Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraschad gammal MacPro Grafikkortet?


OldGowrie

Rekommendera Poster

9 minuter sedan, OldGowrie säger:

Det är bråttom. Men känns lite vanskligt att köpa en tolv år gammal Mac i osäkert skick och kanske sinka mer tid än nödvändigt.

Utifrån perspektivet att din tio år gamla dator faktiskt har lagt av, så förstår jag inte riktigt hur du resonerar.

Den begagnade datorn på Erikshjälpen fungerar eller så fungerar den inte. Med så gamla datorer finns det inga garantier för morgondagen.

Ett nytt grafikkort gör inte din tio år gamla dator till en ny dator. Du kan inte ens vara säker på att det är grafikkortet det är fel på.

Jag får intrycket att du både vill ha kakan och äta den, så att säga. No can do.

Lycka till, hur som helst! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att fjärransluta mot den mha skärmdelning? Kräver förstås att det var aktiverat innan om du inte kan komma åt och aktivera det i verbose-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
40 minuter sedan, redtop2 säger:

Hade problem med grafikkortet på en 17" MBP 2011, och som Stereotypen med framgång grillade i aug förra året. :galetglad: Tack för det!  Jag använder datorn fortfarande dagligen. 

 

Det var ju kul att höra!

 

Hade tur med din då?? :whistling:

Men den är INTE grillad i ugnen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Stereotypen säger:

 

Det var ju kul att höra!

 

Hade tur med din då?? :whistling:

Men den är INTE grillad i ugnen.....

:D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan ugnsvärmde ett ABS-bromsstyrkort till en Volvo V70 där ABS-lampan tändes i tid och otid(glapp i lödning). Den gick igenom besiktningen vid efterkontroll av detta och har fungerat klanderfritt i flera månader nu. Tror det var 180 grader i 10 minuter i ugnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Utifrån perspektivet att din tio år gamla dator faktiskt har lagt av, så förstår jag inte riktigt hur du resonerar.

Den begagnade datorn på Erikshjälpen fungerar eller så fungerar den inte. Med så gamla datorer finns det inga garantier för morgondagen.

Ett nytt grafikkort gör inte din tio år gamla dator till en ny dator. Du kan inte ens vara säker på att det är grafikkortet det är fel på.

Jag får intrycket att du både vill ha kakan och äta den, så att säga. No can do.

Lycka till, hur som helst! :) 

Jag har inga förhoppningar om att datorn ska bli som ny, vet inte hur du kan tolka in det i det jag skrivit. Jag vill att den ska funka igen och för att få hjälp med detta vände jag mig till er på forumet.

Datorn har varit otroligt stabil, särskilt sedan jag bytte HD:n till en SSD och uppgraderat RAM.

Jag ska kolla på Erikshjälpen och se om det går att starta upp den. Funkar den så kommer jag i så fall köpa den och använda grafikkortet. Annars får jag kolla på köp o säljsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag har aldrig testat att "reflowa" ett kort från en Mac Pro, kan jag få testa med ditt kort?

 

Det kan ju inte bli sämre.

 

Hör av dig via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg inga pengar på en gammal burk. Du skulle förmodligen klara dig utmärkt med en nästan ny MacMini som har framtiden framför sig. Tex en två år gammal Mini finns för runt 4000:- på Blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Visst kan det vara så.

 

Men, TS kanske har programvara hen inte vill överge, och de nyare Mac Minisarna kan ju inte köras med hur gammal mjukvara som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kanske lite tidigt........men hur går det här??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Stereotypen säger:

Kanske lite tidigt........men hur går det här??

Sorry att jag inte svarat.

Det går väl inte alls egentligen.

Lyckades ju föra över data till extern HD så jag kan jobba med min 15" MB Pro och en extra skärm. Funkar hjälpligt.

Tänkte gå på teorin om att det är grafikkortet och ska chansa med att beställa ett begagnat på eBay.

Vad tror ni om det här?

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Apple-ATI-Radeon-HD-2600-XT-256MB-Graphics-Card-for-Mac-Pro-630-9412/112618905288?hash=item1a389c1ec8:g:shIAAOSwZlZZ8nxW

Tack för erbjudandet, har inte glömt bort det. Jag hör av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu beställt ett begagnat kort från en eBaysäljare i Tyskland, snabbare och billigare frakt än från USA samt att risken för att tullen ska ha sin beskärda del minskar.

https://www.ebay.com/itm/183111783535

Håller nu tummarna för att det inte är något annat fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har nu fått det beställda kortet och det funkar tack o lov.

En undran bara: Jag kör med dubbla skärmar, en 24" Cinema Display och en 27" Samsung. Appleskärmen kör jag förstås med DVI-anslutningen men Samsungen med DVI>HDMI. Läste någonstans att detta inte är tillrådligt, någon som vet något om detta. Kommer inte ihåg var jag läste det.

 

Tack än en gång för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...