Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skall köpa en helt ny Imac 27 2017. Gör jag rätt? Funderingar!


appleimac

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ska köpa en iMac 27 tum, och den jag tänkt köpa är 2017 modellen.
Dvs, den iMac man kan köpa i apple butiken idag.

 

Några funderingar som gjort att jag ej slutförde köpet idag,

 

- Har läst att det ska vara något problem med fläkten? Att den går igång trots att man ej har många/krävande program igång? Stämmer detta? 

- Kommer det komma ut en iMac 2018 som är bättre? När kan man förvänta sig detta i så fall?

 

Jag använder mycket iPhoto samt Lightroom för redigering av bilder.

Annars är det standard surfning, många flikar uppe samtidigt, Inget spelande.

 

Har idag en MacBook pro 15 tum, 2014 med 250ssd och 16gb ram. 

 

Datorn jag lagt i varukorgen hos apple är,

 

Hårdvara

  • 4,2 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,5 GHz
  • 8 GB 2400 MHz ddr4   (kommer köpa mer ram separat och installera själv.)
  • 512 GB ssd
  • Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne
  • Magic Mouse 2
  • Magic Keyboard med numerisk del – svenskt
  • Tillbehörssats

 

Jag hade varit oerhört tacksam om kunniga hade kunnat ge mig bästa möjliga råd, då det ändå gäller en del pengar man lägger ut.

 

Hälsningar,

Albert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag har en likadan som du kikat på, har inte haft några som helst problem med fläkten. Jag pressar den ofta med att ha en rad grejer igång samtidigt.

 

Jag har naturligtvis ingen aning, men jag har svårt att tro att det komme en iMac i år, det kom en 2017, innan dess 2015. Jag tror på en ny iMac 2019.

 

Den dator du har idag är ju snabb. Varför vill du byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips om det skulle hända dig, det som hände mig om du inte har en gammal mus med kabel.

Jag köpte ny iMac 21,5 Retina för en månad sedan. Morgonen efter att jag köpt datorn vaknade den inte när jag med fingret klickade på musen. Jag testade allt, även startade om datorn men utan pekare kunde jag inte använda musen, jag ville gå in i Bluetooth och se om den var på eller av, men det gick ju inte.

 

Som gammal iMacanvändare tog jag fram min gamla Applemus med kabel som fungerade perfekt. Samtidigt hoppade den trådlösa musen igång. Bluetooth var på.

Om jag inte hade min gamla Applemus med kabel hade jag inte kommit in på datorn.

Jag ringde därför Applesupportern eftersom datorn var ny. Dom tipsade mig att nästa gång detta händer sätta i laddningskabeln och klicka på musen så går den igång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Jag har en likadan som du kikat på, har inte haft några som helst problem med fläkten. Jag pressar den ofta med att ha en rad grejer igång samtidigt.

 

Jag har naturligtvis ingen aning, men jag har svårt att tro att det komme en iMac i år, det kom en 2017, innan dess 2015. Jag tror på en ny iMac 2019.

 

Den dator du har idag är ju snabb. Varför vill du byta?

Sevensleeper,

 

Tack för ditt svar.

Låter ju bra. Bara läst att fläkten varit ett problem i 2017 modellen.
- Men det kanske endast är på fusion drive och lägre processorerna som fläkten är ett problem? Inte på ssd och högre modellerna?

 

Finns det någon fördel att köpa en iMac pro? 

Tänker också längre fram i tiden, vilken av dem som kommer kunna göra jobbet längre och snabbare ju äldre maskinen blir?

 

En likadant speccad 27 tum vanlig iMac med 1tb ssd och 32 gb ram går ändå på en 38-39k hos apple. Medans en iMac pro går på 55k.

 

Macbook Pro'n som jag har är absolut perfekt, men varit inne på en iMac nu ett bra tag och storleken skulle gynna mitt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, appleimac säger:

Macbook Pro'n som jag har är absolut perfekt, men varit inne på en iMac nu ett bra tag och storleken skulle gynna mitt arbete.

Men köp en riktigt bra skärm till din bärbara så har du en lösning som är mycket billigare och kanske kan bli lika bra. Som bilden visar är det liten skillnad i prestanda mellan din MBP 15" och en ny iMac, utom i 4,2 GHz-versionen. Det betyder att din 15" är klart användbar länge än. Jag kan inte se att det är värt pengarna att köpa en ny iMac.

Skärmavbild 2018-03-27 kl. 10.22.59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, appleimac säger:

Sevensleeper,

 

Tack för ditt svar.

Låter ju bra. Bara läst att fläkten varit ett problem i 2017 modellen.
- Men det kanske endast är på fusion drive och lägre processorerna som fläkten är ett problem? Inte på ssd och högre modellerna?

 

Finns det någon fördel att köpa en iMac pro? 

Tänker också längre fram i tiden, vilken av dem som kommer kunna göra jobbet längre och snabbare ju äldre maskinen blir?

 

En likadant speccad 27 tum vanlig iMac med 1tb ssd och 32 gb ram går ändå på en 38-39k hos apple. Medans en iMac pro går på 55k.

 

Macbook Pro'n som jag har är absolut perfekt, men varit inne på en iMac nu ett bra tag och storleken skulle gynna mitt arbete.

Om du har råd med en Imac Pro ska du köpa den. Den är mycket bättre än den vanliga Imacen. Kolla in här och här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Om du har råd med en Imac Pro ska du köpa den. Den är mycket bättre än den vanliga Imacen. Kolla in här och här.

Tack!! Är då instegsmodellen då ett tillräckligt bra alternativ om man väljer iMac pro'n? 


Jämfört med iMac 3.8GHz med intel i7? 

 

Problemet är väl att man ej kan lägga till mer RAM i framtiden själv? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, appleimac säger:

Tack!! Är då instegsmodellen då ett tillräckligt bra alternativ om man väljer iMac pro'n? 


Jämfört med iMac 3.8GHz med intel i7? 

 

Problemet är väl att man ej kan lägga till mer RAM i framtiden själv? 

Titta på videorna. Man kan byta/lägga till RAM, men det kräver att du skär upp skärmens limtejp, med mera. Den dagen, den sorgen. Ska jag vara ärlig tycker jag att ordet instegsmodell inte är tillämpligt på Imac Pro. Det är mera om man vill kunna landa på månen eller Mars med den... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 timmar sedan, appleimac säger:

Sevensleeper,

 

Tack för ditt svar.

Låter ju bra. Bara läst att fläkten varit ett problem i 2017 modellen.
- Men det kanske endast är på fusion drive och lägre processorerna som fläkten är ett problem? Inte på ssd och högre modellerna?

Så kan jag tänka mig att det är. Visst, pressar jag min riktigt hårt och det är varmt ute (och är varmt inne) så kan fläktarna gå en stund, men det är inte så att de brummar hela tiden.

 

6 timmar sedan, appleimac säger:

Finns det någon fördel att köpa en iMac pro? 

Tänker också längre fram i tiden, vilken av dem som kommer kunna göra jobbet längre och snabbare ju äldre maskinen blir?

 

En likadant speccad 27 tum vanlig iMac med 1tb ssd och 32 gb ram går ändå på en 38-39k hos apple. Medans en iMac pro går på 55k.

Visst, adderar du runt 20 000 så får du en Pro. Självfallet är den betydligt snabbare. Har du pengarna så kör. :) 

 

6 timmar sedan, appleimac säger:

Macbook Pro'n som jag har är absolut perfekt, men varit inne på en iMac nu ett bra tag och storleken skulle gynna mitt arbete.

Jag fattar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, sevensleeper säger:

Så kan jag tänka mig att det är. Visst, pressar jag min riktigt hårt och det är varmt ute (och är varmt inne) så kan fläktarna gå en stund, men det är inte så att de brummar hela tiden.

 

Visst, adderar du runt 20 000 så får du en Pro. Självfallet är den betydligt snabbare. Har du pengarna så kör. :) 

 

Jag fattar. :)

 

Var inne på Apple Store nu under eftermiddagen och till det jag ska använda datorn till sa dem att det inte fanns någon anledning till att köpa Pro'n. Jag skulle ej märka av någon skillnad sa dem på det jag gör.

 

Maxar jag vanliga iMac 27, med intel 7, och väljer 512 ssd samt köper till så jag har 32gb ram så borde nog detta funka nog bra och tillräckligt många år framöver?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, appleimac säger:

 

Var inne på Apple Store nu under eftermiddagen och till det jag ska använda datorn till sa dem att det inte fanns någon anledning till att köpa Pro'n. Jag skulle ej märka av någon skillnad sa dem på det jag gör.

 

Maxar jag vanliga iMac 27, med intel 7, och väljer 512 ssd samt köper till så jag har 32gb ram så borde nog detta funka nog bra och tillräckligt många år framöver?

 

 

Nej, för det du ska använda den till räcker det ju med din gamla. :) Men, om du köper den du nämner i mitt citat ovan så kommer den att funka prima.

 

En jämförelse: jag fixade en MacBook Pro 13", midd 2012 med i5 och 8 GB RAM. Jag satte i en SSD i den och testade en massa program (iMovie, Garageband, surf med många flikar och andra saker samtidigt), datorn rullar på hur bra som helst. Du klarar dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Nej, för det du ska använda den till räcker det ju med din gamla. :) Men, om du köper den du nämner i mitt citat ovan så kommer den att funka prima.

 

En jämförelse: jag fixade en MacBook Pro 13", midd 2012 med i5 och 8 GB RAM. Jag satte i en SSD i den och testade en massa program (iMovie, Garageband, surf med många flikar och andra saker samtidigt), datorn rullar på hur bra som helst. Du klarar dig. :)

Räknande lite på vad jag kommer lägga ut i båda fallen.

 

Kom fram till detta totalt,

 

iMac 27 2017 = 38.0000kr med,

 

4,2 GHz Intel Core i7

40 GB 2400 MHz ddr4 (dvs. köpa 32gb ram separat.)

512 GB ssd

Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne

Magic Mouse 2 + Magic Trackpad 2

Magic Keyboard med nummer

 

iMac Pro = 51.000kr

 

Fått dessa priser, fick en bra rabatt på Pro'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, appleimac säger:

Räknande lite på vad jag kommer lägga ut i båda fallen.

 

Kom fram till detta totalt,

 

iMac 27 2017 = 38.0000kr med,

 

4,2 GHz Intel Core i7

40 GB 2400 MHz ddr4 (dvs. köpa 32gb ram separat.)

512 GB ssd

Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne

Magic Mouse 2 + Magic Trackpad 2

Magic Keyboard med nummer

 

iMac Pro = 51.000kr

 

Fått dessa priser, fick en bra rabatt på Pro'n.

Med de priserna är en ”vanlig” Imac inte alls prisvärd. Bara en sådan sak som att du i ”instegsmodellen” Imac Pro får 1 TB SSD i två moduler som kör RAID0. Det går undan! Och den har exempelvis 32 GB 2666 MHz ddr4 ecc-minne och fyrkärnig minnesstyrenhet. Xeon W-CPU, Radeon Pro Vega 56 med 8 GB HBM2-minne, med mera, med mera. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Med de priserna är en ”vanlig” Imac inte alls prisvärd. Bara en sådan sak som att du i ”instegsmodellen” Imac Pro får 1 TB SSD i två moduler som kör RAID0. Det går undan! Och den har exempelvis 32 GB 2666 MHz ddr4 ecc-minne och fyrkärnig minnesstyrenhet. Xeon W-CPU, Radeon Pro Vega 56 med 8 GB HBM2-minne, med mera, med mera. :wub:

32gb ram på Pro'n, är det tillräckligt mycket om man i framtiden utvecklar sitt skapande och behov? 

 

Tänkte också på det, att det t.om. ingår 1tb ssd i 'instegdmodellen' på Pro'n.

 

Bara att lägga till från 512 gb ssd så man får 1tb ssd på vanliga iMacen kostar 4400kr. Då är vi uppe i 42k för samma mängd lagring. 

 

Får ta en funderare vad som blir bästa valet.

 

Tack för alla svar, hjälper oerhört mkt! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, appleimac säger:

32gb ram på Pro'n, är det tillräckligt mycket om man i framtiden utvecklar sitt skapande och behov? ...

Jo, det tycker jag. Man får ta i beaktande den supersnabba SSD-kombinationen plus att RAM är snabbare än i en vanlig Imac. Skulle man mot förmodan behöva mer RAM så kan man uppgradera det. De ännu mer avancerade versionerna av Imac Pro är mest till för de som producerar högupplöst video. Jag vet dock inte vad du ska använda datorn till. Men om valet står mellan en maxad vanlig Imac och en Imac Pro för de pengar du nämner, så tycker jag definitivt att du ska välja det sistnämnda. Den inre designen är överlägsen och den är i princip knäpptyst även vid hög belastning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
17 timmar sedan, appleimac säger:

Räknande lite på vad jag kommer lägga ut i båda fallen.

 

Kom fram till detta totalt,

 

iMac 27 2017 = 38.0000kr med,

 

4,2 GHz Intel Core i7

40 GB 2400 MHz ddr4 (dvs. köpa 32gb ram separat.)

512 GB ssd

Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne

Magic Mouse 2 + Magic Trackpad 2

Magic Keyboard med nummer

 

iMac Pro = 51.000kr

 

Fått dessa priser, fick en bra rabatt på Pro'n.

De har höjt priset de rackarna. Jag har ju en identisk som den du har plockat ihop och jag gav: 31 941 kr på Apple plus 2 838 kr för 32 GB RAM från Dustin, totalt 34 779 kr.

 

Utifrån det du ska göra så hade jag nog inte lagt 51' för en dator där du inte kommer att utnyttja kraften. Du gör dock som du vill. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS kanske klarar sig med den urgamla minin, vem vet? Poängen för min del är att en maxad vanlig Imac inte är värd sitt pris jämfört med en ”vanlig” Imac Pro. Inte i svenska priser i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
37 minuter sedan, Alix säger:

TS kanske klarar sig med den urgamla minin, vem vet? Poängen för min del är att en maxad vanlig Imac inte är värd sitt pris jämfört med en ”vanlig” Imac Pro. Inte i svenska priser i alla fall.

De har uppenbarligen höjt priset, det suger ju. Är glad att jag köpte min innan, jag fick dessutom 2000 kr rabatt för sveda och värk. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Efter lite jämförande av processorerna så landade jag i att köpa mellanmodellen med i5 processor och lade motsvarande slant på att öka på SSD till 1 TB SSD istället.

Jag köpte nyligen 2 x 16 GB minne men har bara installerat en utav dem (dvs 24GB). Jag maxtestade häromdagen och gjorde ett större exportjobb i LR (1000 bilder fr RAW till JPG). Detta fick LR att använda 6-8GB RAM, samt öppnade spelande Youtube-flikar tills minnet började fyllas. Kom upp i nästan 80 flikar då jag nådde 20GB använt minne där började datorn "spara" på kvarvarande utrymme.
 

Men att kolla på 80 youtubefilmer samtidigt känns inte så användbart.

Ska man vara rationell så lämnar jag tillbaka den ena stickan och nöjer mig med 24 GB RAM men så blir det nog inte. Du lär säkert göra samma prioritering men gångerna då kommer utnyttja >24 GB ram är nog lätt räknade.

Jag gissar att jag troligen kommer kunna ha min iMac i nästan 10 år innan den kastar in handduken - Vi får se....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 timmar sedan, anonymacy säger:

Efter lite jämförande av processorerna så landade jag i att köpa mellanmodellen med i5 processor och lade motsvarande slant på att öka på SSD till 1 TB SSD istället.

Jag köpte nyligen 2 x 16 GB minne men har bara installerat en utav dem (dvs 24GB). Jag maxtestade häromdagen och gjorde ett större exportjobb i LR (1000 bilder fr RAW till JPG). Detta fick LR att använda 6-8GB RAM, samt öppnade spelande Youtube-flikar tills minnet började fyllas. Kom upp i nästan 80 flikar då jag nådde 20GB använt minne där började datorn "spara" på kvarvarande utrymme.
 

Men att kolla på 80 youtubefilmer samtidigt känns inte så användbart.

Ska man vara rationell så lämnar jag tillbaka den ena stickan och nöjer mig med 24 GB RAM men så blir det nog inte. Du lär säkert göra samma prioritering men gångerna då kommer utnyttja >24 GB ram är nog lätt räknade.

Jag gissar att jag troligen kommer kunna ha min iMac i nästan 10 år innan den kastar in handduken - Vi får se....

 

Absolut, 24 GB RAM räcker för de allra flesta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej allihopa.

 

Köpte iMac Pro.

 

En sak som jag undrar om detta är normalt, vilket jag ej gillar....

 

Den laddar mellan sidor ovanligt mycket tycker jag. 2-4 sek när jag bläddrar mellan olika safari sidor som t.ex. youtube, facebook eller liknande. Även att gå in på gmail tar ca 2-5 sek innan meilen kommer upp..?

 

Tänker, är det såhär seg denna var eller är det något fel på den?

 

Bara att posta detta här nu tog ca 3-4 sek innan den sparades? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Problem med uppkopplingen?

Vad har du för hastighet på tex Bredbandskollen?

Kör du trådat eller Trådlöst?

Många faktorer som spelar in.......

 

För snabbare surfande rekommenderas flikar (tycker iaf jag)........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Stereotypen säger:

Problem med uppkopplingen?

Vad har du för hastighet på tex Bredbandskollen?

Kör du trådat eller Trådlöst?

Många faktorer som spelar in.......

 

För snabbare surfande rekommenderas flikar (tycker iaf jag)........

 

Trådlöst, har Bredbandsbolaget.

 

Min MacBook Pro 2014 laddar snabbare...

 

Trodde fasen att denna Pro skulle vara supersnabb.

 

89,49 Mbit/s NEDLADDNING

 

83,34 Mbit/s UPPLADDNING

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är trådlöst beror hastigheten till stor del av datorns placering.

signalstyrkan kan vara sämre där din iMac är placerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...