Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

High Sierra SUPERSLÖTT operativsystem


MacRobot

Rekommendera Poster

Ångrar mig bittert. Jag anade att det skulle bli problem om jag uppdaterade OSX till High Sierra. Har kört Yosemite länge utan minsta problem. Nu går datorn så sakta att jag kan gå och ta en kopp kaffe mellan alla sök. Ändå har jag över 30 GB ledigt 120 på min MacBook Pro.

Hur kan det vara så j-a illa???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har haft otur. Jag har kollat alla versioner i samma Geekbench med samma hårdvara och har fått samma, till och med lite bättre, prestanda med varje uppgradering. Om jag vore du skulle jag föra över alla filer till en extern skiva med Time Machine, och sedan göra en clean install av High Sierra på min mac. Därefter använda Flyttassistenten för att föra tillbaka dokumenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vad har du för MBP? Årsmodell, RAM, är det en SSD osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8Gb är minimum för High Sierra tycker jag, även om 4Gb fungerar teoretiskt. 
Se till så alla mjukvaror som används är uppgraderade så de fungerar med High Sierra. Det kan vara gamla mjukvaror eller drivrutiner som slöar ner. Kör även en säker start för att rensa cachefiler etc. 
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Som Alix är innen på, du kanske bara har haft otur också (beroende på din hårdvara). Jag har kört High Sierra på en MBA med 4 GB RAM, dock hade den en SSD och då var det helt ok att köra den som en kontorsmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihop som svarat. Jag vände mig till Apple och de rådde mig till att uppdatera de återstående 5 programmen, Page, iMovie etc och därefter har den betett sig ungefär som tidigare. :-) Det tog ca 4 timmar (1) för datorn var ju så slö, men sen har den alltså piggnat till igen. Om den är bättre än tidigare vill jag låta vara osagt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, MacRobot säger:

Tack allihop som svarat. Jag vände mig till Apple och de rådde mig till att uppdatera de återstående 5 programmen, Page, iMovie etc och därefter har den betett sig ungefär som tidigare. :-) Det tog ca 4 timmar (1) för datorn var ju så slö, men sen har den alltså piggnat till igen. Om den är bättre än tidigare vill jag låta vara osagt.

 

Jag förstår inte, du menar att hela ditt operativsystem går snabbare efter att du uppdaterat Pages, iMovie etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Först gick det bra, helt okey, med Yosemite. Men efter  uppdatering till High Sierra blev det väldigt slött. Efter inrådan av Apple uppdaterade jag då ca 5 stycken: Page, iMovie, Keynote, iTunes och några till. Sen var jag åter på banan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs när du uppdaterat till High Sierra så blev uppdateringar av flera program tillgängliga. Inget ovanligt, får anses vara standardförfarande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så var det nog i och för sig, men det här handlade om något annat. Är det standard att själva operativsystemet segar ihop bara för att man uppdaterar det!? Det har jag aldrig varit med om förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är standard att man kan behöva uppdatera flera program för optimal funktion och prestanda när man uppdaterar operativsystemet, särskilt när man gör ett så stort hopp som i ditt fall över flera generationer. 

 

High Sierra innehåller mängder med förändringar ”under ytan” som påverkar hur program körs. Om Mac OS är långsamt kan det bero på program och processer som tar upp för mycket CPU eller minnesutrymme/kraft än vad som är optimalt, vilket äldre versioner av applikationer kan göra. Det handlar även om de processer och rutiner som laddas in när datorn startas. 

 

Effekterna kan vara olika beroende på olika mjukvaror och tillbehör/drivrutiner som man kör / har i datorn. 

 

Därför ska man köra de senaste mjukvarorna med det senaste operativsystemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacRobot säger:

Tack allihop som svarat. Jag vände mig till Apple och de rådde mig till att uppdatera de återstående 5 programmen, Page, iMovie etc och därefter har den betett sig ungefär som tidigare. :-) Det tog ca 4 timmar (1) för datorn var ju så slö, men sen har den alltså piggnat till igen. Om den är bättre än tidigare vill jag låta vara osagt.

 

Antingen har dom lurat dig eller så har du inte förstått vad dom sa. Högst osannolikt att segheten skulle bero på ouppdaterade program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, MacRobot säger:

Ja, så var det nog i och för sig, men det här handlade om något annat. Är det standard att själva operativsystemet segar ihop bara för att man uppdaterar det!? Det har jag aldrig varit med om förr.

En del tycks ha problem med att Spotlight och en del annat vill indexera om sig och hålla på, vilket brukar kunna ta några timmar (även om det borde gå fortare på en dator med endast SSD kan tyckas). Jag har dock inte haft sådana problem, brukar köra Spotlight i minimal omfattning då det ändå aldrig hittar vad jag letar efter.  

 

Du har nytt filsystem nu antar jag, kan hända att något program inte alls var speciellt kompatibelt och behövde en uppdatering (alternativt att datorn behövde meditera lite på saken). 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro't om ni vill men jag tror inte Apple lurades. Det funkade precis som de se. Datorn fick efter att jag installet High Sierra först "meditera" hela natten men det hjälpte inte. :-) Sedan jag låtit uppdatera BIlder, iMovie, Pages, Keynote och iTunes så har det rullat på igen som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror absolut inte på det. Helt klart något annat som gjorde det. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...