Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd- iMac/Macbook Pro


Juciebox

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

Det är dags och uppgradera arbetsdatorn och tänkte be om några schyssta råd.

Jag jobbar som videoredigerare och kommer enbart använda datorn för att köra program som Premier Pro, After Effects, Photoshop med ganska tunga filer.

Står just nu i valet och kvalet mellan en

Macbook Pro 2015 modell: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMJLQ2KSA/macbook-pro-15-4-retina-skarm-mjlq2

(Fast med 512ssd) eller

iMac 27": https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/IMACMNE92KSA/imac-27-5k-retina-mne92

 

Det är ungefär där budgeten ligger. Har inte så stor erfarenhet av Mac, hur står dom sig mot varandra rent kraftmässigt? Vad får man mest för? Macbooken har ju några år på nacken men hört mycket gott om den i redigeringskretsar. 

 

/köpsugen

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Den iMac du listar har en i5, 8 GB RAM och fusion drive.

 

MacBooken har en i7, 16 GB RAM och en SSD.

 

Om valet står mellan dessa så hade jag tagit laptopen. Har du möjlighet att skjuta till lite till hade jag tagit: iMacen men köpt till mer RAM och satt in själv. Har du ytterligare lite pengar så hade jag köpt en SSD istället för en fusion drive.

 

Du kommer säkert få tips som är helt motsatta till mitt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imacen har lite snabbare CPU, enligt Geekbench ca 30% snabbare om endast 1 kärna används och ca 15% snabbare om alla 4 kärnorna används. Antar att det beror på att macbookens i7 i sig är bättre på att utnyttja  hyperthreading vid tung last och flera kärnor än Imacens i5. Men oavsett har Imacen alltså "bättre" CPU i de flesta fall, främst pga högre klockfrekvens.