Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 13” startar inte. Inte ens i säkert läge?


Macigen

Rekommendera Poster

Min MacBook Pro 13” vill inte starta. Den startar och visar äpplet och ”startlinjen” men det går oooootroligt tröööööögt. När linjen är full så händer inget mer. Likadant blir det i säkert läge så jag gjorde Verbosa-läge och då ser det ut som på bilden. Vad är det för lik som det är för mycket av?

C99AB7E3-4F0B-47D4-862A-E4669206BE3F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stött på ett par datorer med samma problem.

Gemensam nämnare har varit diverse olika antivirusprogram installerade.

Har även du något virusprogram installerat?

 

Hade inte tid att hitta någon annan lösning på problemet så jag klonade maskinerna till externa hårddiskar.

Blåste datorerna, installerade om macOS och valde att läsa in användare och program vid uppstart från de externa backupdiskarna efter macOS installationen.

När datorn sen startade upp avinstallerades virusprogrammet.

 

Den snabba och enklaste lösningen är att läsa tillbaka en timemachine-backup från en tid när datorn fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack SirKnasen!

Det ligger nog något i ditt svar. Jag läste att High Sierra hade problem med Adobe CS4 och det var de programmen jag höll på med när jag sist stängde av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, om inte MacKeeper räknas som det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mackeeper ska man ALDRIG installera. Kan inte förstå att folk går på deras reklam och laddar ner det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslut din mac till en annan mac i hårddiskläge. Använd sedan exempelvis Appcleaner eller ta bort Mackeeper så här.  Använd sedan webbläsartillägget Ublock origin i framtiden så slipper du komma i kontakt med sajter som får dig att ladda ner skräpprogram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte ovanstående hjälper..

Hur gammal är datorn? 

Kan det vara så illa att hårddisken håller på att ge upp???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Macigen säger:

Nä, om inte MacKeeper räknas som det.

Ajajaj! Sicken otur.:stjarnsmall: Bort med skiten! :superirriterad:Det kan räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem efter en installation of Logitechs Game Center till min mus. Jag hade Bitdefender antivirus i datorn och misstänkte att det var krocken. Körde inte uppstart med verbose läge så jag vet inte ifall jag hade några lik :-)

Ominstallation från Timemachine blev det i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gick inatt ut med en intern artikel tillgänglig för service providers.

 

Follow these steps if a Mac running macOS High Sierra 10.13 stops at the startup screen that shows the Apple logo with a progress bar, and verbose mode shows a repeating message of "Too many corpses being created."

 

To use verbose mode, hold down Command-V immediately after pressing the power button to turn on your Mac, or immediately after your Mac begins to restart. If verbose mode shows the repeating "Too many corpses being created" message, you can allow the Mac to start up by moving a cache file:

 

  1. Restart your Mac and hold down Command-R to start up from macOS Recovery.
  2. If the startup drive has FileVault turned on, open Disk Utility and proceed with the next step. If FileVault is off, skip to step 5.
  3. Select the startup drive and click Mount in the Disk Utility toolbar. When prompted, select a login name and enter the password. Then click Unlock to mount the startup drive.
  4. Quit Disk Utility.
  5. Choose Utilities > Terminal from the menu bar.
  6. Type this command in Terminal: cd /Volumes/Macintosh\ HD/var/db/caches/opendirectory/
    Modify the command to reflect the name of the startup volume if it's not Macintosh HD. Remember to use an escape character \ before each white space in the command path.
  7. Press Return.
  8. Type this command in Terminal: mv ./mbr_cache ./mbr_cache-old
    The mv Terminal command is safer than the rm command. Errant white space in an rm command can destroy the user's data.
  9. Press Return.
  10. Quit Terminal.
  11. Choose Apple () menu > Restart.

The first startup after running these commands takes longer than usual as the cache is recreated. Subsequent startups will take the normal amount of time.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, där ser man. Grymt bra med en lösning om det händer igen. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Omfattande men intressant. Kanske inget man gör själv, men jag tänkte ändå lämna in den.

Tack för alla tips! Det var länge sedan jag var här, det verkar vara samma härliga anda här som förr! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...