Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
boevil

Hoppa över TM säkerhetskopiering, är det säkert

Rekommendera Poster

boevil

Jag har inte säkerhetskopierat på några dagar och tänkte göra det innan jag åkte. 

Nu ”säger” timemachine att ca 2 timmar återstår, jag måste åka om ca 1 timme.

Är det säkert att välja ”hoppa över denna säkerhetskopiering” om det inte blir klart innan jag måste åka. 

(Jag har aldrig valt det alternativet tidigare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattis.se

Det beror på vad du menar med "säkert". Att hoppa över säkerhetskopieringen betyder ju att dina data från de senaste dagarna inte är säkerhetskopierade. Om något skulle hända med din dator så är dessa data borta, medan det som säkerhetskopierats tidigare finns kvar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Dra lärdom av detta och säkerhetskopiera oftare så blir det mindre att säkerhetskopiera. När du inte säkerhetskopierar så gör TimeMachine säkerhetskopior ändå, men de sparas lokalt i datorn och förs över först när du kopplar in TimeMachine-hårddisken. Dessa lokala kopior görs när de behövs, när något ändras, men ungefär en gång i timmen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boevil

Ok, TM kom på bättre tankar o kopieradeallt på 30 minuter. Ca. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Sen är det säkrare med både hängslen o livrem..

Så även en klonad kopia av hårddisken med SuperDuper är tryggt att ha.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boevil
19 minuter sedan, Pocahontas säger:

Sen är det säkrare med både hängslen o livrem..

Så även en klonad kopia av hårddisken med SuperDuper är tryggt att ha.

Har det, men den byter jag ut maximalt en gång per månad. 

Det absolut viktigaste har jag på 2,5” HD i min axelväska. 

Hängslen har jag däremot inga🤣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boevil
5 timmar sedan, Mattis.se säger:

Det beror på vad du menar med "säkert". Att hoppa över säkerhetskopieringen betyder ju att dina data från de senaste dagarna inte är säkerhetskopierade. Om något skulle hända med din dator så är dessa data borta, medan det som säkerhetskopierats tidigare finns kvar.

Nu gick ju allt bra o jag hann slutföra kopieringen, men jag undrade eg. Om man påbörjat en kopiering o TM har börjat bygga om o ändra strukturen i den befintliga säkerhetskopian(orna) är det säkert att avbryta? Har man kvar den ursprungliga säkerhetskopian eller har man en halvfärdig eller.. en felaktig kopia när man startar nästa gång? Som sagt jag har aldrig tordats prova. 

Jag minns en gång på os6 tid, då systemet tillät mig formatera startskivan, vilket inte var så lyckat🤪

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Avbryter du en TM-kopiering så har du kvar det som den hunnit föra över, men du får inte med det som den inte hunnit föra över. Den stänger filerna när du avbryter så inget lämnas öppet. Det som händer nästa gång är att den fortsätter från där den slutade / avbröts förra gången. Den raderar de lokala kopiorna i datorn först när de framgångsrikt har kopierats över, så om du avbryter i förtid så kommer de lokala kopiorna fortfarande finnas kvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Ps. Jag har heller inte hängslen, jag kan inte ha det för mina axlar lutar så konstigt så hängslen glider av på ena sidan. Men livrem fungerar. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
McIgge

Ibland händer det att det kommer upp ett säkerhetsmeddelande att jag inte har säkerhetskopierat (på flera veckor).

Men jag ser ju att den har tagit kopior i klockan uppe till höger i bild, som jag kollar innan jag stänger av för kvällen.

Varför detta meddelande?

Jag får då välja skiva som den skall använda.

Computing is confusing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...