Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta moderkort i iPhone.


carol_grandpierre

Rekommendera Poster

carol_grandpierre

Hej!
 

Jag skulle ersätta min (min mammas) iPhone 6s, trasiga batteri och skärm med nya. Jag följde en "tutorial" på youtube. Men skaparen av "tutorialen" utlämnade vikten av att koppla ur batteriet innan man kopplade in skärmen igen efter bytet.

Detta resulterade i att jag brände bakfilterkontakten (tror jag det kallas). Vilket i sin tur resulterade i att skärmen inte har något bakgrundsljus.

Nu har jag fått min kompis gamla iPhone 6s. Jag tänkte ta moderkortet ur den, och sätta in i min (min mammas) telefon (bakfilterkontakten sitter på moderkortet. Det verkar lättare att sätta in ett nytt än att försöka laga kontakten).

Så min fråga: Kan man byta moderkort mellan telefonerna? Jag har förstått att moderkortet "är telefonen".

 

(Jag skulle även kunna ta skärmen och batteriet och ansluta till "min väns iphone". Bakhöljet till den ursprungliga telefonen är dock mycket finare. Rosa, orepigt etc.)

Med vänlig hälsning, Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, carol_grandpierre säger:

Hej!
 

Jag skulle ersätta min (min mammas) iPhone 6s, trasiga batteri och skärm med nya. Jag följde en "tutorial" på youtube. Men skaparen av "tutorialen" utlämnade vikten av att koppla ur batteriet innan man kopplade in skärmen igen efter bytet.

Detta resulterade i att jag brände bakfilterkontakten (tror jag det kallas). Vilket i sin tur resulterade i att skärmen inte har något bakgrundsljus.

Nu har jag fått min kompis gamla iPhone 6s. Jag tänkte ta moderkortet ur den, och sätta in i min (min mammas) telefon (bakfilterkontakten sitter på moderkortet. Det verkar lättare att sätta in ett nytt än att försöka laga kontakten).

Så min fråga: Kan man byta moderkort mellan telefonerna? Jag har förstått att moderkortet "är telefonen".

 

(Jag skulle även kunna ta skärmen och batteriet och ansluta till "min väns iphone". Bakhöljet till den ursprungliga telefonen är dock mycket finare. Rosa, orepigt etc.)

Med vänlig hälsning, Christofer

Du sabbar touch ID om du gör så. Funktionen är hårdkodad med SoC. Bättre då att använda din kompis mobil. Man kan förstås flytta chassi också. Guider: https://www.ifixit.com/Device/iPhone_6s 

OBS! Jag råder dig dock att lämna in detta jobb på en verkstad som kan sådant. Annars lär du stå med två värdelösa mobiler i slutändan. Jag byter själv inget i en Iphone, är inte beredd att ta de riskerna. Ändå skulle jag nog kunna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Som Alix nämner, du MÅSTE flytta över hemknappen samtidigt.

 

Telefoner som har Touch-ID, är hemknappen och logic-kortet (moderkortet) "parat", just för att om du byter det ena eller det andra, så fungerar inte Touch-ID.

 

Vill du ha hjälp med den trasiga telefonen, skicka ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carol_grandpierre

Yes!

Men förutsatt att jag flyttar över hemknappen. Finns det något annan komponent i mobil A (min mammas) som känner igen att det placerats ett nytt moderkort i telefonen. Eller för den delen, någon komponent på moderkortet från mobil B (min väns) som förstår att det hamnat i en ny telefon.

 

@Alix, Vad finns det för risker med att själv pilla med telefonen så länge batteriet är urkopplat (bortsett från att man kan slinta med verktygen och fysisk ha sönder komponenterna)?

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det är bara Hem-knappen och logic-kortet som är matchat.

Resten spelar ingen roll.

 

Läs på lite om ESD innan du sätter igång.

 

Och se till att du har RÄTT verktyg, använd inte NÄSTAN rätt verktyg, då kan du slita sönder skruvhuveden och sen får du inte dit/upp skruven.

 

Håll koll på vilken skruv som satt var, använd en sortimentlåda, ett fack för varje steg i tex iFixits Guider.

Så gör jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...