Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara gamla Applemusen med kabel.


iMacKalle

Rekommendera Poster

Hej, här kommer ett tips som du måste ha om du som jag bara har en dator i hemmet annars kan du inte använda datorn.

 

Jag fick hem min nya iMac igår.

 

5aae768b493a0_Skrmavbild2018-03-18kl_15_22_33.png.e6bc23f2d6d3909c2483f0b2d81f0de6.png

 

Efter att allt var installerat och datorn var klar för start var klockan så pass mycket så jag gick och lade mig. Mina tidigare iMac:s gick i vila efter den tid som Apple hade förvalt 12 minuter och det passade mig så det fick den nya datorn också göra men jag märkte att det tog närmare 20 minuter innan datorn gick i vila. Jag gick in i Systeminställningar- Strömspararen och där var 12 minuter förvalt från fabriken. Konstigt att den inte gick i vila efter 12 minuter tänkte jag och ignorerade saken.

 

Nästa morgon när jag med fingret klickade på musen för att väcka datorn hände ingenting. Absolut ingenting. Jag tryckte överallt på musen, även drog på/av knappen fram och tillbaks några gånger utan att pekaren visade sig.

Jag startade därför datorn med knappen på baksidan men eftersom jag inte hade en fungerande muspekare kunde jag inte gå in någon stans, inte en i BlueTooth så jag stängde av datorn och trodde att jag satt där med en dator jag inte kunde komma in på.

 

Med. 15 års erfarenhet av 2 iMac:s plockade jag fram en gammal Applemus med kabel som jag stoppade in i usb-hålet på baksidan av datorn och Vips fungerade musen och muspekaren. Jag öppnade Systeminställningar och BlueTooth fönstret där det står att BlueTooth var På.

Hade jag inte haft en mus med kabel så hade jag aldrig kunnat komma in på datorn. När jag efter någon minut testade den trådlösa musen så fungerade den med fulladdat batteri.

Jag ringde AppleSupportern ( Jo dom har öppet på söndagar) som gick in på min skärm med deras "Skärmdelning" så att dom kunde se allt vi gjorde på datorn.

 

Vi började med att sätta min dator i vila genom att gå in under Äpplet och scrolla ner till  Vila. Skärmen gick i vila, men vaknade efter 2 sekunder trots att jag satt en halvmeter från datorn med armarna i kors. Vi gjorde om proceduren i Skärmsläckaren där vi drog ner vredet till en minut. Efter några minuter gick skärmen i vila men vaknade igen efter 2 sekunder.

 

Applesupportern bad mig att i morgon om problemen fanns kvar kontakta dem så dom noggrannare får undersöka saken.

Så spar eran gamla mus med kabel, annars kanske ni inte kommer in på datorn.

 

Han tipsade om en  funktion att få skärmen att gå i vila, genom att dra pekaren till högra nedre hörnet av skärmen och det fungerar. Om detta är nytt för den här datorn vet jag inte, men förmodligen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kabelanslutning är nästan alltid bäst. Jag väljer numera kabel i första hand för all kringutrustning. Ett tips är nya Magic Keyboard som kombinerar teknikerna på ett sätt jag inte sett på någon annan produkt. Den ansluter både via Blåtand och USB(inte bara laddning). Då hr jag fördelen med trådlösa men kan sladdansluta när det är problem. T ex att växla från BootCamp till MacOS mha Alt-tangenten går inte med bluetooth.   Aktivera skärmsläckare i nedre hörnet har funnits så länge jag kan minnas(flera år i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, polken säger:

Ja, kabelanslutning är nästan alltid bäst. Jag väljer numera kabel i första hand för all kringutrustning. Ett tips är nya Magic Keyboard som kombinerar teknikerna på ett sätt jag inte sett på någon annan produkt. Den ansluter både via Blåtand och USB(inte bara laddning). Då hr jag fördelen med trådlösa men kan sladdansluta när det är problem. T ex att växla från BootCamp till MacOS mha Alt-tangenten går inte med bluetooth.   Aktivera skärmsläckare i nedre hörnet har funnits så länge jag kan minnas(flera år i alla fall).

Intressant, men Apple har slutat göra kablade möss och tangentbord för dom som vill ha kablat. Det är ju lite synd att inte kunden får välja vilket så dyra Appledatorer är att köpa. När mina gamla  Appleprylar Alu tangentbord med kabel och gamla Applemusen med kabel går sönder så sitter jag där utan. Jag tycker inte jag skall behöva köpa PC prylar för att få min dyra Appledatorer att fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade du denna text? Ett tips är nya Magic Keyboard som kombinerar teknikerna på ett sätt jag inte sett på någon annan produkt. Den ansluter både via Blåtand och USB(inte bara laddning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lät omständigt och jag hade inte problem med tangentbordet utan musen utan kabel vid väckning av nya iMacen som försvann efter att jag fick starta daton med kablade musen. Om problemet kommer igen så är det enkelt att hämnta musen från hyllan bredvid mig och sätta den i usburtaget i datorn, men enligt Applesupportern borde inte problemet uppstå igen. Nya datorer som väckt för första gången kan bete sig så här. Får hålla tummarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda vilken trådat mus som helst. 

Jag använde Microsoft mus i många år. numera använder jag Apples blåtand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Testade du väcka iMacen med tangentbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig att när man råkar ut för konstiga problem eller nya problem på ny iMac så gillar forum att man berättar om detta så andra med samma problem kan lära sig av detta.

Under tiden man väntar på svar så arbetar man utanför forumet för att få problemet löst, bland annat engagerar man dom som verkligen kan iMacdatorer Apple Supporterns alla experter.

 

När jag fått problemet löst och svaren på problemet så markerar jag tråden som löst.

 

Flera dagar senare dyker det upp en massa experter på forumet med olika lösningar och synpunkter. Bland annat berättade någon att i nya iMac så finns det en funktion där man både kan aktivera Blåtand och USB anslutningar. Det lät för mig konstigt, jag som flera 100 gånger haft både kablad mus och trådlös mus liggandes bredvid varandra utan några problem. Jag väckte även denna dator med kablad mus utan att först gått in i någon systeminställning ett tydligt bevis på att man inte behöver gå in någon stans för att ändra från Blåtand till USB.

För säkerhets skull innnan jag svarade i tråden ringde jag Applesupportern som bekräftade att man inte alls behöver  göra vissa inställningar när man vill använda USB kablade prylar.

Att köpa prylar från PC för att få sprillans ny och svindyr Appledator att fungera gör man bara inte.

 

Nu är problemet löst.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...