Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur göra med ny internetanslutning


Telly82

Rekommendera Poster

Bifogat finns en skiss över hur nätverket hemma är uppkopplat just nu. Det är snabb åtkomst mellan Macarna och lagring som hör till Airport Extreme (gigabit ethernet).

 

Till sommaren ska vi "få" bredband från Comhem. Den anslutningen kommer att sitta vid TVn och Apple TV 3, så i princip kommer switchen att bytas mot Comhems router. Jag vill ju inte flytta min Airport, för då blir det för långsamt att komma åt diskarna från Macarna. Så hur gör jag? Ska jag sätta Airporten i bryggläge och så kommer allt att bara fungera som innan?

 

5ace5d1372ce0_Ntverk.thumb.png.75981ea9157b1e28737780d20d80e18f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

i princip kommer switchen att bytas mot Comhems router. Jag vill ju inte flytta min Airport, för då blir det för långsamt att komma åt diskarna från Macarna. Så hur gör jag? Ska jag sätta Airporten i bryggläge och så kommer allt att bara fungera som innan?

Bryggar man nåt så går ju IP rakt ner på nästa produkt, så med Airporten antar jag att en (1) får det. Så skall du brygga nåt så brygga Com Hem-routern i sånt fall, så den blir mer el mindre ett modem - så som du har nu.

Men det borde väl fungera ändå. Där du nu har (antar jag) satt dynamskt från modemet i Airporten - sätt ett IP i samma serie du kör med i routern sen, så borde du kunna ha de precis som nu. (eller har du fast IP fr ISP.)

internet::ADSL-modem --> Airport

Airport:
    In: IP fr ISP/modemet
    Airportens adress: 192.168.1.1	// exempel
    Ut: 192.168.1.10		// iMac


internet::ComHem-router:
    In: IP fr ISP
    Routerns adress: 192.168.0.1

    --> Airport
        In: IP fr CH-routern: 192.168.0.10
        Airportens adress: 192.168.1.1
        Ut: 192.168.1.10

Jag skulle nog börja testa nåt sånt, och sen brygga om man inte får ordning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, modEric säger:

Bryggar man nåt så går ju IP rakt ner på nästa produkt, så med Airporten antar jag att en (1) får det. Så skall du brygga nåt så brygga Com Hem-routern i sånt fall, så den blir mer el mindre ett modem - så som du har nu.

Men det borde väl fungera ändå. Där du nu har (antar jag) satt dynamskt från modemet i Airporten - sätt ett IP i samma serie du kör med i routern sen, så borde du kunna ha de precis som nu. (eller har du fast IP fr ISP.)


internet::ADSL-modem --> Airport

Airport:
    In: IP fr ISP/modemet
    Airportens adress: 192.168.1.1	// exempel
    Ut: 192.168.1.10		// iMac


internet::ComHem-router:
    In: IP fr ISP
    Routerns adress: 192.168.0.1

    --> Airport
        In: IP fr CH-routern: 192.168.0.10
        Airportens adress: 192.168.1.1
        Ut: 192.168.1.10

Jag skulle nog börja testa nåt sånt, och sen brygga om man inte får ordning på det.

Airporten kommer väl att jobba som en vanlig switch och vidarebefordra alla IP-adresser om den hamnar i bryggläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Airporten kommer väl att jobba som en vanlig switch och vidarebefordra alla IP-adresser om den hamnar i bryggläge?

AP, det är väl en router i sig? I en vanlig klassisk router, med 4 LAN-portar och wifi... Bryggar du den så det IP som kommer in går rakt igenom ner på det man kopplar till den - t ex datorn*. Finns ingen switchfunktion kvar där. AP kanske jobbar annorlunda?

 

* I min router kan jag även välja om den skall bryggas på en LAN-port eller till WiFi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Airporten kommer väl att jobba som en vanlig switch och vidarebefordra alla IP-adresser om den hamnar i bryggläge?

Korrekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, modEric säger:

AP, det är väl en router i sig? I en vanlig klassisk router, med 4 LAN-portar och wifi... Bryggar du den så det IP som kommer in går rakt igenom ner på det man kopplar till den - t ex datorn*. Finns ingen switchfunktion kvar där. AP kanske jobbar annorlunda?

 

* I min router kan jag även välja om den skall bryggas på en LAN-port eller till WiFi.

Jag vet inte, men anser att det vore rimligt att placera portarna i en intern switchdel så att man kan använda samma routerdel i maskiner med 7, 4, 53 eller 12 portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, modEric säger:

Bryggar man nåt så går ju IP rakt ner på nästa produkt, så med Airporten antar jag att en (1) får det. Så skall du brygga nåt så brygga Com Hem-routern i sånt fall, så den blir mer el mindre ett modem - så som du har nu.

Om jag kör Airporten som en vanlig router så hamnar ju min Apple-TV utanför nätverket, sett från Macarna. Och därmed så kan jag inte köra mina iTunes-filmer på TVn

 

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Airporten kommer väl att jobba som en vanlig switch och vidarebefordra alla IP-adresser om den hamnar i bryggläge?

Det var precis så jag tänkte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Airporten kommer väl att jobba som en vanlig switch och vidarebefordra alla IP-adresser om den hamnar i bryggläge?

 

7 timmar sedan, SirKnasen säger:

Korrekt

Min AE har en WAN-port och tre LAN-portar. Om jag bryggkopplar den, kan jag använda WAN-porten som en LAN-port då? Eller är jag begränsad till att använda de tre LAN-portarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

 

Min AE har en WAN-port och tre LAN-portar. Om jag bryggkopplar den, kan jag använda WAN-porten som en LAN-port då? Eller är jag begränsad till att använda de tre LAN-portarna?

WAN-porten måste du koppla till HomePlugen när WANet kommer den vägen från Comhem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, polken säger:

WAN-porten måste du koppla till HomePlugen när WANet kommer den vägen från Comhem. 

 

47 minuter sedan, polken säger:

Typ såhär. 

6C4E9651-7C5F-41D3-8098-5F0DBF2F306F.jpeg

Ja, just så.

 

Men kan då min Apple TV spela upp de filmer som finns på disken ansluten till min Airport? (Genom att ha iTunes igång på en av Macarna, precis som nu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Ja, just så.

 

Men kan då min Apple TV spela upp de filmer som finns på disken ansluten till min Airport? (Genom att ha iTunes igång på en av Macarna, precis som nu.)

Ja, det kommer fungera om de ligger på samma IP-spann. Det gör de om comhem-routern agerar DHCP och AP'n är bryggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, allihop. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...