köpt.

Familjedelning fungerar bara när hon laddar ner från AppStore.

Genom att gå till Uppdateringar - "trycka på sin profilbild"  Köpt och sen välja en person och en app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

 

 

Hur gör man då för att ta backup med iTunes? Vi har bara en användare på datorn.

Ska jag logga ut iTunes från mitt Apple-ID för att kunna ta backup på hennes telefon?

 

Det är ju bara att skapa en till användare.

Visst du kanske kan testa att logga ut men enklast är alla fall att skapa en egen användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nu menade jag att du råkat synka in med iTunes en app som du har köpt.

 

Då är det säkert därför. Tack för hjälpen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Det är ju bara att skapa en till användare.

Visst du kanske kan testa att logga ut men enklast är alla fall att skapa en egen användare.

Det är nog inte backuperna som är problemet, se ovan.

Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, SirKnasen säger:

iCloud-backup är inget alternativ?

Som princip är jag emot att avhända mig mina filer på tredje part.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om rekommendation att skapa en egen användare för henne där hon får sitt eget iTunes, det minimerar problem. Kopplas hennes telefon mot ditt iTunes så blir det en koppling till ditt iTunes-bibliotek och det oavsett om du är inloggad med ditt Apple ID eller inte därför att köpen du gjort på ditt iTunes med ditt Apple ID finns ju i ditt iTunes bibliotek, de försvinner inte om du loggar ut. Här kan det bästa vara att rensa hennes telefon så att uppgifter och koppling till ditt iTunes bibliotek försvinner och sen att hon får en egen användare av datorn med eget iTunes där backup görs av hennes telefon. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...