Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd- iMac/Macbook Pro


Juciebox

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

Det är dags och uppgradera arbetsdatorn och tänkte be om några schyssta råd.

Jag jobbar som videoredigerare och kommer enbart använda datorn för att köra program som Premier Pro, After Effects, Photoshop med ganska tunga filer.

Står just nu i valet och kvalet mellan en

Macbook Pro 2015 modell: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMJLQ2KSA/macbook-pro-15-4-retina-skarm-mjlq2

(Fast med 512ssd) eller

iMac 27": https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/IMACMNE92KSA/imac-27-5k-retina-mne92

 

Det är ungefär där budgeten ligger. Har inte så stor erfarenhet av Mac, hur står dom sig mot varandra rent kraftmässigt? Vad får man mest för? Macbooken har ju några år på nacken men hört mycket gott om den i redigeringskretsar. 

 

/köpsugen

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Den iMac du listar har en i5, 8 GB RAM och fusion drive.

 

MacBooken har en i7, 16 GB RAM och en SSD.

 

Om valet står mellan dessa så hade jag tagit laptopen. Har du möjlighet att skjuta till lite till hade jag tagit: iMacen men köpt till mer RAM och satt in själv. Har du ytterligare lite pengar så hade jag köpt en SSD istället för en fusion drive.

 

Du kommer säkert få tips som är helt motsatta till mitt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imacen har lite snabbare CPU, enligt Geekbench ca 30% snabbare om endast 1 kärna används och ca 15% snabbare om alla 4 kärnorna används. Antar att det beror på att macbookens i7 i sig är bättre på att utnyttja  hyperthreading vid tung last och flera kärnor än Imacens i5. Men oavsett har Imacen alltså "bättre" CPU i de flesta fall, främst pga högre klockfrekvens.

Grafikkortsdelen är ingen vits att ens jämföra, Imac har vansinnigt mycket bättre grafikkort. I vilken omfattning det påverkar ditt arbete vet jag inte, det beror lite på vilka funktioner du använder i programmen.

Imac har bättre skärm, ska du redigera 4K kan du göra det utan problem på en 5K 27" skärm. Du kan även på 27" skärm välja att köra helt oskalad upplösning, på en 15" skärm måste man nästan köra uppskalat för att kunna läsa text. Alternativt kan man ju koppla in extern skärm till Macbooken, men då flyger ju några tusenlappar till. 

Däremot tror jag att 8GB RAM är för lite för "tung" redigering. Det räcker när jag pillar ihop släktens julfilmer, menmen, så är jag ju amatör också. Jag har kört fusion drive med rätt gott resultat. Men nu kör jag systemet från SSD, det är helt enkelt snabbare och ger mer stabil hastighet. Lite grand beror ju på vilka krav man har på lagringsstorlek också. Kan ju hända att en 500GB SSD är för lite och då är en 1TB fusion drive såklart bättre. Fast 2TB fusion drive tycks ha större SSD-del och vara ett bättre köp än 1TB fusion drive, så den här imacen, med sina 8GB minne och 1TB fusion drive är lite av "snikmodell". Har man inget krav på absolut snabbaste lagring kan man ju oavsett lägga till en (mer eller mindre billig) extern enhet också med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...