Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP 2013 tappat förmågan att vila


larslucidor

Rekommendera Poster

larslucidor

Ett konstigt fel har uppstått på denna trotjänare . Plötsligt släcks skärmen varje gång jag loggar ut och förblir svart medan datorn är igång . Går ej att påverka med ljusstyrkeknappen. Strömadapter eller batteri spelar ingen roll. Skivkontroll hittar inget fel. Återställt PRAM. Får kallstarta datorn varje gång, vila ger samma resultat som vid utlogg.

Börjar ana hårdvarufel - men vilka kontroller kan jag göra ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Tack för tips! Jag följde instruktionen men tyvärr ingen förbättring. Ibland tycks datorn försöka vila när jag ber den och visar då startbilden (bifogad) men utan att progress bar rör sig. 

BAD1B43C-A568-4E8D-AA11-A6715E75364F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

För ett tag sedan var det ju en iMac som hade problem med att vakna.

Hade inte den samma symptom??!!

 

Den fick väl logic-kortet utbytt.

 

Fick du detta problem strax efter en uppdatering/installation av program?

Kan du göra en "ren installation" på ett USB och köra från det och se om problemet finns där också?

Du kan ladda ner tex Memtest för att hårdtesta minnena.

 

Här finns mer att läsa:

 

https://www.google.se/search?q=macbook+pro+retina+problem+waking+from+sleep&oq=macbook+pro+retina+problem+wake+&aqs=chrome.1.69i57j0.14447j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
larslucidor

Jag fortsätter på denna tråd. Felsökningen har hittills inte givit resultat, men det verkar klart att det är ett hårdvarufel. Det är inte bara vila-funktionen som krånglar. Flera program kan inte längre starta, hänger sig direkt - t ex Final Cut Pro och iMovie och t.o.m. reparationsprogrammet TechTools. Adobe Photoshop påstår att grafikdrivrutinen är kass och behöver installeras om eller uppgraderas (dock inga synliga grafikfel på skärmen). Safari rullar som vanligt men inte Chrome visar en elak symbol. 

 

Det blir nog verkstadsbesök - men vore värdefullt om man kunde göra någon enkel diagnos för att se om det är moderkortet eller kanske grafikkortet? 

Skärmavbild 2018-05-21 kl. 20.52.18.png

Skärmavbild 2018-05-21 kl. 20.53.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan det vara så att grafikväxlingen är satt ur spel och din dator endast kan köra på det integrerade kortet.

Ladda ner ett program som du kan byta GPU manuellt med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Early 2013. Väldigt pigg (trots alla fel) efter installation av High Sierra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
Just nu, Stereotypen säger:

Kan det vara så att grafikväxlingen är satt ur spel och din dator endast kan köra på det integrerade kortet.

Ladda ner ett program som du kan byta GPU manuellt med.

 

 

Aha, intressant . Testar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Nu är vi nåt på spåren! gfxCardStatus gör att jag kan köra de flesta program på integrerad grafik. Verkar funka normalt, men Photoshop vill fortfarande ha GPU-stöd. Skulle tyda på fel i grafikväxlingen (hur åtgärdas det?) eller fel på den "dedikerade" grafiken?

 

Dock fortfarande inte möjligt att få Vila att fungera. Datorn reagerar inte på kommandot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan du växla mellan grafik-korten obehindrat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Jag kan växla mellan dedikerad och integrerad grafik. Men om dynamisk växling är vald funkar det dåligt med många program, som i visade bildexempel. De startar inte eller låser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Då har vi ju hittat problemet.

 

Antingen beror det på "kretsen" som sköter växlingen mellan korten, eller så har du glappande/defekta lödningar i själva GPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Utmärkt! Stort tack. ?Då vet jag vad jag ska be verkstan titta på. Eller så får det klara sig så här, det mesta funkar ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det finns lösning på problemet.

 

Hör av dig via PM om du vill ge det ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
3 timmar sedan, SirKnasen säger:

Låter som den eventuellt kan vara berörd av detta. Brukar börja sporadiskt och bli mer och mer frekvent.

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/

Aha - tack för länken!

Ok jag har hört om det problemet och när jag gick in på Apples support meddelas att datorn nog omfattades av reparationsprogrammet men det är inte helt tydligt när det slutar. Vid körning av Apples hardwares test varnas att den har felet 4MEM/62/40000000:0x7a3fd990. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt tydligt när det slutar.

"Programmet omfattar berörda MacBook Pro-modeller till och med 31 december 2016 eller fyra år från det ursprungliga försäljningsdatumet"

 

Det troliga är väl att din dator är äldre än 4år men kolla inköpskvittot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Ja rep.programmet verkar ju ha slutat. Men när jag gick in på Apple support och valde bildskärmsproblem blev jag direkt uppringd av en supportsnubbe som sa att just detta grafikfel fortfarande kunde åtgärdas på Apples bekostnad. Men han pudlade för att ev andra fel som kan ha uppstått parallellt inte omfattas. Antagligen värt att prova! Men jag får väl vara beredd att bita lite i det sura Äpplet också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
larslucidor

Slutrader i denna tråd: Mycket riktigt hade utbytesprogrammet för detta fel stängts för några månader sen. Eftersom det inte kändes ok att en dator som kostade nästan 18.000 för 4,5 år sen skulle bli kass (eller kosta minst 7000 att reparera) bara månader efter att garantin gått ut kontaktade jag Apple en extra gång och tjatade lite. 

Efter en del vändor hamnade jag hos ”senior advisor” som tyckte att Apple nog ändå skulle ta på sig detta. Slutet gott, allting gott!

 

Tack ni som hjälpte till att hitta felet och rätt åtgärd ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...