Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad händer när vi inte kan uppgradera till senaste iOS?


Storkis

Rekommendera Poster

"Iphone 6S lär kunna köra de senaste versionerna av IOS åtminstone ett par år till."

Så läste jag i en text i macworldforum. 

Om jag köper en ny mobil så vill jag verkligen att den ska kunna hålla mera än ett par år! Så vad händer sen?

(Texten var den här: https://macworld.idg.se/2.1038/1.653803/valj-ratt-iphone-alla-modeller)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter "uppgradera till senaste iOS"

Vad som händer att....det händer ingenting. Förutom att du inte kommer få tillgång till dom senaste uppdateringarna,fixarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Som lappen säger. Min sambo har en iPad 2, den kör iOS 9 och det kommer fortfarande en massa uppdateringar till appar på den. Hon har haft iPaden i 7 år. Du behöver inte oroa dig att du inte kan köra de senaste apparna för en ganska lång tid framöver, men de senaste funktionerna i själva iOS kommer du alltså inte kunna köra när Apple bestämmer sig för att skrota iPhone 6s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver alltså inte bekymra mig över att inte iphone 6 S skulle räcka så länge. Om jag inte tycker att jag behöver de senaste finesserna. Så förstår jag det. 

Då tänker jag att den, eller iphone 6,  är ett bra "budgetval", om jag ska köpa en ny iphone. 

Jag har ju måttliga krav på den så jag borde ju kunna ha den länge om jag vill det, tänker jag. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, Storkis säger:

Jag behöver alltså inte bekymra mig över att inte iphone 6 S skulle räcka så länge. Om jag inte tycker att jag behöver de senaste finesserna. Så förstår jag det. 

Precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan jämföra med min gamla iPhone 5, det använde jag i nästan exakt 5 år, kameran gick sönder samma vecka som iphone 8 lanserades. Iphone 5 har en 32-bitars processor, iPhone 6S har en 64-bitars processor. Från och med iOS 11 (som släpptes 2017) så är stödet för 32-bitars processorer (och appar) borta, vilket innebär att iPhone 5 inte längre kan köra senaste iOS. Någon liknande teknikförändring kommer inte att ske inom de kommande 5-10 åren skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem uppstår när apparna uppdateras och de nya versionerna kräver nyare iOS-version som då inte går att ha på en för gammal telefon. Säkerhetsappar som bankapp, BankID, Swish och liknande brukar ha den tendensen. Det är inget unikt för iOS utan förekommer i både Windows, Linux(BankID-stödet borta) och Android (BankID kräver en viss version av Android).

Så mitt råd är generellt: köp aldrig "gamla" prylar oavsett bransch (även bilar som bara har några år(före 2014) på nacken kommer ju att drabbas tidigare av miljözoner). Det lönar sig i längden att betala lite mer för det senaste för att inte gå ur tiden alltför snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • xeric changed the title to Vad händer när vi inte kan uppgradera till senaste iOS?

Iphone 6S har väl 2GB RAM medan Iphone 6 har endast 1GB RAM, det kan ju göra att 6S kan få ett betydligt längre praktiskt liv även om Iphone 6 kanske får OS-uppdateringar (nästan?) lika länge. Så 6S är ett bättre köp än 6 om det inte skiljer väldigt mycket på pris. 

 

Apple är överlag bra på att uppdatera Iphone.

Samsung är, som jämförelse, rätt kassa på att uppdatera sina telefoner - speciellt de billigare varianterna. Min frus Galaxy s4 mini kan från och med i sommar inte köra Bank-ID längre då denna 3 år gamla telefon kör för gammal version av Android. (Till Samsungs "försvar" kan sägas att de menar modellen är 5 år gammal, då det var 2013 den lanserades - även om den tillverkades till 2015; hur som helst slutade den uppdateras för länge sen).
(Tack vare att det går att installera Lineage OS och 3-4 generationer nyare Android på den kan min fru dock fortsätta använda den även efter sommaren, vilket är bra, små mobiler är svåra att hitta i affärer numera (närmaste är nog Galaxy A3 om man inte vill ha en IPhone SE))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...