Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro mid 2012 uppgradera till SSD HDD


Prestige

Rekommendera Poster

Hejsan!

Min macbook har börjat blivit lite segare, dock inget allvarligt. Men har börjat fundera att uppgradera till SSD

Har någon här förslag på vilken som är bra? Samt hur man går tillväga, följer det med instruktioner på hur man gör?

Någon som kanske kan länka till antingen en eller flera olika SSD HDD, behöver egentligen inte mer än 250GB, men det är ju dock alltid bra med mer utrymme.

 

Tacksam för svar!

Mvh

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit

 

 

Samsung Evo 850  ska du välja. 

Finns även 250 GB 

https://new.webhallen.com/se/product/208492-Samsung-SSD-850-EVO-SSD-500GB-MZ-75E500BEU

 

https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Tusen tack för hjälpen, och tipset!

Ser kanon ut! Tror att 500GB är att föredra faktiskt, min hdd gick sönder för några år tillbaka.

Fick bytet gratis samt att min hdd blev uppgraderad från 250 eller om det var 500 till 1TB. Blev glatt överraskad, så det känns nog vettigast att köpa en på 500BG.

 

Återigen, tusen tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Var väldigt försiktig med den platta SATA-kabeln, den går lätt sönder. 

Alright! Tackar, det skall jag ha i åtanke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Spännande, jag har själv snubblat över en sådan som du har. Ska skruva i en SSD och sedan ge den till min systerdotter. Lycka till med installationen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung-diskarna fungerar klockrent att byta ut hårdiskarna till. Det sitter en i min gamla iMac från 2009. Vad gäller 2012 MacBook Pro så ska det nog inte vara några problem. Men jag skulle även dubbelkolla hur fläktarna sitter, minns inte om det sitter sensorer vid de ordinarie hårdiskarna. Det gjorde det på iMacen vilket gjorde att jag tappade värmesensorer och fick lösa det med ett program som kan justera fläkthastigheten på flera ställen. Men på 2012 MacBooken kanske det inte är något problem. Bara något att slå ett öga på iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marol114 säger:

Samsung-diskarna fungerar klockrent att byta ut hårdiskarna till. Det sitter en i min gamla iMac från 2009. Vad gäller 2012 MacBook Pro så ska det nog inte vara några problem. Men jag skulle även dubbelkolla hur fläktarna sitter, minns inte om det sitter sensorer vid de ordinarie hårdiskarna. Det gjorde det på iMacen vilket gjorde att jag tappade värmesensorer och fick lösa det med ett program som kan justera fläkthastigheten på flera ställen. Men på 2012 MacBooken kanske det inte är något problem. Bara något att slå ett öga på iaf!

Finns en fläkt, ingen tempsensor vid hårddisken, det är bara att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för all hjälp!

Tänkte meddela att nu har jag bytt till en SSD (tog den med 500GB), datorn blev som ny igen! Vilken jäkla fart allting har nu!

 

Hjärtligt tacksam för alla snabba kommentarer, tips och hjälp. Har varit till stor betydelse i detta!

Hittade en svensk hemsida https://www.enkelteknik.se/byt-harddisken-i-din-macbook-till-en-ssd med ungefär samma info som den på ifixit. Är ingen direkt superkille när det kommer till datorer, så kände att svenska i alla detta datorord var lättare.

Men som sagt, hade inte lyckats utan hjälpen!

 

Så jättestort tack!! :):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Han glömmer en VIKTIG grej i guiden:

 

Koppla ALLTID bort batteriet när man öppnar dator eller telefon.

 

När batteriet fortfarande är påkopplat, finns ström i logik-kortet, skulle han tappa en skruv eller bits, så kan en kortslutning uppstå. Kan få följder att reparation eller utbyte av logic-kort kan bli aktuellt.

 

Så kom ihåg:

Koppla ALLTID bort batteriet!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Stereotypen säger:

Han glömmer en VIKTIG grej i guiden:

 

Koppla ALLTID bort batteriet när man öppnar dator eller telefon.

 

När batteriet fortfarande är påkopplat, finns ström i logik-kortet, skulle han tappa en skruv eller bits, så kan en kortslutning uppstå. Kan få följder att reparation eller utbyte av logic-kort kan bli aktuellt.

 

Så kom ihåg:

Koppla ALLTID bort batteriet!!

Bra påpekande! Jag tog mig friheten att posta det på sajten. :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
9 timmar sedan, Prestige säger:

Tusen tack för all hjälp!

Tänkte meddela att nu har jag bytt till en SSD (tog den med 500GB), datorn blev som ny igen! Vilken jäkla fart allting har nu!

 

Hjärtligt tacksam för alla snabba kommentarer, tips och hjälp. Har varit till stor betydelse i detta!

Hittade en svensk hemsida https://www.enkelteknik.se/byt-harddisken-i-din-macbook-till-en-ssd med ungefär samma info som den på ifixit. Är ingen direkt superkille när det kommer till datorer, så kände att svenska i alla detta datorord var lättare.

Men som sagt, hade inte lyckats utan hjälpen!

 

Så jättestort tack!! :):)

Gött att det gick bra. :) Känner inte till sajten enkel teknik - tackar för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 timmar sedan, Prestige säger:

 

9 timmar sedan, Stereotypen säger:

Han glömmer en VIKTIG grej i guiden:

 

Koppla ALLTID bort batteriet när man öppnar dator eller telefon.

 

När batteriet fortfarande är påkopplat, finns ström i logik-kortet, skulle han tappa en skruv eller bits, så kan en kortslutning uppstå. Kan få följder att reparation eller utbyte av logic-kort kan bli aktuellt.

 

Så kom ihåg:

Koppla ALLTID bort batteriet!!

 

 

Han glömde en sak till: det står inget om att man ska aktivera TRIM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, sevensleeper säger:

 

Han glömde en sak till: det står inget om att man ska aktivera TRIM.

 

Hmm, vad är TRIM för något?

Läste på någon sida, att det är som ett "chip" för hårddisken? Att den inte går så snabbt som den egentligen ska, så TRIM måste aktiveras?

Jag som kände mig som en hacker igår när jag bytte till SSD, nu är man tillbaka på ruta ett igen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det är ett kommando man tillämpar för att behålla snabbheten på SSD'n så den inte "slöas ner".

 

Du öppnar terminalen, skriver in:

 

sudo trimforce enable

 

trycker enter

 

bekräfta och tryck enter

 

låt datorn jobba och starta om.

 

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Prestige säger:

 

Hmm, vad är TRIM för något?

Läste på någon sida, att det är som ett "chip" för hårddisken? Att den inte går så snabbt som den egentligen ska, så TRIM måste aktiveras?

Jag som kände mig som en hacker igår när jag bytte till SSD, nu är man tillbaka på ruta ett igen ?

Se det som Stereotypen skriver. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Prestige säger:

 

Hmm, vad är TRIM för något?

Läste på någon sida, att det är som ett "chip" för hårddisken? Att den inte går så snabbt som den egentligen ska, så TRIM måste aktiveras?

Jag som kände mig som en hacker igår när jag bytte till SSD, nu är man tillbaka på ruta ett igen ?

Trim är ett träningsprogram för en SSD så den håller sig i TRIM. Jo, det är sant även om jag tramsar lite... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Axelman säger:

Trim är ett träningsprogram för en SSD så den håller sig i TRIM. Jo, det är sant även om jag tramsar lite... :)

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Stereotypen säger:

Det är ett kommando man tillämpar för att behålla snabbheten på SSD'n så den inte "slöas ner".

 

Du öppnar terminalen, skriver in:

 

sudo trimforce enable

 

trycker enter

 

bekräfta och tryck enter

 

låt datorn jobba och starta om.

 

Klart.

Grymt, tackar! Allting blir så enkelt när man får hjälp från eliten här på forumet :)

 

2 timmar sedan, Axelman säger:

Trim är ett träningsprogram för en SSD så den håller sig i TRIM. Jo, det är sant även om jag tramsar lite... :)

Haha, ändå en skön beskrivning! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...