Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

2 mac i huset - vad tänka på


Tuttosinistro

Rekommendera Poster

Tuttosinistro

Jag är lite inne på att skaffa en enklare MacBook för vardagsanvändning, surf, lite mail, numbers etc.

Idag har vi en MacMini som fungerar som musik- och bildserver och eftersom det är den enda datorn lagras allt där.

 

Men skaffar jag en bärbar lär den bli ännu mer dedikerad server.

Frågor dyker då upp:

* Kan man ansluta den nya bärbara till den befintliga Time Capsulen så båda backas upp till den?

* Går det att synka Bilder-biblioteket så jag kan se/radera bilder även på den bärbara?

* Annat att tänka på? Hur gör ni där hemma? Kanske jag skulle flytta över infon från Minin till den bärbara eftersom det är den som nog mest kommer användas och behöver därför alla dokument etc.?!

 

Tacksam för tips/råd på hur man bäst skulle lägga upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra flera mot en TimeCapsule men det lär bli segt. 

 

Du kan synka Bilder om du har iCloud bildbibliotek, då har du bildservern på nätet och kan ha olika enheter uppkopplade - det krävs bara dina enheter kör samma iCloud konto. 

 

Med iCloud kan du också

ha samma dokument på flera datorer/enheter, synkas genom iCloud Drive. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mina datorer gör TimeMachine backup till en gemensam TimeCapsule.

Synkar dokument och bilder med iCloud för att ha tillgång till samma data på samtliga mina enheter.

Så svaret på alla dina frågor är iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Raphael säger:

Du kan köra flera mot en TimeCapsule men det lär bli segt. 

I det här fallet är det ju bara två datorer vilket knappast kommer påverka prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
16 minuter sedan, SirKnasen säger:

Alla mina datorer gör TimeMachine backup till en gemensam TimeCapsule.

Synkar dokument och bilder med iCloud för att ha tillgång till samma data på samtliga mina enheter.

Så svaret på alla dina frågor är iCloud.

Ok, men kan jag nå den trådlöst. Är kopplat trådat till minin.

Lite tveksam till bilderna på iCloud, men förstår och tackar för tipset. Tänker mer typ wifi-synk, men antar att det inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Tuttosinistro säger:

Ok, men kan jag nå den trådlöst. Är kopplat trådat till minin.

Lite tveksam till bilderna på iCloud, men förstår och tackar för tipset. Tänker mer typ wifi-synk, men antar att det inte fungerar.

Ja, du kan nå din TimeCapsule trådlöst.

Vad grundar din tveksamhet i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
2018-03-16 på 14:59, SirKnasen säger:

Ja, du kan nå din TimeCapsule trådlöst.

Vad grundar din tveksamhet i?

Ska den finnas att hitta eller behöver jag göra något?

 

Mer att lägga ut alla privata bilder i molnet. Oavsett tjänst så att säga. Föredrar in-house så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna TimeMachine i Systeminställningar, så bör den dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Ok. Tack. Ska kolla.

 

Hur gör ni när ni har flera datorer med dokument/bilder etc. Lite utspritt på båda eller allt på en så den andra bara funderar som typ backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
8 minuter sedan, Tuttosinistro säger:

Hur gör ni när ni har flera datorer med dokument/bilder etc. Lite utspritt på båda eller allt på en så den andra bara funderar som typ backup?

Om jag har flera maskiner samtidigt (vilket jag haft förr, inte så mycket nu) så har de olika syften så jag försöker inte synka datan. Till exempel en för utveckling som har all kod, en för spel etc. En brukar vara "huvuddator" som har det mesta. Numera ligger grejer i molnet huvudsakligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tuttosinistro säger:

Ok. Tack. Ska kolla.

 

Hur gör ni när ni har flera datorer med dokument/bilder etc. Lite utspritt på båda eller allt på en så den andra bara funderar som typ backup?

Allt synkat med iCloud så jag har allt tillgängligt på alla mina datorer och iOS enheter. Kan inte bli enklare och bekvämare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
59 minuter sedan, SirKnasen säger:

Allt synkat med iCloud så jag har allt tillgängligt på alla mina datorer och iOS enheter. Kan inte bli enklare och bekvämare.

Låter onekligen smidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tuttosinistro

Nu kanske detta ämne skulle ligga mer under MacBook/MacBook Air, men jag fortsätter diskussionen här.

 

Nu har eventet varit och vad jag kan se verkar det inte komma något nytt nu. Vad gör man nu?

Väntar ytterligare eller köpa en "gammal" modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det troliga är väl att inget släpps innan WWDC som är i början av juni, men vem vet... bara Apple själva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
1 timme sedan, SirKnasen säger:

Det troliga är väl att inget släpps innan WWDC som är i början av juni, men vem vet... bara Apple själva.

 

Känns så nu ja. Då ska man bara bestämma om man kan vänta eller inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Tuttosinistro

Plockar upp detta gamla ämne igen nu när vi vet lite mer.

Nya Air blev ju inte så billig som ryktet sas. runt 10-11' för den gamla och nu 17' för den nya (256Gb).

Lite saftigt för en extradator tycker jag. Verkar ju som den gamla modellen ska finnas kvar också. Lutar nog åt en sådan då med tanke på vad den ska användas till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte alltid köpa en ny......

 

2 mac = dubbelmacca!!

??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
23 timmar sedan, Stereotypen säger:

Man behöver ju inte alltid köpa en ny......

 

2 mac = dubbelmacca!!

??

 

Helt rätt.

Tittat på begagnade också, men de står sig bra i pris, vilket ju är positivt. Så skillnaden blir inte så stor.

Nytt är ändå nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icke retina=inget köp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...