Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Androm till varnagel.


jan.s

Rekommendera Poster

Det här ingen fråga utan en varning, använd inte för lätta lösenord och framför allt, inte samma.

 

Jag har två datorer på olika fysiska ställen. Dessa kan logga på varandra, primärt via Teamviewer. Eftersom Teamviewer ibland inte funkar har jag (haft) Real Vnc som backup för påloggning. Så, när jag läste tidningen i sängen tidigt i morse började min imac lysa. Och jag såg 'någon' logga på och använda gästkontot som aktiverats. Och muspekaren for över dockan. 'Någon' hade kapat datorn.

Så nu har jag bytt lösen på rubbet. Mitt konto i macen, teamviewer och Realvnc. Inakiverat gästkonton, kört malwarebytes och bytt masterpw på lastpass.

Hade fått en varning att en okänd enhet hade logga på mitt konto på realvnc som nu dessutom tagits bort.

När jag loggade på min 'remota' dator pågick samma aktivitet där. Bl.a försökte man kika på mitt paypalkonto. Så samma åtgärder vidtogs där.

 

Sens moral. Tror jag hade för lätt lösenord när jag satte upp Realvnc en gång. Dessutom samma som jag använt på fler ställen. Nu hade jag tur som upptäckte intrånget men jag har lärt läxan, långa, krångliga lösenord och inte samma.

 

Förresten en fråga. Ska jag göra något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenord ska inte vara krångliga (med konstiga tecken i en ologisk blandning). Det är en seglivad myt som upphovsmannen har tagit tillbaka. Däremot ska de vara långa (men absolut inte ingå i en ordbok).

 

Dåligt lösenord (svårt att komma ihåg och för kort): 

 

:;\vYP8Q

 

Bra lösenord (lättare att komma ihåg och långt):

 

macworldforumärbästaforumetnågonsin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt som köps direkt.:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkoppling..Det visade sig vara Teamviewer som orsakade intrånget. Jag hade satt upp möjligheten att logga på mina två, på olika fysiska platser belägna, datorer men använt för svagt lösenord. Så nu har jag tagit bort den möjligheten och ersatt den med Apples egen, Hitta min mac och skärmdelning.

https://support.apple.com/kb/PH25596?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Åsså har jag bytt mina viktiga lösenord enligt Alix rekommendation.:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...