Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bränna DVD på MacBook Pro


Simeon

Rekommendera Poster

Min fru har en alldeles ny MacBook Pro. Den saknar DVD-läsare.

Vi har dock Apples externa DVD-läsare (som jag kan använda på min stationära iMac).

Jag anslöt DVD-brännaren men det gick inte att mata in DVD-skivan.

Då kom jag på att datorn inte har någon tangent för utmatning av skiva!

 

1. Går det att bränna DVD på en MacBook Pro?

2. Finns det ett inbyggt brännarprogram i den?

3. Om det inte finns, och jag hämtar hem ett brännarprogram, men hur matar man ut skivan när den är klar?

4. Vilket DVD-burner-program rekommenderar du (om jag måste ladda hem ett sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oftast brukar det bara vara att putta lite på skivan så åker den in. Man behöver ingen knapp för det. Utmatning brukar gå av sig själv, eller finns med i programmet man väljer. T ex i både iTunes och DiskUtility kan man aktivt/manuellt mata ut skivan. Och man kan ju alltid anv Terminal för utmatning.

Beroende på vad jag skall bränna på skriva så anv jag olika program. Jag har en gammal variant av Toast Titanium. Riktigt bra. Skall du bara köra ut några låtar på en CD att ha t ex till bilen, så kan du göra det direkt från iTunes. För att bränna ISO-filer osv, för t ex ha som bootbara skivor - det gör jag direkt från Terminal. Enklast och fortast.

hdiutil burn /sökväg/till/isofilen.iso

- - -

 

Om det är  egna externa brännare, så kan man behöva lägga till i datorn att den skall kännas igen. Eller om de lättat på det nu, eftersom  fler modeller saknar CD/DVD. Den kom ju som komplement till MBA som saknade den. Så om du inte får upp den i datorn, kan du behöva köra/lägga till:

sudo nvram boot-args="mbasd=1"

https://duckduckgo.com/?q=Apple+DVD+"mbasd=1"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Emellertid så visar det sig, att när jag ansluter min "Apple USB SuperDrive" till den bärbara datorn, så går det inte ens att med våld att trycka in DVD-skivan! När jag ansluter apparaten till min stationära Mac, så går det att mata in en DVD med ett lätt tryck. Kerstin kör MacOS 10.12 och jag kör 10.13.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Simeon säger:

Tack för svaren!

 

Emellertid så visar det sig, att när jag ansluter min "Apple USB SuperDrive" till den bärbara datorn, så går det inte ens att med våld att trycka in DVD-skivan! När jag ansluter apparaten till min stationära Mac, så går det att mata in en DVD med ett lätt tryck. Kerstin kör MacOS 10.12 och jag kör 10.13.

 

Var det inte en alldeles ny MacBook Pro? Hur ansluter du? Detta gäller:

”För att ansluta en Apple USB SuperDrive till MacBook Pro-modeller med Thunderbolt-port 3 (usb-c) krävs en USB-C till USB-adapter (säljs separat).”

/Apple Store

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Alix, jag ansluter med en USB-C till USB-adapter.

Men vad menas med "Thunderbolt-port 3"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Simeon säger:

Ja, Alix, jag ansluter med en USB-C till USB-adapter.

Men vad menas med "Thunderbolt-port 3"?

Det innebär att porten förutom att vara USB-C också är TB3. Jag vet inte varför det inte fungerar. Har inte samma utrustning så jag kan inte pröva mig fram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej alla

 

Jag har just fått veta, att nyaste MacBook Pro inte stödjer Apples DVD-brännare. Svaret på min fråga är alltså att "Nej, det går inte att bränna DVD på MacBook Pro"!

 

Visst är det dåligt av Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Simeon säger:

Hej alla

 

Jag har just fått veta, att nyaste MacBook Pro inte stödjer Apples DVD-brännare. Svaret på min fråga är alltså att "Nej, det går inte att bränna DVD på MacBook Pro"!

 

Visst är det dåligt av Apple?

Jag har snabbgooglat detta men inte hittat att det inte går. Vem säger det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Simeon säger:

Hej alla

 

Jag har just fått veta, att nyaste MacBook Pro inte stödjer Apples DVD-brännare. Svaret på min fråga är alltså att "Nej, det går inte att bränna DVD på MacBook Pro"!

 

Visst är det dåligt av Apple?

Jodå, det går. Är det  själva som påstått det eller? Det som gör det är väl att din dator inte har en USB(2)-kontakt, utan det är väl Thunderbolt3/USB-C. Har du en hubb med en sån vanlig kontakt, eller om du har uttag i någon extern skärm el liknande så går det bra.

 

Det finns adaptrar med: USB-C -> USB https://www.apple.com/shop/product/MD564LL/A/apple-usb-superdrive

Om du har  egna externa CD/DVD-spelare, så kan du behöva lägga till en lite kod till systemet så funkar det sen: http://osxdaily.com/2018/03/17/make-superdrive-work-unsupported-mac/ För den enheten gjordes initiellt till MBA, som var den första bärbara som kom utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Simeon säger:

Hej alla

 

Jag har just fått veta, att nyaste MacBook Pro inte stödjer Apples DVD-brännare. Svaret på min fråga är alltså att "Nej, det går inte att bränna DVD på MacBook Pro"!

 

Visst är det dåligt av Apple?

Hur har du fått veta det? Har du testat? Det vore bra om du kan styrka påståendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, modEric!

 

Det var min Mac-butik som visade mig en hemsida hos Apple, där det stod att MacBook Pro inte stödjer Apples egna DVD-brännare.

Jag ska kontakta Mac-butiken i Västerås igen och återkommer till Forum om utfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här återkommer jag om DVD-läsare/-brännare:

 


http://osxdaily.com/2018/03/17/make-superdrive-work-unsupported-mac/


How to Make SuperDrive Work on Unsupported Mac
    1.    Open the “Terminal” application.
    2.    Enter the following command syntax at the command prompt exactly as it appears:

sudo nvram boot-args="mbasd=1"
    3.    
    4.    Hit the Return key and enter the administrator password when requested, as required by sudo
    5.    Quit out of Terminal.
    6.    Shut down the Mac.
    7.    Connect the Apple SuperDrive to the Mac by USB once it is powered off.
    8.    Turn the Mac back on, when the Mac boots up again the SuperDrive should now work as expected

 

Frågan är bara: HUR HANTERAR MAN TERMINALEN?

Hur öppnar man terminalen (jag har glömt det)?

Är det bara att klistra i strängen sudo nvram boot-args="mbasd=1"?

Om det  ändå inte fungerar – hur tar man bort strängen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet ”Terminal” ligger i mappen ”Program” > ”Verktygsprogram”. Dubbelklicka på det. Kopiera och klistra in kommandot. Fyll i ditt lösenord. Förhoppningsvis fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Simeon säger:

Här återkommer jag om DVD-läsare/-brännare:

 


Frågan är bara: HUR HANTERAR MAN TERMINALEN?

Hur öppnar man terminalen (jag har glömt det)?

Är det bara att klistra i strängen sudo nvram boot-args="mbasd=1"?

Om det  ändå inte fungerar – hur tar man bort strängen?

 

Tryck in CMD +Spacebar och skriv in Terminal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra, Lappen71!

Och så själva frågan: Törs man bara klistra in textsträngen i Terminalen och går det att återställa (om man vill det)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Simeon säger:

Så bra, Lappen71!

Och så själva frågan: Törs man bara klistra in textsträngen i Terminalen och går det att återställa (om man vill det)?

 

Läs Alix svar ovan 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen71!

 

Jag har läst Alix inlägg men jag tycker inte att jag har fått svar ändå!

 

Alltså: Är det bara att klistra in textsträngen …

sudo nvram boot-args="mbasd=1"

… direkt efter det gråa tecknet eller ska man göra ny rad först?

 

Går det att ångra eller att i efterhand ta bort textsträngen, t.ex. om det visar sig att det ändå inte går att få igång DVD-brännaren?

Kan textsträngen störa något i datorn?

 

Vet någon var man kan läsa allmänt om hur Terminalen fungerar?

 

Mitt terminalfönster.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Simeon säger:

Lappen71!

 

Jag har läst Alix inlägg men jag tycker inte att jag har fått svar ändå!

 

Alltså: Är det bara att klistra in textsträngen …

sudo nvram boot-args="mbasd=1"

… direkt efter det gråa tecknet eller ska man göra ny rad först?

Direkt efter. Ser ut såhär sen i din terminal (förutom det jag skre t hö)

... simeons$ sudo nvram boot-args="mbasd=1"    # tryck enter
Password:                                      # skriv adminlösenordet + enter

När du skriver in lösenordet kommer ingenting att synas. Skriv det ändå, och sen enter.

 

2 minuter sedan, Simeon säger:

Går det att ångra eller att i efterhand ta bort textsträngen, t.ex. om det visar sig att det ändå inte går att få igång DVD-brännaren?

Kan textsträngen störa något i datorn?

För att ta bort det:

sudo nvram boot-args=""

 

2 minuter sedan, Simeon säger:

Vet någon var man kan läsa allmänt om hur Terminalen fungerar?

Det finns jättemånga bra nybörjarguider på nätet om man söker - och säkert en hel del youtubekliipp. Är nog enklast att börja där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack modErik!

 

Det hela gäller min frus dator När jag lagt in terminalkoden och testat DVD.brännaren, så återkommer jag och berättar hur det har gått!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Simeon säger:

Lappen71!

 

Jag har läst Alix inlägg men jag tycker inte att jag har fått svar ändå!

 

Alltså: Är det bara att klistra in textsträngen …

sudo nvram boot-args="mbasd=1"

… direkt efter det gråa tecknet eller ska man göra ny rad först?

 

Går det att ångra eller att i efterhand ta bort textsträngen, t.ex. om det visar sig att det ändå inte går att få igång DVD-brännaren?

Kan textsträngen störa något i datorn?

 

Vet någon var man kan läsa allmänt om hur Terminalen fungerar?

 

Mitt terminalfönster.png

Det är sant, mitt svar var ofullständigt, jag förutsåg för mycket bakgrundskunskaper. Jag försöker igen (tillagt nu i fetad stil):

 

Programmet ”Terminal” ligger i mappen ”Program” > ”Verktygsprogram”. Dubbelklicka på det. Kopiera och klistra in kommandot direkt på första raden. Tryck enter. Fyll i ditt lösenord när Terminal begär det. Tryck enter. Förhoppningsvis fungerar det. Om det inte fungerar behöver du inte ändra tillbaka något.

 

Artikel om Terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lappen71!

 

Nu har jag fått svar från två håll, så nu vågar jag gå in i Terminalen.

Som jag skrev till modErik, så återkommer jag och berättar hur det har gått!

Tack också för länken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här återkommer jag och berättar hur det har gått:

 

Det har inte fungerat och jag vet inte om det är själva textsträngen som visar sig inte fungera eller om jag har gjort fel i Terminalen.

Jag gjorde det hela tre gånger. Första gången så tog jag Enter efter lösennordet men glömde att starta om.

Andra gången startade jag om datorn direkt efter lösenordet och tredje gången så blev lösenordet synligt i Terminalen.

 

Kan någon titta på bifogad skärmbild och se om det syns om det är min hantering som är orsaken till att det inte har fungerat?

 

Jämför: http://osxdaily.com/2018/03/17/make-superdrive-work-unsupported-mac/

Skärmavbild 2018-07-11 kl. 12.47.02.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du får flytta över det som skall brännas till din iMac via tex ett USB-minne, eller kanske dropBox.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...