Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tim Cook insisterar – ingen kombinerad Mac och Ipad på G


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag har ju Mac idag och ingen iPad, jag skulle kunna tänka mig en iPad på resa, men för en längre arbetssituation så tycker jag Mac är perfekt. Jag tycker om att ha en mus/styrplatta, tycker det är jobbigt i längden trycka på skärmen. HP hade ju en lösning i datorns barndom där man tryckte på skärmen istället för mus, ja en HP med pekskärm, vi ser nu att Macens koncept vann. När jag sitter och jobbar med Macbook i knät så uppskattar jag att enkelt ha styrplattan för tummarna. Så, en iPad skulle för mig bara vara mer för nöje, underhållning och möjligen enklare skrivande. Inte som arbetsverktyg. Så jag tror Tim Cook är inne på rätt spår här, iPad och Mac är bra på olika saker. Om man kombinerar dem så finns risken att det inte blir bra på något. Jag tycker den risken redan finns i Windows-världen, att det redan hänt där med deras kombination av surfplattta och notebook. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
17 minuter sedan, Svolder säger:

En MacPad hade varit ett intressant koncept, typ en MacBook med löstagbar skärm, där skärmen går in i ett iPad-läge när den kopplas bort och ett OS X-läge när skärmen dockas in. Pekfunktion aktiverad på skärmen när den inte är dockad, touchpad när den är dockad. Det lilla logikkortet i en MacBook och batterier borde rymmas i skärmen.

Du kan ju idag koppla ett tangentbord till iPaden, problemet blir ju om man vill ha mus/trackpad då det inte finns någon naturlig "pekare" i gränssnittet. Om det kommer ett OS (eller en app som skapar en pekare) som stödjer en pekare så har man ju en bra hybrid.  :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Sevensleeper jag vet att man kan koppla in ett tangentbord till iPad, jag har själv provat den lösningen. Men eftersom det saknas tryckplatta eller mus så är det inget seriöst alternativ för mig. Det är inte vilsamt för mig att höja armen och peka på skärmen. Sitter man flera timmar i sträck så känns det i armen efter en stund att göra så. Så jag kan inte ha en iPad som arbetsverktyg, det fungerar inte för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
35 minuter sedan, Raphael säger:

Jo Sevensleeper jag vet att man kan koppla in ett tangentbord till iPad, jag har själv provat den lösningen. Men eftersom det saknas tryckplatta eller mus så är det inget seriöst alternativ för mig. Det är inte vilsamt för mig att höja armen och peka på skärmen. Sitter man flera timmar i sträck så känns det i armen efter en stund att göra så. Så jag kan inte ha en iPad som arbetsverktyg, det fungerar inte för mig. 

Absolut, jag fattar att det inte funkar för dig, då hade du ju haft en iPad. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju varit ganska klara på den här punkten i ett antal år, ingen syntes av iOS och macOS.

 

Det finns frameworks från Apple som kan användas för apputveckling för båda systemen, tex UXKit. Photos i macOS är utvecklad med den.

 

Det var dock en nödvändighet eftersom appkit för macOS är förfärlig att jobba med, med mycket legacy-bagage.

 

Känns som det här ryktet är nån slags spin off av ryktena om en uppdaterad MBA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en synd att operativsystemen inte närmar sig varandra mer och helst slås ihop. Dels för att det skulle öppna upp för nya produkter och del för att iOS innehåller många finesser som skulle behöva dyka upp i macOS. Jag är främst intresserad av det senare. I framtiden tror jag att det kommer kännas omodernt att ha olika OS. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan se MacOS som för avancerade användare och applikationer medan iOS är mer för privat- eller hemanvändare. IOS är ju mer låst, har inget öppet filsystem, kan inte installera program från andra källor än App Store och programmens möjligheter prata med varandra är mycket mer begränsat. Instängdheten innebär samtidigt att det är säkrare. Men jag ser behov av båda varianterna och tror inte på ett iOS för Mac. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...