Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Pay kan utökas i Sverige innan sommaren


Alix

Rekommendera Poster

Jag har legat på min bank Länsförsäkringar (Älvsborg) om Apple Pay ett antal gånger och fick nu detta positiva svar (efter ett antal negativa):

 

”När det gäller apple pay så pågår förhandlingar med payaktörerna för att möjliggöra detta för våra kunder. Förhandlingarna beräknas vara klara innan sommaren. Önskar dig en fin dag!”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyhetsroboten

Hej och tack för tipset!

Jag har skickat vidare ditt tips till redaktionen på MacWorld och hoppas det kan vara av intresse. 

Bzzzt. ??

 

/ Nyhetsroboten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Och nu är det sommar, och ännu bara Nördea som erbjuder Apple Pay bland de stora bankerna. Blir allt tydligare att storbankerna inte vill släppa på sitt betalmedelsoligopol...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Alix! På dom bara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacKalle säger:
2018-04-03 på 12:17, Alix säger:

Förhandlingarna beräknas vara klara innan sommaren.

Och nu är det sommar, ...

Vilken sommar/år det gällde framgick väl inte. :shifty:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag svar, och det var inte positivt:

 

”Just nu arbetar vi tillsammans med våra leverantörer för att stödja Fitbit Pay och Garmin Pay med ambition att lansera till sommaren. Därefter följer stöd för Samsung Pay strax efter sommaren och Google Pay så snart de lanserar i Sverige. Vad gäller Apple Pay finns det inga fattade beslut, så just nu kan vi varken säga om eller när vi ansluter oss till den betaltjänsten”.

 

Gäller alltså Länsförsäkringar bank. :( 

 

Alla djäkla Pay utom just Apples... :deppig: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Nu fick jag svar, och det var inte positivt:

 

”Just nu arbetar vi tillsammans med våra leverantörer för att stödja Fitbit Pay och Garmin Pay med ambition att lansera till sommaren. Därefter följer stöd för Samsung Pay strax efter sommaren och Google Pay så snart de lanserar i Sverige. Vad gäller Apple Pay finns det inga fattade beslut, så just nu kan vi varken säga om eller när vi ansluter oss till den betaltjänsten”.

 

Gäller alltså Länsförsäkringar bank. :( 

 

Alla djäkla Pay utom just Apples... :deppig: 

Fittbit Pay, det låter som något för brottsbalkens sjätte kapitel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hörde av en chef inom bransch- och arbetsgivarorganisationen för den svenska besöksnäringen att de och deras näringsidkare vill döda Apple Pay i Sverige. Apple tar ut markant högre avgifter än andra betalsystem. Och det verkar ju som att de lyckas. Efter över ett år är det dödstyst på Apple Pay-fronten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, MacKalle säger:

Hörde av en chef inom bransch- och arbetsgivarorganisationen för den svenska besöksnäringen att de och deras näringsidkare vill döda Apple Pay i Sverige. Apple tar ut markant högre avgifter än andra betalsystem. Och det verkar ju som att de lyckas. Efter över ett år är det dödstyst på Apple Pay-fronten

 

Så hur kan det komma sig att Apple Pay finns i andra länder?

Beror det på att dom får bättre deals?

 

Nej jag tror att det beror på svenska bankers arrogans och vana till oligopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Så hur kan det komma sig att Apple Pay finns i andra länder?

Beror det på att dom får bättre deals?

 

Nej jag tror att det beror på svenska bankers arrogans och vana till oligopol.

 

Om din teori stämmer, varför släpper bankerna fram Samsung pay och Google pay? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Om din teori stämmer, varför släpper bankerna fram Samsung pay och Google pay? :fundersam:

 

En bra fråga och min gissning är att Samsung och Google inte tar något betalt alls för att komma in på marknaden. 

Något Apple bryr sig tydligen mindre om och kräver samma samma avtal för alla banker oberoende land. 

 

Visst kan man spekulera att det är Apple som är giriga men jag tror inte det. 

Se bara på Apple musik där Apple betalar nästan dubbelt så mycket som Spotify per spelning. 

 

Eller så kan det bero på en orsak som vi inte kan gissa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Klarna kortet kan nu kopplas till Apple Pay!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Danske Bank hänvisar ägare av  Apple-produkter (m a p Apple Pay) till Google Pay, Samsung Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay eller eventuellt Fast Pay. Fast Pay är den (i min mening) "elektroniska boja"/reklam-pelare som jag idag hänvisas till, då jag endast äger/har Apple-produkter och inte avser byta ut dessa (https://danskebank.se/privat/digitala-tjanster/betalloesningar/fast-pay). Man undrar dock varför en bank ger sig in "armbands-segmentet". Har ni någon idé om varför detta/denna motstånd/tröghet mot/avseende Apple Pay i Sverige? Nästan diskriminerande enligt mig.

Innebär Apple Pay en väldigt hög kostnad för anslutna banker eller är det ren och skär finansiell protektionism?

/M v h Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju intressant när man ser vilka smartphones som somliga av de stora bankerna erbjuder som tjänstetelefon åt sin personal. Jag vet åtminstone två banker som erbjuder iPhone. Åtminstone en av dem erbjuder Samsung pay..

 

Får nog bli ett klarna-kort i ren protest...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ett Klarnakort för mig. Givetvis innebär detta mindre utnyttjande av Handelsbankens kort och därmed mindre flöde genom det. Borde ju vara negativt för Handelsbanken, men de klarar sig väl utan mina pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte uppmana alla som vill ha Apple Pay, vars banker inte stödjer detta, att skaffa Klarna-kortet för att få Apple Pay.

(Jag har ingen koppling till Klarna!) Men vill höja att varningens finger, eftersom jag själv blev jätte-besviken då jag skulle göra detta. Registrerade mig och kopplade ett Danske Bank-konto som betalningsmetod hos Klarna. Sedan handlade jag via internet och valde Klarna-konto, vilket var det enda sättet att skapa ett Klarna-konto. Detta räckte dock inte för att kunna få ett Klarna-kort. Klarna väljer vilka de vill erbjuda detta och utan detta erbjudande går det inte att få ett! Fick följande svar vid chat med Klarnas kundtjänst. Klarna kortet är för tillfället bara tillgängligt för ett fåtal personer då Klarna fortfarande är i början av att lansera tjänsten.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare svarade Klarnas kundtjänst följande. Hittar du inte något om Klarna kortet i appen så kan du inte beställa det. Varje kund blir automatiskt kontrollerad på faktorer som tidigare utförda betalningar och via micro- kreditupplysningar och om du inte uppfyller de önskade kriterierna kan du inte få Klarna kort för tillfället. Fortsätter du göra köp via Klarna kan du däremot bli "utvald", så fortsätt handla med Klarna och håll utkik i appen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarna verkar alltså inte enbart göra en kreditprövning, exempelvis via UC eller liknande, och därefter bestämma om kunden kvalificerar sig för Klarna-kortet. Klarna gör reklam för Klarna-kortet som följer, vilket i hög utsträckning är vilseledande/felaktigt.

Betala säkert och snabbt med Apple Pay.

Apple Pay är det enkla, säkra och privata sättet att betala i butik. Betala snabbt med de enheter som du bär med dig varje dag. Dina kortuppgifter skyddas eftersom de inte lagras på enheten eller delas när du betalar. Det har aldrig varit enklare, säkrare eller mer privat att betala. Du skaffar Klarnakortet och aktiverar Apple Pay i Klarnas app eller genom Apple Wallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...