Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro från 2013 fryser vid uppstart


GustavNorberg

Rekommendera Poster

GustavNorberg

Halloj!

 

Jag har stött på problem!

 

Har nu suttit i en veckas tid och försökt få igång min Macbook Pro (Late 2013). Allt började med att jag rensade datorn med någon typ av "DiskDoctor-app", datorn fungerade hela kvällen men dagen efter rensningen när jag öppnade datorn så frös den plötsligt.

 

Problemet är att den fryser vid start. Det sker inte på exakt samma ställe varje gång. Ibland kommer man hela vägen in till skrivbordet innan den helt fryser och ibland hinner man inte ens börja skriva in lösenordet.

 

Jag har återställt NVRAM, SMC ett flertal gånger. Jag har försökt med "first aid" i skivverktyget och försökt installera om OS flera gånger (när datorn ska starta om efter installationen så låser den sig bara på samma sätt).

 

Datorn funkar i Safe-mode utan problem och när jag kör diagnos vid uppstart säger den att batteriet kan ha börjat bli gammalt samt att "Det kan ha uppstått ett problem med skärmen" (VFD002) men när jag sökt på den felkoden så tycker jag inte att det stämmer in"

 

Finns det något mer jag kan prova eller är det moderkortet som är kört?

 

 

Stort tack för hjälp!

Mvh

Gustav

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensade du disken helt när du installerade om ? Om inte, gör det. Ta bort alla partitioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Känner igen det där........men det behöver inte ha något med ditt problem att göra.

 

Rengjorde insidan på en 13" Retina 2014.

Skruvade tillbaka bottenplattan, och startade upp datorn.

 

Datorn frös direkt när jag skulle skriva in lösen.

 

Körde Apple HardWare Test (ALT+D vid uppstart), fick samma felkod som dig.

 

Skruvade av bottenplattan och ser att jag klämt LVDS-kabeln (styrkabeln för skärmen).

Lade den tillrätta och startade upp datorn. Fungerade perfekt igen.

 

Skruvade tillbaka bottenplåten och allt var frid och fröjd.

 

Det "KAN"ju vara så att din LVDS-kabel börjar bli trasig, kanske då behöver bytas.

Skulle annars gissa på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavNorberg
47 minuter sedan, polken säger:

Rensade du disken helt när du installerade om ? Om inte, gör det. Ta bort alla partitioner.

 

 

Tjena! Tack för svar!

Allt är helt rensat.

 

 

38 minuter sedan, Stereotypen säger:

Känner igen det där........men det behöver inte ha något med ditt problem att göra.

 

Rengjorde insidan på en 13" Retina 2014.

Skruvade tillbaka bottenplattan, och startade upp datorn.

 

Datorn frös direkt när jag skulle skriva in lösen.

 

Körde Apple HardWare Test (ALT+D vid uppstart), fick samma felkod som dig.

 

Skruvade av bottenplattan och ser att jag klämt LVDS-kabeln (styrkabeln för skärmen).

Lade den tillrätta och startade upp datorn. Fungerade perfekt igen.

 

Skruvade tillbaka bottenplåten och allt var frid och fröjd.

 

Det "KAN"ju vara så att din LVDS-kabel börjar bli trasig, kanske då behöver bytas.

Skulle annars gissa på disken.

 

Hmm kanske kan glapp i sladden! 

Har dock precis haft den inne hos en verkstad där de öppnade den och de sa att det snarare var moderkortet. Men jag tvivlar på deras kompetens eftersom de sa att de inte ens hade fått igång den i safe mode. Som jag själv inte har något problem att lyckas med... De hade inte heller lyckats starta den i Target mode (det har jag inte möjlighet till hemma)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavNorberg

Se på F*n! 

Hittade denna tråd https://forums.macrumors.com/threads/2013-macbook-pro-retina-13-will-not-boot-and-stays-on-black-screen.1954468/ och provade att bara trycka ner plastbiten som sitter längs gångjärnet och nu funkar den. Är det glapp i sladden möjligen? Har jag bara lagat den för stunden tror ni? Uppenbarligen inte något fel på moderkortet?

 

Tack för svaren angående sladden ovan!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vill du ha hjälp att byta LVDS-kabeln, hör av dig via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...