Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Humortråden


MahdiM
 Share

Rekommendera Poster

  • Svars 4k
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • xeric

    627

  • Axelman

    561

  • Alix

    470

  • Pocahontas

    355

Javascript är humor.

 

 

Jag kan inte alls Javascript, men...

Språket verkar liksom Java använda samma symbol (plustecknet +) för två olika funktioner/operationer, nämligen addition av numeriska värden samt konkatenering av textsträngar. Då man inte måste ange en variabels typ så måste skripttolken gissa vad det handlar om, alternativt avsluta körningen, med eller utan krasch.

 

I fallet "5" - 2 gissar jag att systemet läser texten "5" och tycker "inga problem", läser vidare och hittar en subtraktionsoperator, tycker att det där "5" kan man faktiskt tolka som 5, då kan man subtrahera. Sedan kommer 2 som enkelt kan subtraheras från 5. Allt gick bra!

 

I fallet "5" + 2 gissar jag att systemet börjar som i det andra fallet och hittar sedan ett plustecken, som ju har två betydelser. Eftersom första operanden är en textsträng så bestämmer systemet att nu ska det konkateneras text. Sedan dyker 2 upp, en siffra som lätt kan omvandlas till en textsträng, som i sin tur hängs på efter "5".

 

I Java är det annorlunda, där börjar kompilatorn med att kolla variablers typer och att operatorer/funktioner får rätt indata innan programmet kompileras och kan köras. Javascript kompileras inte utan körs direkt utan koll. Jag har för mig att man ska kunna ersätta sanningsvärdena true och false med 1 och 0 lite efter behag.

 

Se exempel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Javascript#Syntax

 

Tittar man på det ännu nödigare språket Haskell så har additionsfunktionen + följande typsignatur:

(+) :: Num a => a -> a -> a

vilket på svenska betyder att a är ett numeriskt värde och att funktionen tar två värden av godtycklig typ a som indata och returnerar ett värde av typ a.

Konkateneringsfunktionen har ett eget "namn", ++, och har typsignaturen

(++) :: [a] -> [a] -> [a]

vilket betyder att funktionen tar två listor som båda innehåller värden av typ a och returnerar en lista som innehåller värden av typ a.

Så i Haskell slipper man/datorn fundera på vilket funktion som efterfrågas.

 

Blablabla.... :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ett evigt konkande med all denna kod! :lol:

Man blir lätt inkonkatinent. :w00t:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även Chuck Norris hade napp.

:hihihi: Det finns så sjukt många bra Norris-historier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

post-76941-0-95558500-1480253529.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnor beklagar sig ofta högljutt över att de endast får 85 procent av mannens lön. Men herregud-de har ju sin egen lön också!!

Arg gubbe

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi varför Jony Ive designar julgranar och ryktas om att han ska lämna Apple. Han talade bredvid munnen om nya produkter.

 

 

post-363-0-94633200-1480367748_thumb.png

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-0-78051900-1480437220_thumb.jpg

  • Rösta upp 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-0-08588000-1480447876_thumb.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

h_1294331483_4ab86d54e1.jpeg

 

 

Stämmer nog ganska bra den där. Känner flera ur varje fanclub som har lite den synen på de andra. :rolleyes:

 

En till på samma tema... ^_^

 

CynDB3tUsAExBae.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En till på samma tema... ^_^

 

CynDB3tUsAExBae.jpg

 

Äntligen skojjar du med ett allmängiltigt interface. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...