Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få igång gammal Canon-skanner?


Orfeus

Rekommendera Poster

Jag köpte precis en ny begagnad scanner på Tradera. Jag ville ha en lite enklare och billig att ta med mig i väskan och som drivs med USB. Nu har jag dock problem med att få i gång den.

 

Scannern heter CanoScan LiDE90 och är väl omkring tio år gammal. Enligt Canons hemsida finns det drivrutiner bara till Mac OS 10.8 (är daterat i augusti 2017) och jag har ju 10.13.3.
https://www.canon.se/support/consumer_products/products/scanners/lide_series/canoscan_lide_90.aspx?type=drivers&language=&os=MAC OS X

 

Är det då helkört att få igång Scannern, eller finns det andra sätt?

Det kanske finns andra utvecklare som jobbare vidare med gamla drivrutiner? Eller kan man på något vänster köpa med en Windows-drivrutin? Eller finns det något annat smart sätt att få igång den?

Den dyker upp under USB-enheter under äpplet, så den verkar ju kommunicera på något sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Förhandsvisning och under Arkiv välj Importera från scanner, så borde den fungera. 

 

Jag har en stenålders HP 300 scanner/skrivare. HPs egen mjukvara fungerar inte längre men enheten fungerar i High Sierra med de inbyggda funktionerna. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

När jag tar förhandsvisning så heter det "Importera från Samsung C460" (vilket är min riktiga scanner och skrivare, som ligger på det trådlösa närverket). Någon som bara heter Importera från Scanner, hittar jag inte. 
Detsamma gäller VueScan. Den går direkt på min Samsung Scanner och fungerar perfekt med den. Men jag kan inte välja under Import - Källa mer än den och Arkiv.

 

Så jag måste nog på något sätt installera något så att datorn ser skrivaren. Så hur går jag vidare med det? Jag kan inte bara trycka på plus iinarällningar för scannern kommer inte upp där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3/30/2018 på 14:14, Orfeus säger:

Scannern heter CanoScan LiDE90 och är väl omkring tio år gammal. Enligt Canons hemsida finns det drivrutiner bara till Mac OS 10.8 (är daterat i augusti 2017) och jag har ju 10.13.3.

Har du provat installera den som finns då? bara för att det står 10.8 behöver det väl inte vara begränsat till det. Många program är som oftast med en version som minimumkrav. Det är skillnad på 10.7/10.8, för man ändrade lite där emellan. Är fota det ligger en brytpunkt där.

Jag skulle prova med den som finns - och går inte det så finns ju som Alix nämde Vuescan, och så finns det SANE som du kan kika på: http://www.sane-project.org

Anv'ände den själv till en gammal Agfascanner som jag hade i min gamla dator (PPC/10.5.8). Funkade bra med den sen. Både i bildinsamling och som Twainresurs i andra program. Det var lite pilligt att få in minns jag då det var ganska nytt.

Var den här sidan jag följde...http://bobrost.com/sane/
Ser att han har en sån Canonscanner du har, fast LiDE 20. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...