Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail problem


Henrik H

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett konstigt allvarligt problem med min mail som jag verkar ensam om i världen, enligt Apple iallafall.

 

Mitt Epost-konto hämtar jag upp på 2 st Imac med IMAP. Det hämtas ENDAST upp på dessa 2 macar och det är med 100% säkerhet IMAP på båda. Inga regler finns i någon av Macarna.

 

Allt fungerar bra till 95%, men ibland händer det att ett mail som hämtas är 2 helt olika mail på datorerna. Tex, ett mail från Elgiganten på Mac-1 är ett ordermail på Mac-2.

 

Om jag skulle ta bort Elgiganten-mailet på Mac-1, tas ordermailet bort på Mac-2. Och vise versa. Sätter jag en blå flagga på Elgiganten-mailet, får order-mailet också en blå flagga.

 

Detta rör sig altså om två helt olika mail i datorerna, med olika avsändare, rubrik, innehåll och, ja allt. Elgiganten-mailet finns inte i Mac-2 och ordermailet finns inte i Mac-1.

 

Jag har pratat med min e-post-leverantör om detta, och efter att dom undersökt saken har dom kommit fram till att det ena mailet blivit deletat av mig, trots att jag har haft det kvar i min dator. Dom skyller på Apple, att klienten (e-post-programmet Mail) inte synkar rätt på något vis. Apple har aldrig hört talas om något liknande och jag verkar vara först i världen med detta problem.

 

Båda datorerna och inställningarna är genomgångna av Apple Support och e-post-leverantören, dom har kollat på mina skärmar med sina "teamviewer"-program. Men problemet kvarstår.

 

Är det någon som har haft samma problem? Visst ska man kunna kolla ett Epost-konto från 2 datorer med IMAP? Idéer?

 

Hälsningar

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Brevlåda > Bygg om på båda datorerna. Eller ta helt enkelt bort kontot på båda datorerna och lägg till det igen. Eftersom det är IMAP finns allt på servern och kan läsas in igen. Men glöm inte att ta backup först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Nu har det inträffat igen. Denna gången 2 st mail efter varandra.

 

Mac-1 får ett mail från Synology kl 13.52. Samma sekund dyker ett mail upp i Mac-2 från en kund. 2 st helt olika mail. Mac-1 får inte kund-mailet och Mac-2 får inte Synology-mailet. Om jag markerar Synology-mailet i Mac-1, markeras även kund-mailet i Mac-2.

 

Exakt samma sak med nästa mail. Denna gång Staples på Mac-1 och en annan kund på Mac-2. Dom verkar länkade på något sätt.

 

Jag fattar ingenting...

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tagit bort och lagt till kontona igen som jag föreslog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mattis.se

 

Ja det har jag. Samt byggt om.

 

När jag kollar i min webmail så finns både Staples-mailet och kundmailet där. Stapels är markerad "Raderad" fast jag inte har raderat det.

Markerar jag nu Staples med flagga i Mac-1, får kundmailet i Mac-2 en flagga, så även i webmailen. Stapels-mailet förblir flagglöst i webmailen.

 

Mail-leverantören sa igår han skulle lägga om oss till en annan server, men det har dom inte gjort än, vad jag kan se iallafall. Kan problemet ligga hos dom?

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...