Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Extreme, långsamt nät


Realfannr1

Rekommendera Poster

Hej

 

Har nyligen införskaffat mig Apple Extreme. Hade tidigare Apple Express. Sitter idag på 300-300 fiber och får ut 225 via Apple Express trådat. Via Wifi som bäst 196 med Iphone 8.

 

Tar jag ut sladden ifrån Apple Extreme och kör rätt in i datorn får jag 306-300 ca. Kan någon vänlig själ svara på varför jag tappar ca 80 mb download när jag kopplar in allt trådat via Apple Extreme? Skall väl inte vara möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite beror ju på också vad du gör/testar med, och vad du har för diskar/lagring i datorerna/enheterna. Du kan ha 1000Mb/s nedströms (≈ 125MB/s). Har du en vanlig mekanisk hårddisk så skriver den bara 80-115MB/s medans en SSD kanske skriver 3-400MB/s.

300Mb/s ≈ 37,5MB/s
80Mb = 10MB

Mb = Megabit
MB = MegaByte

Det kan också bero på vad du laddar ner något från. En del servrar har en gräns på hur fort man kan ladda ner »»». Det kan skilja från ställe till ställe. Det är så fler kan använda det utan att det stockar sig s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Realfannr1 säger:

Hej

 

Har nyligen införskaffat mig Apple Extreme. Hade tidigare Apple Express. Sitter idag på 300-300 fiber och får ut 225 via Apple Express trådat. Via Wifi som bäst 196 med Iphone 8.

 

Tar jag ut sladden ifrån Apple Extreme och kör rätt in i datorn får jag 306-300 ca. Kan någon vänlig själ svara på varför jag tappar ca 80 mb download när jag kopplar in allt trådat via Apple Extreme? Skall väl inte vara möjligt?

Har du annat anslutet till extremen som tar en del av farten? Begränsning i diskhastighet påverkar inte om du använder mätverktyg som t ex bredbandskollen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Precis använder Bredbandskollen. Nej inget annat inkopplat som stjäler hastighet. 

 

Menar det jag kör in i extreme borde jag också få ut trådar? Det är inga inställningar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Bredbandskollen via nätet kan ge felaktiga resultat. 

Men bbk som app fungerar bra. 

 

 Är det egen erfarenhet eller har du någon källa som styrker det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oavsett så stämmer resultatet utan AE men inte med AE. Finns det något i AE som kan stoppa flödet? Tex en brandvägg etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar det är 6:e generationen AE du har? Tornet med AC-wifi.

När smallnetbuilder testade 6:e generationens AE fick du ut ca 325mbps WAN-LAN vilket är rätt dåligt men fortfarande betydligt snabbare än vad du får. De testade med gamla 7.7.1 firmware. Idag är väl 7.7.9 en senaste?

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32158-apple-airport-extreme-80211ac-reviewed?showall=&start=1

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt den senaste. Tar jag bort brandväggen och kör som brygga får jag ut det jag skall ha ut trådar. Men så vill man inte ha det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...