Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

plötsligt fel tilldelat ip-nr och dns på iPad och iPhone


qproduktion

Rekommendera Poster

qproduktion

Hej, 

 

Vad gör man om vissa enheter (i detta fall en ipad och en iphone) plötsligt inte får någon internetanslutning, medan dator och en annan iphone kopplar upp utan problem.

Har en Airport som är kopplad till routern och det har fungerat på alla enheter, men nu knasar det på ipaden och iphone. 

 

Har automatiskt tilldelat ip på alla enheter. När jag kollar på ip-nr är det helt olika på datorn jämfört med iPaden (och iphone). På datorn 85.224.xxx.xxx, iPad 169.254.xxx.xxx

DNS kan jag inte se på iPaden, står bara "Automatiskt". 

 

För mig helt obegripligt, då det fungerade tidigare idag och jag inte gjort några ändringar. OCH det fungerar ju på datorn och annan iphone. 

 

 

Nån som har förslag på felsökning och lösning?

 

Tack på förhand

/micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • qproduktion changed the title to plötsligt fel tilldelat ip-nr och dns på iPad och iPhone
TryckVågen
14 timmar sedan, qproduktion säger:

Hej, 

 

Vad gör man om vissa enheter (i detta fall en ipad och en iphone) plötsligt inte får någon internetanslutning, medan dator och en annan iphone kopplar upp utan problem.

Har en Airport som är kopplad till routern och det har fungerat på alla enheter, men nu knasar det på ipaden och iphone. 

 

Har automatiskt tilldelat ip på alla enheter. När jag kollar på ip-nr är det helt olika på datorn jämfört med iPaden (och iphone). På datorn 85.224.xxx.xxx, iPad 169.254.xxx.xxx

DNS kan jag inte se på iPaden, står bara "Automatiskt". 

 

För mig helt obegripligt, då det fungerade tidigare idag och jag inte gjort några ändringar. OCH det fungerar ju på datorn och annan iphone. 

 

 

Nån som har förslag på felsökning och lösning?

 

Tack på förhand

/micke

 

Adressen du får på iPhonen är en s.k apipa adress = den får ingen adress alls från din router. Vad händer om du återställer nätverksinställningar på iPaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

85.224.xxx.xxx är väl knappast heller den vanligaste interna NAT adress att välja? Publik IP?

Är routern satt i bryggläge eller är du helt säker att DHCP och NAT är aktiverat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qproduktion

Tack för tips, visste inte att det fanns återställning för nätverk etc i iPaden. (Har bara provat Glöm det här nätverket, är det skillnad?) Nu hjälpte det tyvärr inte. Inte heller att starta om AirPort, starta om iPaden eller att uppdatera iOS. 

 

Och vad gäller SirKnasens frågor, ingen aning. Eller ja, routern är i bryggläge, annars hade det väl inte fungerat alls. Jag är van användare och har hyfsad koll på det mesta i Macen, dock inte nätverk. Om DHCP och NAT inte är aktivt (vad det nu innebär :-) så borde det väl inte fungera med andra enheter? iPhonen rättade till sig igen igår. 

 

Ska se om jag kan klura ut inställningarna för DHCP och NAT i routern. Men som sagt, har ju uppkoppling för övriga enheter. 

 

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har routern i bryggläge och att AE agerar DHCPserver och DNS borde du få en privat ipadress 'upstream' typ 85.255.x.y. Dina tilldelade enheter (downstream) publika adresser typ 10.0.0.x eller 192.168.x.y'. Denna typ av ipadresser borde dina fungerande enheter ha. Har dom det?

 

Jag skulle börja med att starta om bägge routrarna. Sedan verifiera att endast en av routrarna agerar dhcpserver/dnsserver. Kolla med din isp att deras router är bryggad och alla servers är avslagna i deras router. Sedan logga på AE och kolla att defs, att du har dhcpserver aktivt.

 

Kolla så att alla enheter är anslutna till samma trådlösa nät. Om detta trådlösa nät härstammar från AE ska alla enheter få ipadresser från AE, i samma publika nät som angetts i AE. AE pekas ut som DNS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qproduktion

Tack, mycket info! Som jag skrev, kan inte mycket om nätverk så en del av det du skriver förstår jag inte. Men enheter som kan koppla upp har ip-nr som börjar på 85.224.xx.xx, liksom AE.

Alltså enheter har inte 10.0.x.x alt 192.168.xx.xx, antar att det betyder att nåt är fel inställt?

Jag har startat om både huvud-router och AE flera ggr, och det fungerar ju för vissa enheter, men problemet är inte löst. Igår fick fick jag uppkoppling på iPaden men då slutade det fungera på iphonen istället!? Som om det finns en begränsning för hur många enheter som kan kopplas upp, men har aldrig hört att det skulle vara så.

Ska ringa leverantören (när de öppnar supporten :-) och kolla att allt är rätt inställt. Sen får jag väll nollställa AE och börja från början. 

 

Tack för tips, och trevlig helg!

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du får dina ipadresser (85.224.x.x) från din isp som antagligen har begränsningar i antal ipadresser (5?) som delas ut. Därav att vissa enheter inte får adresser.

 

Om deras router är bryggad verkar AE även den vara bryggad, den verkar feluppsatt.

 

Jag har ingen tillgång till en AE här men kanske jag kan logga på någon dator och kolla..

Under 'Nätverk' i AE ska routerläge vara 'DHCP och NAT' (åsså ser du vilka adresser som delas ut under).

Under 'Trådlöst' ditt trådlösa.

Under 'Internet', DHCP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qproduktion

Japp, AE stod i bryggläge! (När hände det?  :-) Och det är säkert som du säger att leverantören begränsar antal ip-adresser. Har ställt om enligt ovan, och nu funkar det! Underbart, stort tack!

 

mvh

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...