Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Enbart använda Iphone som router för hemmet


Morahl

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har det lite tufft ekonomiskt och försöker nu se över mina alternativ för att få det att gå ihop varje månad och starta ett sparkonto. I dagsläget betalar jag 369 Kr för mitt bredband hos Comhem (100mbit). Min idé är att uppgradera mitt abonnemang hos Tele2 till Tele2 Unlimited vilket kostar 499 Kr månaden och därmed säga upp bredbandet hos Comhem. 

 

Det jag undrar över är hur effektivt det är att nyttja iPhone som router för diverse enheter. Jag har inga andra enheter som har simkort men vill naturligtvis kunna koppla upp mig på min dator, appletv, ipad etc. Jag vet att batteriet sjunker kraftigt med detta alternativ men bör fungera så länge den konstant ligger på laddning. 

 

Tror ni detta är en bra idé? Att ständigt ha Iphone som router när jag är i hemmet (bor relativt litet) och därmed kunna gå in på Netflix via Appletv eller spela Overwatch på min dator? Jag upplever att min mobila uppkoppling är stadig och bra men detta alternativ går bort direkt om jag inte kan se på Netflix utan att den ska buffra varannan minut eller konstant tappa ping när jag spelar på datorn. 

 

Värt att nämna är väl att Netflix körs flitigt hemma hos mig, därmed Unlimited. 

 

Finns det för övrigt några risker med att konstant ha igång denna funktion på en iPhone? Kan det slita på batteriet att konstant nyttjas så mycket? (upplever att mobilen går på högvarv när man delar uppkoppling). 

 

Vad tror ni? Är jag dum i huvudet eller är det värt att spara 200 kr i månaden på detta sätt? 

 

EDIT: Jag har en iPhone 7 om det spelar någon roll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa innan. Jag använder min iPhone som mobilt bredband när jag är på resa. Jag har fiber hemma, och på resa kopplar jag in min iPhone i datorn och surfar med den och jag tycker det fungerar bra men jag kör inte Netflix. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, boevil säger:

Varför provar du inte före ev byte?

 

ps. Jag tror inte du kan se Netflix via telefonens surf. 

Glömde nämna att jag har en gammal AppleTV utan wi-fi och medan ovanstående lösning tänkte jag investera i en ny modell så detta blir genomförbart. 

 

Netflix fungerar finemang på telefonen idag men tänker på eventuell förlust i uppkopplingen när mobilen ska dela upp denna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Morahl säger:

Hej,

 

Jag har det lite tufft ekonomiskt och försöker nu se över mina alternativ för att få det att gå ihop varje månad och starta ett sparkonto. I dagsläget betalar jag 369 Kr för mitt bredband hos Comhem (100mbit). Min idé är att uppgradera mitt abonnemang hos Tele2 till Tele2 Unlimited vilket kostar 499 Kr månaden och därmed säga upp bredbandet hos Comhem. 

 

// ... //

 

Vad tror ni? Är jag dum i huvudet eller är det värt att spara 200 kr i månaden på detta sätt?

Du kan ju gå ner på telefonen istället. Mitt bredband kostar ungf lika mycket som ditt, och mitt mobilabbonemang är 95,-/mån (359+95 = 450). Det lilla jag surfar med mobilen går mestadels genom Wi-Fi. :crossfingers::yeahbaby:Kan spara upp till 25GB surf med, så jag försöker spara ihop en lite buffert där nu med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Raphael säger:

Testa innan. Jag använder min iPhone som mobilt bredband när jag är på resa. Jag har fiber hemma, och på resa kopplar jag in min iPhone i datorn och surfar med den och jag tycker det fungerar bra men jag kör inte Netflix. 

 

Gör du något som kräver streaming av något slag? Jag blir så osäker på hur det fungerar i långa loppet. 

 

Har du problem med att din iPhone blir varm efter en stund när den delar uppkopplingen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ingen anledning till att det inte skulle funka bra.

Dock bör du vara medveten om att lyssna på och framförallt att titta på streamat material så går det åt en rejäl mängd data.

Men som sagt, testa först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Du kan ju gå ner på telefonen istället. Mitt breband kostar ungf lika mycket som ditt, och mitt mobilabbonemang är 95,-/mån (359+95 = 450). Det lilla jag surfar med mobilen går mestadels genom Wi-Fi. :crossfingers::yeahbaby:Kan spara upp till 25GB surf med, så jag försöker spara ihop en lite buffert där nu med.

Det var ett första alternativ men 90% av det jag surfar på varje månad är mobilen och oftast på resande fot där wi-fi inte är ett alternativ. 

 

Har 15gb idag som räcker mer än väl men tänker på att streaming på Netflix tar mer än jag ser på bredbandet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Reefer säger:

Ser ingen anledning till att det inte skulle funka bra.

Dock bör du vara medveten om att lyssna på och framförallt att titta på streamat material så går det åt en rejäl mängd data.

Men som sagt, testa först.

Ska jag testa denna lösning är det obegränsad surf på mobilen som gäller så då bör jag sitta säkert tänker jag. :-) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan dela på kostnaden med en nära granne ... men med tanke på ditt profilnamn kanske det inte är ett alternativ. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är lite osmidigt att konstant dela ut telefonens nät, men det tekniskt sett så fungerar det. Men vad händer när någon ringer och du samtidigt har lite dålig uppkoppling så att datatrafiken bryts?

En lösning om du använder Tele2 är att ordna fler SIM-kort för data. Ur deras app: "Ett datakort är gratis, därefter är kostnaden 19 kr per kort och månad." Ett abonnemang kan ha upp till nio kort som delar data. Fixa en router med plats för SIM-kort och placera så att den har bra täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tycker att det är lite osmidigt att konstant dela ut telefonens nät, men det tekniskt sett så fungerar det. Men vad händer när någon ringer och du samtidigt har lite dålig uppkoppling så att datatrafiken bryts?

En lösning om du använder Tele2 är att ordna fler SIM-kort för data. Ur deras app: "Ett datakort är gratis, därefter är kostnaden 19 kr per kort och månad." Ett abonnemang kan ha upp till nio kort som delar data. Fixa en router med plats för SIM-kort och placera så att den har bra täckning.

Det vore helt klart ett alternativ men då får jag räkna om min budget. Tänker mig att såna enheter inte är helt gratis heller. Ska helt klart fundera på det, tack! :-) 

 

Blir också orolig om trafiken bryts när saker händer på luren. Jag sitter ju i regel på mobilen även när jag är hemma (redigt mobilberoende) så inget får störa ut den heller känner jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, polken säger:

Du kanske kan dela på kostnaden med en nära granne ... men med tanke på ditt profilnamn kanske det inte är ett alternativ. :)

Haha, inget mig emot om en granne skulle ställa upp men då kommer jag oroa mig för min integritet och liknande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Morahl säger:

Det vore helt klart ett alternativ men då får jag räkna om min budget. Tänker mig att såna enheter inte är helt gratis heller. Ska helt klart fundera på det, tack! :-) 

 

Blir också orolig om trafiken bryts när saker händer på luren. Jag sitter ju i regel på mobilen även när jag är hemma (redigt mobilberoende) så inget får störa ut den heller känner jag. 

Kjell tar mellan 400 och 1700 kr , men jag kollade inte så noga på specarna. En fördel med att inte använda telefonen är att du antagligen får bättre batteritid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kjell tar mellan 400 och 1700 kr , men jag kollade inte så noga på specarna. En fördel med att inte använda telefonen är att du antagligen får bättre batteritid. 

 

I mitt fall är det dessvärre endast varianten på 400kr som är ett alternativ. Känner dock efter att ha hört er alla här nu att mitt enda alternativ för att int bli bitter och köpa saker jag aldrig kommer få nytta av är att behålla saker som de är idag. :-( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Morahl säger:

Haha, inget mig emot om en granne skulle ställa upp men då kommer jag oroa mig för min integritet och liknande. 

Om det är du som delar ut ditt gästnät behöver du inte fundera på din integritet då gästnätet är isolerat. Det blir grannens bekymmer om den ens bryr sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Morahl säger:

 

I mitt fall är det dessvärre endast varianten på 400kr som är ett alternativ. Känner dock efter att ha hört er alla här nu att mitt enda alternativ för att int bli bitter och köpa saker jag aldrig kommer få nytta av är att behålla saker som de är idag. :-( 

Börja med att dela ut från mobilen och kolla hur det funkar. I värsta fall kan du köpa en router lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Apple Music, och kollar Youtube ibland. Min iPhone SE blir lite ljummen men det gäller även när jag har den inkopplad i bilen. Inget problem. Funkar bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...