Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari är för gammalt


roccan

Rekommendera Poster

Jag har en iMac från 2008, 2.66 Intel core som funkar bra och kör Snow Leopard. Kruxet är att safari inte funkar på vissa sidor typ bank, youtube. Installerade Firefox som det gick att surfa runt med ett tag till men nu varnas det igen att det är för gammal webbläsare som inte är säker och behöver uppdateras. Vilket OS X kan jag egentligen installera i en iMac från 2008 så den inte segar ner helt. Eller kan jag använda något program el dyl för att bara uppdatera safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Hur mycket RAM har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 4 gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Du kan köra OS X El Capitan (10.10), men med 4 GB RAM hade jag nog inte gjort det. Har du mekanisk disk eller SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekanisk. Kan jag lägga till mer RAM, upp till 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 minuter sedan, roccan säger:

Mekanisk. Kan jag lägga till mer RAM, upp till 8?

Dessvärre är det 6 GB som är max. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte alls på El Capitain med 4 GB? Datorn används nästan enbart för surfande så det är viktigast att det funkar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Jag körde Yosemite på min MacBook Air med 128GB SSD och 4GB RAM utan problem. Den användes bara för mail, surfa och köra musik på. Inga tyngre applikationer och det gick helt utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Jag körde Yosemite på min MacBook Air med 128GB SSD och 4GB RAM utan problem. Den användes bara för mail, surfa och köra musik på. Inga tyngre applikationer och det gick helt utan problem.

 

Ja, Yosemite lär rulla. Dock har du en SSD, det är kärlek för datorn det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får man ju inte välja utan App Store visar det denaste som fungerar och de tidigare än så syns inte och går inte enkelt ladda hem. De tidigare syns bara om man har laddat hem de tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte sparat ner några tidigare versioner så det blir nästan omöjligt att få tag på El Capitain el Yosemite nu med andra ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, roccan säger:

Jag har tyvärr inte sparat ner några tidigare versioner så det blir nästan omöjligt att få tag på El Capitain el Yosemite nu med andra ord?

Känner du någon som uppgraderat så kan denne komma åt gamla versioner via sitt Apple-id.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, roccan säger:

Jag har tyvärr inte sparat ner några tidigare versioner så det blir nästan omöjligt att få tag på El Capitain el Yosemite nu med andra ord?

Du kan uppgradera till El Capitan (10.11) ändå, läs mer här. Jag har en Imac Early 2008 med 4 GB och trött snurrdisk som klarar av El Capitan helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ska kolla upp det och försöka installera El Capitain så får vi se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, roccan säger:

Tack! Ska kolla upp det och försöka installera El Capitain så får vi se.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, roccan säger:

Jag har en iMac från 2008, 2.66 Intel core som funkar bra och kör Snow Leopard. Kruxet är att safari inte funkar på vissa sidor typ bank, youtube. Installerade Firefox som det gick att surfa runt med ett tag till men nu varnas det igen att det är för gammal webbläsare som inte är säker och behöver uppdateras. Vilket OS X kan jag egentligen installera i en iMac från 2008 så den inte segar ner helt. Eller kan jag använda något program el dyl för att bara uppdatera safari?

För att vara en surpropp så föreslår jag att du skaffar en nyare Mac. 2008 är stenålder idag och inget att satsa på mer än som kuriosa.

...

Apple gjorde en stor uppgradering 2011 och över en natt fick alla datorer ca 100% mer processorkraft och snabbare bussar och anslutningar, dock ej USB 3 som kom 2012. Uppgraderade själv för ett år sedan från min iMac 2009 till 2013 och fick ca 300% mer kraft då 2013 har fyrkärnig processor som standard. En kul bieffekt är att min 2013 21" 2,9 Ghz drar 1/3 av strömmen jämfört med min iMac 2009 så det märks på elräkningen!

...

Jag betalade ca 5000:- för iMacen, försåg den med en Samsung SSD och den är som den skulle vara ny!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en ny mac men min gamla har mina föräldra tagit över och de använder bara för att surfa lite och göra bankärenden. Jag vill få den att fungera så den går att nyttja för deras lätta surfbehov :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, roccan säger:

Har en ny mac men min gamla har mina föräldra tagit över och de använder bara för att surfa lite och göra bankärenden. Jag vill få den att fungera så den går att nyttja för deras lätta surfbehov :)

Som jag ser det är det i alla fall bättre att ta klivet då du kan köra alla nya och moderna OS X, webbläsare utan problem. Du måste i alla fall ta klivet snart och det räcker med att hoppa upp till 2011!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, roccan säger:

Har en ny mac men min gamla har mina föräldra tagit över och de använder bara för att surfa lite och göra bankärenden. Jag vill få den att fungera så den går att nyttja för deras lätta surfbehov :)

Den duger gott till det. :ThumbsUp: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, roccan säger:

Har en ny mac men min gamla har mina föräldra tagit över och de använder bara för att surfa lite och göra bankärenden. Jag vill få den att fungera så den går att nyttja för deras lätta surfbehov :)

Okej, försök då få in Yosemite så håller den ett tag till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Du kan uppgradera till El Capitan (10.11) ändå, läs mer här. Jag har en Imac Early 2008 med 4 GB och trött snurrdisk som klarar av El Capitan helt okej.

 

12 minuter sedan, sevensleeper säger:

Okej, försök då få in Yosemite så håller den ett tag till. :)

TS får använda El Capitan, se ovan, då TS inte har tillgång till andra Mac OS X-versioner som passar. Yosemite är dessutom sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, sevensleeper säger:

Känner du någon som uppgraderat så kan denne komma åt gamla versioner via sitt Apple-id.

Fast nu ser jag att det visste du ju redan. :pinch: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

Fast nu ser jag att det visste du ju redan. :pinch: 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste som vanligt bryta in, eftersom barnen sover till slut (influensa, snörvel), och man äntligen kan ta morgonkaffet. 

 

Lite beroende på vad man gör är det självklart så att även äldre datorer kan funka. För vår del så har vi kommit fram till att 4GB minne är lite dåligt om man ska köra webläsare och officeprogram samtidigt, speciellt i kombination med seg gammeldags hårddisk. Steget upp till 6GB minne är drastiskt mycket bättre (max för en av våra äldre datorer) och gör stor skillnad. Ännu större skillnad gör såklart SSD. Skillnaden på 6GB och 8GB är inte så stor tycker jag, förutom när man lastar datorn med många program samtidigt givetvis. 

Så länge man anser att ens Mac är säker, och får säkerhetsuppdateringar (svårt att veta, då Apple är väldigt luddiga - snällt sagt), kan man köra även gamla burkar med behållning. Har man en (värstingutrustad)  Imac 2009 med IPS-panel och Core i7-860 (eller billigare  i5 750) har man en rätt duglig burk fortfarande. Men visst, Core 2 duo-burkar är givetvis långsamma jämfört med datorer 5-10 år nyare. 

Min stationära dator är ju ett hopplock, en Imac med 4-kärnig processor, SSD etc var helt enkelt alldeles för dyrt för mig när jag byggde datorn 2010, men min hackintosh hänger med bra än. Ok, en modern Macbook Pro 13" slår min dator på rätt många saker gällande CPU givetvis, (undantaget vissa starkt flertrådade program) och hastighet på SSD, minne, menmen. Man måste inte ha en ny dator vartannat år längre :)  Kul att se andra hålla sina äldre burkar igång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kanske slänga in 2gb till då. Bytte för några år sedan hd i iMacen till en ny mekanisk då datorn hade segat ner och låste sig hela tiden. Snacka om skillnad trots att det inte var ssd. Den blev så snabb och den rullande badbollen var ett minne blott! Därför är det kul om jag kunde få macen att hänga med ett tag till ? Ska uppdatera till El Capitan någon gång nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...