Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur få bra WiFi hemma? Mesh?


Primus

Rekommendera Poster

Jag har en fundering kring wifi-nätet hemma. Idag har jag en Asus rt-ac68u. den fungerar ganska bra. Den täcker hela huset, två våningar och en källarvåning. Farten är det inget fel på heller. Men, så fort vi går ut på altanen blir det problem. Jag har testat två olika extender där den senaste fungerade hyfsat, men inte bra. Jag satte den den i en grendosa som jag kunde lägga vid dörren till altanen. Ingen särkilt smidig lösning. Det intressant är att ytterväggarna verkar skärma av signalen mycket effektivt. Signalstyrkan faller kraftigt om jag lägger den en bit från dörren. 

 

Nu till min idé. Om jag köper ett mech-system med tre enheter skulle jag först kunna testa om den är starkare än min extender. Jag kan då sätta enhet 2 på väggen mot altanen. Då slipper jag ha en enhet liggandes på golvet vid dörren. Om även detta blir för svagt kanske jag kan använda en enhet som bärbar. Jag tar helt enkelt med mig den ut på altanen och lägger den på bordet. Då har jag huvudenheten där jag har routern idag. Jag sätter en enhet på väggen vid altanen och sedan har jag den tredje som den bärbara. Eller är det som med extender att om signalen från närmsta enhet ar svag så blir signalen från denna enhet också svag? Eller fungerar mesh på annat sätt? 

 

Allra helst skulle jag väl dra en kabel och sätta upp en utomhusenhet för wifi. Men jag vill inte dra en kabel. Så vad tror ni? Skulle min idé ovan med mesh fungera? Eller har ni andra förslag som inte innebär kabeldragning? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett eluttag på altanen skulle du kunna testa homeplugs dvs kabel via elnätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Homeplug bara att koppla in? Läst något om olika faser som man måste(?) ha koll på. Jag har alltså eluttag på altanen och det vore ju en elegant lösning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Primus säger:

Är Homeplug bara att koppla in? Läst något om olika faser som man måste(?) ha koll på. Jag har alltså eluttag på altanen och det vore ju en elegant lösning. 

Har för mig att de måste sitta på samma säkring. Annars delar de inte ”nätverk”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Har för mig att de måste sitta på samma säkring. Annars delar de inte ”nätverk”.

Det tror jag inte. Har 5 st Homeplug i fritidshuset (4 st för kabel, 1 för Wifi) och jag har mycket svårt att tänka mig att alla råkar sitta på samma fas.

 

Däremot måste de vara kopplade mot samma elcentral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Det tror jag inte. Har 5 st Homeplug i fritidshuset (4 st för kabel, 1 för Wifi) och jag har mycket svårt att tänka mig att alla råkar sitta på samma fas.

 

Däremot måste de vara kopplade mot samma elcentral.

De måste vara ihopkopplade på något sätt. Om inte via en säkring, hur då? :fundersam: Via jordfelsbrytaren? :lol:  Seriöst, här diskuteras homeplug och ”fasbryggning”. Citat från ett av inläggen: ”För att homeplug ska fungera bäst bör man ligga under samma säkring. Går man mellan olika säkringar så måste man gå via centralen vilket kan bli problem.” Men får man inga problem är det väl bara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Alix säger:

De måste vara ihopkopplade på något sätt. Om inte via en säkring, hur då? :fundersam: Via jordfelsbrytaren? :lol:  Seriöst, här diskuteras homeplug och ”fasbryggning”. Citat från ett av inläggen: ”För att homeplug ska fungera bäst bör man ligga under samma säkring. Går man mellan olika säkringar så måste man gå via centralen vilket kan bli problem.” Men får man inga problem är det väl bara bra.

Jodå, de högfrekventa signalerna hoppar tämligen obehindrat mellan faserna. Särskilt om du har trefaskablar mellan elskåpet och exempelvis spisen eller elpatronen i pannan eller liknande. Om du däremot körde elnätet i skärmade kablar (där varje fas är skärmad från de andra) skulle du få problem. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Jodå, de högfrekventa signalerna hoppar tämligen obehindrat mellan faserna. Särskilt om du har trefaskablar mellan elskåpet och exempelvis spisen eller elpatronen i pannan eller liknande. Om du däremot körde elnätet i skärmade kablar (där varje fas är skärmad från de andra) skulle du få problem. :) 

Okej, bara att testa, alltså, och går det så går det. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Okej, bara att testa, alltså, och går det så går det. ^_^ 

Jag skulle installera Homeplug i min mors lägenhet. Den har bara en fas i elskåpet. MEN det finns bara ett eluttag i varje rum (gammal lägenhet) så det innebar skarvsladdar och fördelardosor för el i båda ändar (om man inte ville dra ethernetkablar över dörrar etc). Det fungerade oftast hjälpligt. Lösningen blev en slags WiFi Extender med ethernet-uttag. Den ingick när föreningen gick över till Tv via bredbandet, så man skulle ha någonstans att koppla in den trådbundna kabel-TV-boxen.

 

Så inte ens med en fas fungerar homeplug i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kablat är tveklöst bäst så långt det är möjligt. Dra en nätverkskabel ut på altanen och sätt en accesspunkt där. T ex en Ubiquiti AP AC PRO. Den är för utomhusbruk och kan drivas via nätverkskabeln med medföljande POE-adapter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, polken säger:

Kablat är tveklöst bäst så långt det är möjligt. 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst era kommentarer så har jag funderat lite. En homeplug verkar ju klokt. Men det är ändå detta med fas/säkringar osv. Sedan händer det oväntade, en god vän vän berättar helt plötsligt att hon köpt en ASUS Homeplug Powerline PL-N12. Och att den fungerar mycket bra. Så typ 800 för att testa kan det kanske vara värt!?! En beställning har gått iväg. Återkommer med resultat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att koppla in ovanstående(ASUS Homeplug Powerline PL-N12). Fungerar inte alls. Nu har jag bara provat i de uttag som jag vill ha dem i. Det står på var och varannan sida i instruktionsboken att de måste sitta på samma krets. Och det gör de väl inte. Så kanske 800 pix i sjön...  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Returnera...öppet köp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Primus säger:

Testat att koppla in ovanstående(ASUS Homeplug Powerline PL-N12). Fungerar inte alls. Nu har jag bara provat i de uttag som jag vill ha dem i. Det står på var och varannan sida i instruktionsboken att de måste sitta på samma krets. Och det gör de väl inte. Så kanske 800 pix i sjön...  

Börja med att prova när de "sitter i samma krets". Vad nu det betyder. "Krets" kan betyda många olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-05 på 10:35, Primus säger:

Testat att koppla in ovanstående(ASUS Homeplug Powerline PL-N12). Fungerar inte alls. Nu har jag bara provat i de uttag som jag vill ha dem i. Det står på var och varannan sida i instruktionsboken att de måste sitta på samma krets. Och det gör de väl inte. Så kanske 800 pix i sjön...  

Jag har också provat med samma. På olika faser fungerade de inte alls. På samma fas fungerade de hjälpligt. Köpt på Kjell & Co. Returnerade utan problem. Så det är rätt vanskligt. Som sagt tidigare, kabel är bäst om inte wifi routern räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterar, trots motsatta bud, att det är en och samma fas som gäller för Homeplug, som utgångspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kopplat in två av tre Asus Lyra. Framförallt har jag satt upp en på terassen/altanen. Jag får nu full speed där. Nu är ju frågan om hur känslig den är för fukt då den sitter ute? 

 

När jag kopplade in den andra enheten ute på terassen varnade appen för att det var svag koppling till huvudenheten. Men jag har ett 100/10 abonnemang och får fart på 108/11 som bäst. Snitt på 80/10 vid tre mätningar. Tidigare snittade jag på 0,5/0,5... Ofta fungerade det inte alls. Viss förbättring..:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

FYI: Asus Lyra är ett trådlöst meshnätverk.

Yes, absolut. Tänker du på något särskilt..? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Primus säger:

Yes, absolut. Tänker du på något särskilt..? 

Nej, bara att andra som läser tråden inte är lika insatta i produkten som du själv är. När man skriver i trådar bör man betänka att de ska vara begripliga även i framtiden för personer som inte har varit involverade i den här tråden specifikt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klokt! Sedan är det ju en viss överdrift att påstå att jag skulle vara särskilt insatt..;). Och även för en amatör likt mig var det dessutom ganska enkelt att installera. Kan vara bra att nämna. Körde via att ladda ned appen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...