Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kort eller kontant...

sevensleeper
 Share

xeric
Message added by xeric

Detta är forts på en diskussion från ett annat ämne.

Recommended Posts

sevensleeper
1 timme sedan, lappen71 säger:

Nej jag ser inte vad det har med valet av webbläsare att göra.

Vissa saker kan man påverka. Eftersom många handlare vägrar att ta emot kontanter så måste man betala med kort. 

Absolut, så är det. Men om du har möjlighet att betala med kontanter för att slippa logga ditt köp på banken - gör du det då?

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Absolut, så är det. Men om du har möjlighet att betala med kontanter för att slippa logga ditt köp på banken - gör du det då?

Alltid

sevensleeper
2 timmar sedan, lappen71 säger:

Alltid

Bra, det fanns bara ett "rätt" svar. ;) 

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Vissa saker kan man påverka. Eftersom många handlare vägrar att ta emot kontanter så måste man betala med kort.

...eller handla hos någon annan där man kan betala på vanligt sätt, med  normala betalningsalternativ.

5 timmar sedan, sevensleeper säger:

Självklart, om jag inte vill &/el tycker det är onödigt om köpet hamnar där. Sen kan det vara lite olika i olika affärer med. Är det en mindre summa så brukar jag cash'a (spec om man känner dem), så slipper de kortavgiften.

1 timme sedan, modEric säger:

...eller handla hos någon annan där man kan betala på vanligt sätt, med  normala betalningsalternativ.

En gammalmodig och bakåtsträvande inställning och väldigt lätt att tycka när valmöjligheten finns. Samhället går mot minimal kontanthantering så ibland måste man betala med kort. 

sevensleeper
27 minuter sedan, lappen71 säger:

En gammalmodig och bakåtsträvande inställning och väldigt lätt att tycka när valmöjligheten finns. Samhället går mot minimal kontanthantering så ibland måste man betala med kort. 

Nej, det finns inget gammalmodigt eller bakåtsträvanide i det. Snarare tvärtom, att försäkra sig om att allt fungerar som det skall - även framöver.

17 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ja, det är jättebra - om det hjälper deras problem. Synd för kunderna bara. Kontantfia butiker kommer alltid att finns, precis som det finns de butiker som bara anv kontant (det är helt sinnesjuka pengar i att “hyra” en terminal, osv.).

Det ena behöver ju utesluter ju inte det andra. Snarare tvärtom.

Som Björn Eriksson säger:
“– Det här är inte ett upprop mot kort, jag använder själv kort, utan en varning om vad som kan hända om kontanterna försvinner. Vi behöver ett kontantuppror.” - https://www.svd.se/forre-rikspolischefen-startar-kontantuppror

Nu är väl han mer orolig över utvecklingen och ev kostnadsökningar. det finns också ett trygghetsbehov av att ha olika betalsystem. Sårbarheten kommer att öka dramatiskt om kontanterna försvinner. Och med dagens ökning av itattacker osv... Vem garanterar att man alltid kan handla t ex mat i alla lägen.

Kontanter är en (viktig) del av infrastrukturen. Så är det bara.

Jag använder också kort - både gärna och till så mycket jag kan/vill. Men jag skulle inte klara mig utan kontanter, då en del ställen inte har kort, och att man ibland inte kan &/el vill.

- - -

“Skatteutskottets ordförande Per Åsling (C) sammankallade i veckan till en hearing i riksdagen för att höra hur vanliga människor, företagare och föreningsliv drabbas av att inte kunna använda kontanter i vardagen. Det blev en nyttig genomgång för alla som tror att kontanter är obehövliga. Dessa moderna efterföljare till bibelns Thomas tvivlaren måste nu sluta gömma sig bakom utredningar och ta frågan på allvar.”http://www.news55.se/debatt-artiklar/bjorn-eriksson-att-drabbas-av-det-kontantlosa-samhallet/

Share

• Create New...