Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Går det att byta mapp för pdf som visas i webbläsare?

Rekommendera Poster

e-snobben
Postad (redigerade)

Hittade inget sätt att ladda ned en pdf till datorns hämtade filer. Valde då att öppna med förhandsvisning.

5ac748cf82a1f_Skarmavbild2018-04-06kl_11_46_04.png.0b815112f263e4aad9cc81523015e7ca.png

Då öppnades filen med Acrobat Reader, antagligen för att jag ställt in att visa pdf-filer med detta program. Men filen lades inte i hämtade filer utan i en dold mapp vars sökväg är följande:

5ac7494d53762_Skarmavbild2018-04-06kl_12_17_26.png.df09638ba4540d4da88011d029cc8e8e.png

För att slippa flytta dem varje gång man laddat hem en ny, går det att ändra var dessa filer sparas? I annat fall finns de inte med i Adobe Acrobats lista över senast öppnade filer. Man måste i så fall använda terminalen för att visa dolda filer samt veta/minnas sökvägen, eftersom hela sökvägen inte finns med i "Dokumentegenskaper". Eller så måste man ladda hem ett nytt dokument, högerklicka på det i Acrobats fönster och välja Dokumentegenskaper, samt klicka på sökvägen (inramad med rött). Men bara genom att föra pekaren över fönstret hittar man inget klickbart, pekaren förändras inte när den står över sökvägen. Anledningen till att jag till slut hittade dokumentet var helt slumpmässig, då jag höll pekaren över sökvägen och råkade klicka.

5ac74fc8124fd_Skarmavbild2018-04-06kl_12_26_59.png.f64580571005cd67ad13cc3cd4d9c8ba.png

(Terminalkommandon som behövs)

Visa osynliga filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES

killall Finder

Dölja osynliga filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles NO

killall Finder

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Vilken webbläsare?

Har du en länk till sidan med PDF:en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattis.se

I Safari: Håll muspekaren längst ner i mitten på sidan. Ett fält med ikoner dyker upp, där du bland annat kan spara filen. Den hamnar i Hämtade filer.

I Chrome: En nedladdningssymbol visas högst upp till höger. Du får välja var filen ska sparas.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
2 timmar sedan, Mattis.se säger:

I Safari: Håll muspekaren längst ner i mitten på sidan. Ett fält med ikoner dyker upp, där du bland annat kan spara filen. Den hamnar i Hämtade filer.

I Chrome: En nedladdningssymbol visas högst upp till höger. Du får välja var filen ska sparas.

Om det är symbolen längst till höger nedan du menar så fungerar det inte i Safari. Den tredje symbolen gör samma sak som när man väljer att öppna med förhandsvisning, dvs filen öppnas med Adobe Acrobat.

5ac78b29719b4_Skarmavbild2018-04-06kl_16_57_45.png.27e46b63a0fbdd7730b890f1da56f9fc.png

I Chrome fungerar det. :yeahbaby: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
2 timmar sedan, Mattis.se säger:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Du högerklickar på länken så får du "Hämta länkad fil som" där kan du ange mål. 
Om du redan har länken uppe och dokumentet framme så kan du välja Arkiv - Exportera som PDF så kan du välja var den ska hamna, då får du en PDF där du vill ha den. 

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Raphael säger:

Du högerklickar på länken så får du "Hämta länkad fil som" där kan du ange mål. 
Om du redan har länken uppe och dokumentet framme så kan du välja Arkiv - Exportera som PDF så kan du välja var den ska hamna, då får du en PDF där du vill ha den. 

Alternativ två fungerar. :yeahbaby: 

Det jag har strukit över fungerar inte. Då ser det ut så här när jag öppnar den i Acrobat.

5ac7cc04ea16a_Skarmavbild2018-04-06kl_21_25_59.thumb.png.677d88800a45c1c8b9ea99e840eb655d.png

Redigerad av e-snobben
Bästa lösningen för Safari.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael
Postad (redigerade)

Då får du avinstallera Acrobat för uppenbarligen är det Acrobat som är problemet. Om man högerklickar/sekundärklickar på en länk i Safari så *ska* en liten meny komma upp där det bl a står ”Hämta länkad fil som”, och där anger man målplats och så sparas det som en fil på datorn istället för att öppnas. Fungerar för mig varje gång, men jag har inte Acrobat i min dator. Jag kör med Förhandsvisning och det räcker bra. 

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael
Postad (redigerade)

(fel post)

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
2018-04-07 på 07:26, Raphael säger:

Då får du avinstallera Acrobat för uppenbarligen är det Acrobat som är problemet. Om man högerklickar/sekundärklickar på en länk i Safari så *ska* en liten meny komma upp där det bl a står ”Hämta länkad fil som”, och där anger man målplats och så sparas det som en fil på datorn istället för att öppnas. Fungerar för mig varje gång, men jag har inte Acrobat i min dator. Jag kör med Förhandsvisning och det räcker bra. 

Jag gjorde så. Om jag i denna meny väljer

5ac9f219c88db_Skarmavbild2018-04-08kl_12_34_43.png.3dc7aa2c1d5b4c4cc036aaf6e0cd34e8.png

så öppnas spara-fönstret med namnförslaget "url"

5ac9f25304534_Skarmavbild2018-04-08kl_12_35_02.png.a18ac6832685c0e81a1632ffd703013a.png

och sen får jag bara en html-fil. Det märkliga är att nu kan jag inte öppna den med Acrobat. Vet inte hur det gick till igår, men som sagt nu fungerar det inte. Filen öppnas med Safari och då kommer jag visserligen till manualens sida men det var ju inte det jag ville göra.

Menar du att om jag avinstallerar Acrobat så kommer det jag beskrivit ovan att börja fungera igen, så att filen sparas med rätt namn istället för med namnet "url"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
Postad (redigerade)
2018-04-07 på 07:26, Raphael säger:

Jag kör med Förhandsvisning och det räcker bra. 

Jämför dessa bilder. Texten är betydligt suddigare i Förhandsvisning än i Acrobat. Det är rent bedrövligt om man väljer nästa mindre zoomnivå och det finns ingen möjlighet att välja andra än de förinställda. För att texten ska bli lika skarp som i Acrobat måste man zooma ut helt. Bara det gör att jag hellre väljer Acrobat än förhandsvisning när det gäller att visa pdf-filer.

Förhandsvisning

5ae0dc3485a42_Forhandsvisning.png.f5341bd191e16b3de2f26fe6638a6725.png

Acrobat

Acrobat.png.4d343e427417913716bee7655589dd27.png

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Jag kan inte ge en förklaring på varför texten blir suddig för dig, jag har inte upplevt att PDF-filer blir suddiga i Förhandsvisning. Har aldrig sett en sådan skillnad som du pekar på här så jag har ingen förklaring till det. Även om jag zoomar in och ut så tycker jag att en hög skärpenivå behålls, texten skalas om och har hög skärpa. Jag använder Macbook Pro 13" Retina (2015 modell) och jag kör med standardupplösningen "Förvald för skärm" (för den är skarpast) och High Sierra. Jag har avinstallerat Acrobat eftersom Förhandsvisning fungerar bra för mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
2018-04-26 på 14:29, Raphael säger:

Jag kan inte ge en förklaring på varför texten blir suddig för dig, jag har inte upplevt att PDF-filer blir suddiga i Förhandsvisning. Har aldrig sett en sådan skillnad som du pekar på här så jag har ingen förklaring till det. Även om jag zoomar in och ut så tycker jag att en hög skärpenivå behålls, texten skalas om och har hög skärpa. Jag använder Macbook Pro 13" Retina (2015 modell) och jag kör med standardupplösningen "Förvald för skärm" (för den är skarpast) och High Sierra. Jag har avinstallerat Acrobat eftersom Förhandsvisning fungerar bra för mig. 

Om Förhandsvisning är optimerat för att endast visas bra på retinaskärmar kanske? Skulle inte förvåna mig i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric
4/6/2018 på 13:17, e-snobben säger:

Då öppnades filen med Acrobat Reader, antagligen för att jag ställt in att visa pdf-filer med detta program. Men filen lades inte i hämtade filer utan i en dold mapp vars sökväg är följande:

5ac7494d53762_Skarmavbild2018-04-06kl_12_17_26.png.df09638ba4540d4da88011d029cc8e8e.png

Den folder är en cachefolder... Det är inget du kan eller skall ändra. Öppnar du filen den vägen (via nätet in i Acrobat) så är ju filen bara öppnad. Om du spar den, så kan du välja sen var den skall ligga. Öppnade en pdf i webläsaren nu, och det finns ju en ikon för det med...

pdf_spara_ladda_ner.thumb.png.b48a7d8d9a88763bb880d43b85f220e0.png

Istället för att öppna den på nätet - du kan prova att ⌥-klicka på pdf-länken så skall filen laddas ned. :) 

28 minuter sedan, e-snobben säger:

Om Förhandsvisning är optimerat för att endast visas bra på retinaskärmar kanske? Skulle inte förvåna mig i alla fall.

PDF'en... Är det en bild eller text?

Ibland har ju någon scannat in en sida (bild), och sen skriver ut som PDF. Det blir som att infoga en bild i ett textdokument. Då kan det säkert bli så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
6 timmar sedan, modEric säger:

PDF'en... Är det en bild eller text?

Ibland har ju någon scannat in en sida (bild), och sen skriver ut som PDF. Det blir som att infoga en bild i ett textdokument. Då kan det säkert bli så.

Det är samma pdf-dokument men öppnat ena gången i Förhandsvisning (suddig) och andra gången i Acrobat (skarp).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...