Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två Hårddiskar ...


Peter 99

Rekommendera Poster

Har två hårddiskar som jag tänker lägga bilder i/på. Men jag vet inte riktigt hur jag skall göra det. Har försök med genvägar till extern HD, men det verkar inte funka.

Har inte gjort detta förut så jag hoppas på hjälp från er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du ska bildbiblioteket till programmet Bilder på en extern disk och en säkerhetskopia av detta på den andra disken?

 

Eller ska du lägga lösa bilder på en av diskarna och andra lösa bilder på den andra disken?

 

Eller ska du lägga lösa bilder på den ena och ha den andra disken som backup?

 

Beskriv gärna grundproblemet du vill lösa, och inte den lösning du tänkt ut. Det kan ju finnas en bättre lösning än den du tänkt ut. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt mig följande: Det alternativ du skrev överst. En disk för bilder från programmet Bilder på en extern disk samt en säkerhetskopia av detta på den andra disken. Jag vill gärna att detta skall ske per automatik så att jag slipper göra det manuellt varje gång jag fotat ny bilder.

 

Bakgrunden är den att jag hade en hd som kraschade rejält och alla mina bilder försvann! Jag vill inte att detta sker en gång till. Därav backupppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar båda diskarna till TimeMachine så sköter det sig själv en gång i timman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte att det funkade att göra så. Men funkar det så är ingen gladare än jag. 

Frågan är hur gör man eller jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ordnat sig. Det var en baggis inte svårt det fanns alternativ att välja båda diskarna!! Hurra för Mac och mini!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta reda på hur hårddiskarna är formaterade. Gissningsvis är de formaterade för Windows (NTFS) och därmed kan Mac inte skriva till dem. Det är troligen där problemet ligger. Så då behöver du formatera om för Mac (HFS+ journalförd). Den här artikeln går igenom hur man anpassar en ny hårddisk till Mac: 
https://www.enkelteknik.se/formatera-en-extern-harddisk-for-att-fungera-pa-mac

När detta är gjort så kan du lägga Bilder-biblioteket på en extern hårddisk, du markerar biblioteket och drar över det till den externa hårddisken - antingen att den externa hårddisken syns på Skrivbordet eller i ett Finder-fönster (beror på dina inställningar var den syns). Observera att Bilder behöver vara avslutat (alltså inte igång) när du flyttar programmet bild-databas. Den här artikeln beskriver mer om hur man gör detta: https://support.apple.com/sv-se/HT201517

Sen så har vi frågan om TimeMachine. Du kan låta TimeMachine kopiera både din interna och den externa och lägga på ytterligare en extern. Den här artikeln innehåller all info om TimeMachine användning: https://support.apple.com/sv-se/HT201250
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälp! TM körs i detta nu.

 

Ev prövar jag en annan lösning längre fram, men detta verkar funka i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...