Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp, rädda mina bilder!


tonyss

Rekommendera Poster

Hej.
Min telefon har blivit ominstallerad och jag behöver hjälp med att få ut mina bilder.

Lite bakgrundshistoria:

Min skärm gick sönder då jag hade oturen att tappa den.
Otur för mig, så hade den söndriga skärmen lekt lite för sig själv och slagit in pinkoden alldeles för mycket gånger så telefonen blev låst.
När jag hade bytt till ny skärm såg jag detta och den bad den mig ansluta till Itunes. Till min förvåning gick det inte att låsa upp telefonen utan det fanns 2 alternativ, använda en backup eller ominstallera telefonen.

Jag har tyvärr haft problem med backups via itunes genom åren, då de alltid vid återskapande, crashar, saknas filer, något är buggit eller liknande. Därför undviker jag backups och för över nödvändig info till min dator 3-4gg per år, andra backups som appar och kalendrar har jag använt mig av via icloud.

Dock så fick jag reda på att om man la iphone i DFU mode och körde en uppdatering via itunes, så skulle telefonen låsas upp och allt var som normalt..
Allt gick bra och itunes började uppdatera telefonen.

Men här började eländet. Nu ominstallerade itunes istället min telefon och nu är jag här utan något kvar på min telefon.
Backupsen på itunes är från 04-2017 när jag köpte ny iphone och icloud kunde inte hitta någon backup heller.

Kan någon snäll själ hjälpa mig? Jag var utomlands för 2 veckor sedan och varit hemma magsjuk. Så har inte orkat lägga över bilderna till datorn.

Finns det ett bra prog. som är gratis att använda sig av för att återfå bilderna åtminstone?

Varför ska apple vara så buggigt, krångligt och varför ska de låsa sina användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om telefonen är ominstallerad, du har inte tagit säkerhetskopior eller kopierat över till dator, inte heller använt iCloud, vad skulle det då finnas att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Om telefonen är ominstallerad, du har inte tagit säkerhetskopior eller kopierat över till dator, inte heller använt iCloud, vad skulle det då finnas att göra?

Jo men den är ju inte raderad, den är ominstallerad.
Filerna finns ju kvar, men måste få ett 3parts program att ta fram filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, tonyss säger:

Jo men den är ju inte raderad, den är ominstallerad.
Filerna finns ju kvar, men måste få ett 3parts program att ta fram filerna.

När det gäller iOS så innebär det ingen praktisk skillnad, då filsystemet är stängt för tredjepartsappar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

När det gäller iOS så innebär det ingen praktisk skillnad, då filsystemet är stängt för tredjepartsappar. 

Det är klart att man kan få ut data via ett 3:e parts program eller via annat sätt.
Hur tror du annars polisen gör när de letar bevis?

Så, ni som är kunniga inom detta, har ni ett tips på ett bra program/sätt att få ur bilderna?
Fick ur farsans bilder ur samsung med recuva, men får det inte att fungera på Iphone, någon annat program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm det. Dina bilder är borta. Är man så smart att man väljer bort backup så är man smart nog att ta reda på vilket program man ska använda för att återskapa bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett vårdat språk, annars stänger jag tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Bilder-backup rekommenderas att använda iCloud Bildbibliotek, då synkar den bilder mellan enheter. Funkar för mig. Gällande backup via iTunes så har det fungerat helt felfritt för mig under alla år jag kan inte svara på varför det inte fungerat för dig. Icloud säkerhetskopiering finns ju också som möjlighet. Säkerhetskopiering *ska* man göra! 

 

När telefonen är ominstallerad och filer därmed markerade som raderade så vet jag inte om det går att få ut dem på ett enkelt sätt. Det är ju därför man gör säkerhetskopiering, utifall att något problem händer. 

 

Det finns mängder med procram som plockar data ur telefonen utan iTunes. Här ett program som sägs göra det även om data verkar förlorat. Jag har inte använt programmet. 

 

https://www.imyfone.com/iphone-data-recovery-mac/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Raphael säger:

För Bilder-backup rekommenderas att använda iCloud Bildbibliotek, då synkar den bilder mellan enheter. Funkar för mig. Gällande backup via iTunes så har det fungerat helt felfritt för mig under alla år jag kan inte svara på varför det inte fungerat för dig. Icloud säkerhetskopiering finns ju också som möjlighet. Säkerhetskopiering *ska* man göra! 

 

När telefonen är ominstallerad och filer därmed markerade som raderade så vet jag inte om det går att få ut dem på ett enkelt sätt. Det är ju därför man gör säkerhetskopiering, utifall att något problem händer. 

 

Det finns mängder med procram som plockar data ur telefonen utan iTunes. Här ett program som sägs göra det även om data verkar förlorat. Jag har inte använt programmet. 

 

https://www.imyfone.com/iphone-data-recovery-mac/

 

 

 

Jag har tidigare gjort säkerhetskopior, men då Itunes bl.a. flera gånger raderat mina bilder vid dessa säkerhetskopior och via olika synk, så har jag valt att säkerhetskopia åtminstone bilder och memos via utforskaren. Resten (likt appar och kalender mm) via Iclouds.
Dessvärre paja skärmen och så har det blivit såhär.

tyvärr fungerade inte det programmet du föreslog. De sökte enbart på befintliga data eller backups från tidigare säkerhetskopior.
Men tack ändå för tipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du haft inställt att iTunes ska synka över bilder. Det är en annan funktion än säkerhetskopiering. Då för den över bilder till datorn och raderar efter import. En inställningsfråga helt enkelt och ingen bugg. Vill du ha över bilder använd Bildinsamling i Macen istället eller iCloud bildbibliotek eller Bildström. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...