Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
iMacKalle

LÖST Hur bifogar man en ensam videofilm i mejl utan allt runtomkring.

Rekommendera Poster

Hej

Under 15 års tid har jag gjort massor med animerade projekt till kollegor, kompisar, kompisars födelsekalas med mera. För tio år sedan i Vimeo Plus och Googles YouTubealbum  och senare i Vimeo Pro gick det att embedda  filmerna så man slapp se alla tusen klipp som bara kändes pinsamt att pracka på mottagarna. Detta med Embedda har man tydligen tagit bort för jag har inte lyckats kunna bifoga en enda animerad film utan att annat skräp följt med.

I 7 år på min förra iMac gjorde jag av med 4,5 GB  som fanns med i iCloud när jag köpte iMac:en, då kan man anta att jag gör av mig lika lite GB de nästkommande 7 åren, men Apple prackar på oss kunder som behöver köpa 5 GB  50 GB som dessutom kommer att ta betalt för nya 50 GB varje månad fast det kanske finns kvar 47- 48 GB kvar från första köpet. Detta utnyttjande tänker jag inte  ge Apple, så jag har stängt av iCloud.

Det borde finnas en app som gör allt detta där jag i en mapp på datorn spar mina filer som hämtas med egen url när jag vill bifoga någon i mejl  utan att någonting annat följer med ungefär som man gör med bilder i Postimage när man vill ha en url till dem. Det borde finnas 2018.

Jag vill inte att mottagarna möts av denna soptipp som  varken jag eller dom bett om. Se skärmdumpen.

Hur gör ni för att slippa detta skräp.

Tack.

Skärmavbild_2018-03-22_kl._15_41_30.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen kan du posta filmen på youtube eller liknande tjänst och sedan länka till den där. Då ingår allt som finns på den länkade sidan. Det finns inget som hindrar exempelvis youtube att bara länka själv filmen, men det är upp till youtube och ingen annan. Annars kan du koda filmen i lämpligt format hemma på din dator och sedan bifoga den som vanlig fil i ett mail, alltså det som SirKnasen beskrev tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Antingen kan du posta filmen på youtube eller liknande tjänst och sedan länka till den där. Då ingår allt som finns på den länkade sidan. Det finns inget som hindrar exempelvis youtube att bara länka själv filmen, men det är upp till youtube och ingen annan. Annars kan du koda filmen i lämpligt format hemma på din dator och sedan bifoga den som vanlig fil i ett mail, alltså det som SirKnasen beskrev tidigare.

Det var det jag har misstänkt en längre tid att YouTube bestämmer vad som skall visas eller inte. Tidigare fick man själv välja om man ville "Embedda" och då såg mottagaren bara den filmen/filen och inte alla tusen klipp på youTube och all reklam. Eftersom man inte betalar någonting för att ladda ner sina animeringar på YouTube kan man inte ställa någa krav.

Man måste ju ladda ner dessa färdigrenderade filer (Se skärmdump)   för att komprimera ner dem så folk kan öppna upp dom. Det är inte säkert att mottagarna har köpt på sig samma mängd MB som jag som valt 150/100  hos Comhem

Jag har inte alls  haft några som helst problem att ladda ner mina filer i YouTube eller Vimeo. Det är när jag hämtar dem och bifogar dem i mejl som dom innehåller en massa skräp som varken jag eller mottagarna bett om.

Jag kan ingenting om kodning.

Skärmavbild 2018-03-22 kl. 20.01.10.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Filer som är för stora att skicka i mail, det må vara bilder, film eller vad som helst, skickar jag via WeTransfer . Filerna har jag på datorn och dom tankas upp till WeTransfers server och mottagaren får en länk och har en vecka på sig att tanka ner filen, sen tas den bort. Filer på högst 2 Gb kan man skicka, behöver man skicka större får man betala  för WeTransfer Plus-versionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Gissberg säger:

Filer som är för stora att skicka i mail, det må vara bilder, film eller vad som helst, skickar jag via WeTransfer . Filerna har jag på datorn och dom tankas upp till WeTransfers server och mottagaren får en länk och har en vecka på sig att tanka ner filen, sen tas den bort. Filer på högst 2 Gb kan man skicka, behöver man skicka större får man betala  för WeTransfer Plus-versionen.

Tack Gissberg för tipset. Skall absolut testa ditt förslag. Många av mina animeringar är personliga presenter som folk vill spara som minne och titta på närhelst dom vill. Då är det ju inte bra om dom försvinner efter ett tag och att jag själv kan spara dom i en mapp på datorn ifall att någon av vännerna vill få någonting tillagt.

Trots att dena iMac är sprillans ny har jag med mig från den tidigare från mid 2011 allt jag gjorde på den i sju år. Bland annat har jag två mappar, en med 3-400 blendfiler och en med lika nånga färdigrenderade Avifiler som jag kan hämta när helst jag vill och lägga till eller  ta bort i någon av blendfilerna utan att det kostar mig en enda krona. För mig är det den mest själklara saken i världen. Det enda som saknas är att jag bestämmer  vad mottagarna skall se när dom öppnar sina mejl och bifogade animeringar utan all sköns skräp och reklam och att vi kan spara filerna. Jag är verkligen taggad inför morgondagen då jag skall testa ditt förslag We Transfer. Mina animerade filer är sällan över 2 GB.

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, iMacKalle säger:

...

Jag kan ingenting om kodning.

Skärmavbild 2018-03-22 kl. 20.01.10.png

Kodning (i det här fallet): att byta format på en fil.
Ex: mpeg2 -> h.264

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Gissberg säger:

Jag hämtade WeTransfer och laddade ner filen som var 1,5 GB stor som skickades från min mejladress till kompisens. Efter nerladdningen fick jag ett mejl att proceduren var genomförd. Jag har inte ringt kompisen för det är sent, men han har förmodligen fått en kopia på filen.

Som jag ser det är detta We Transfer bara en dubblett på det jag redan hade. Jag trodde jag skulle få en konverterad  och upppackad fil med länk att använda i mejl.

Tack i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ALDRIG kunnat länka till ett Youtube klipp och det enda som syns är klippet. 

Förslag på andra klipp har alltid synts. 

Har inte du haft andra nick och tjatat om Vimeo och andra tjänster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, iMacKalle säger:

Jag hämtade WeTransfer och laddade ner filen som var 1,5 GB stor som skickades från min mejladress till kompisens. Efter nerladdningen fick jag ett mejl att proceduren var genomförd. Jag har inte ringt kompisen för det är sent, men han har förmodligen fått en kopia på filen.

Som jag ser det är detta We Transfer bara en dubblett på det jag redan hade. Jag trodde jag skulle få en konverterad  och upppackad fil med länk att använda i mejl.

Tack i alla fall.

Jag vet inte om jag förstått dig rätt. Länken till din fil som tankats upp på WeTransfers server och som din mottagare erhållit, kan du kopiera och skicka vidare i dina mail till andra bekanta. Den gäller i en vecka sen tas den bort.

Du säger att du trodde du skulle få en konverterad och uppackad fil med länk. Jag har inte förstått vad du vill att den ska konverteras till och varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen som förstår vad han vill än mindre han själv. Jag känner igen denna frågeställning från flera andra nick och varje gång så slutade det i total förvirring. 

Det bästa vore om TS köpte en NAS och delade sina filer på det sätt han önskar. Då slipper han ovidkommande saker han inte begriper. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi avslutar tråden eftersom ingen tycks förstå vad jag är ute efter. Ingen skall inbilla mig att proffs som skickar massvis med klipp varje dag irriteras av andra klipp som ingen har bett om, utan alltid  skickar  klipp som mottagarna bara ser när dom öppnar den (Utan allt skräp)

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, iMacKalle säger:

Vi avslutar tråden eftersom ingen tycks förstå vad jag är ute efter. Ingen skall inbilla mig att proffs som skickar massvis med klipp varje dag irriteras av andra klipp som ingen har bett om, utan alltid  skickar  klipp som mottagarna bara ser när dom öppnar den (Utan allt skräp)

Tack.

Du skickar inget klippp när du lägger upp det på youtube.  Utan du delar med dig. 

Skickar du med mail syns bara den film du skickar. 

Det är du som inte fattar skillnaden mellan dessa två. 

Fråga proffsen hur dom gör. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, lappen71 säger:

Du skickar inget klippp när du lägger upp det på youtube.  Utan du delar med dig. 

Skickar du med mail syns bara den film du skickar. 

Det är du som inte fattar skillnaden mellan dessa två. 

Fråga proffsen hur dom gör. 

Det borde vara upp till var och en vilket man vill göra som jag nämnde i första inlägget. Man delar ingen annan media med kreti o pleti om man inte har lust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iMacKalle säger:

Det borde vara upp till var och en vilket man vill göra som jag nämnde i första inlägget. Man delar ingen annan media med kreti o pleti om man inte har lust.

Återigen du blandar ihop sakerna. 

Skickat du en fil med mail så ser mottagaren bara filen och inget annat. 

Lägger du upp filen på Youtube och delar länken med andra så kommer utseendet med rekommenderande klipp alltid visas. Något som varit väldigt länge. Du behöver inte dela med dig den till vem som helst utan det beror på vilken säkerhetsinställningar du gör för klippet, offentligt,delbart eller privat. 

Om du vill ha en lösning där du lagrar filen lokalt och vill dela en länk så är NAS den bästa lösning. Vad är en NAS? Se länk: https://www.synology.com/sv-se/products/series/value

Vill du skapa ditt egna YouTube så går det också. Då använder man Video Station som finns som app på en Synology NAS. 

Då kan du dela en länk till din webbsida så dom bara ser klippet. Detta kräver som sagt lite kunskap att administrera men är man något tekniskt kunnig ska det inte vara några poblem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 timmar sedan, lappen71 säger:

Återigen du blandar ihop sakerna. 

Skickat du en fil med mail så ser mottagaren bara filen och inget annat. 

Lägger du upp filen på Youtube och delar länken med andra så kommer utseendet med rekommenderande klipp alltid visas. Något som varit väldigt länge. Du behöver inte dela med dig den till vem som helst utan det beror på vilken säkerhetsinställningar du gör för klippet, offentligt,delbart eller privat. 

Om du vill ha en lösning där du lagrar filen lokalt och vill dela en länk så är NAS den bästa lösning. Vad är en NAS? Se länk: https://www.synology.com/sv-se/products/series/value

Vill du skapa ditt egna YouTube så går det också. Då använder man Video Station som finns som app på en Synology NAS. 

Då kan du dela en länk till din webbsida så dom bara ser klippet. Detta kräver som sagt lite kunskap att administrera men är man något tekniskt kunnig ska det inte vara några poblem. 

Man gör appar för allt möjligt, både gratis och dom man får betala för. Jag är helt säker på att det finns massor med Macanvändare som skulle vilja ha ett eget YouTube. Om du gör en sådan app kommer jag att köpa den på stört tillsammans med alla andra som  länge  längtat efter en sådan app för att slippa dela sina alster med allt och alla som lär göra  dig rik på kuppen. Skynda dig på.

Tack.

Redigerad av iMacKalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läsförståelsen är inte på topp märker jag 😂

Har redan gett dig ett tips om hur du skapar ditt egna ”YouTube” 

Du skulle t.o.m kunna använda Plex och dela ut ditt bibliotek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag löste problemet med "Embedding"

Gå in på YouTube och hämta det klipp ni vill "Embedda"

1. Klicka på Dela

2. Klicka på Embedda

3. Under Inbäddningsalternativ bocka ur Visa förslag på videor när videon är slut

4. Klicka på Kopiera för att  kopiera länken som ni kan klistra in i mejl eller webbläsare utan att bli irriterad av annat.

Skärmavbild_2018-04-02_kl__12_07_34.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mina bifogade länkar från mitt YouTubealbum är de enda som visas  efter att jag lärde mig att bocka ur " Visa förslag på videor när videon är slut" som sedan dess fungerat överallt där jag lagt in mina länkar.

Igår bad ett Grafiskt Forum mig att visa en animering jag gjort, så jag gjorde som jag alltid gjort den senaste tiden, embeddade filen som jag sedan klistrade in i tråden.

Till min stora förvåning när jag spelade filmen var att embeddningen var borttagen och alla YouTubes klipp visades efter att min film var färdigspelad.

OK, jag kanske gjorde något fel, så jag raderade klippet och hämtade det igen som embeddad, men problemet fanns kvar.

1.

Är det inte så att jag som ägare till filmen/länken bestämmer om den skall visas som embedded eller inte när jag bockat ur (Visa andra klipp)

2.

Det verkar som att vissa forum (Grafiskt Forum) redigerat bort "Embeddningen"  utan att först meddela om detta. Jag mejlade dem om orsaken, men har inte fått något svar.

Min fråga blir då. Är det jag som bestämmer om min fil skall visas som embedded, eller är det forumet trots att länken skvallrar om embedded.

Jag kör på Safari 11.1 och ny iMac High Sierra 10.13.4

Tacksam för svar som löser problemet.

Redigerad av iMacKalle
Redigering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...