Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stulen email


eis

Rekommendera Poster

Jag har haft Hotmail som reserv och använt det endast några gånger. För några dagar sedan när jag skulle logga in godkändes inte mitt password. Jag klickade på "glömt password" och fick välja mellan tre alternativ hur det skulle skickas, SMS, min fasta telefon (de två sista siffrorna fanns där redan och jag skulle ange de två näst sista) eller annat. Jag valde telefon. När jag klickade vidare ringde telefonen så gott som omedelbart. En kvinnlig röst rabblade upp en kod. Jag försökte men koden godkändes inte. Jag gjorde om proceduren och fick en ny kod. Inte heller denna kod godkändes. Då kollade jag min presentatör. Det var ett långt utrikiskt nummer 0017147073350. Jag googlade på numret och det visade sig att det var ett välkänt telefonterrorist nummer. Flera tusen hade blivit uppringda och uppringaren hade bara lagt på luren. Hittade bland en mängd mail ingen som hade råkat ut för samma sak som jag. Letade upp några sparade mail där Microsoft hade varnat att de pågick någon verksamhet kring mina mail. De hade skickat nya password. När jag en stund senare gick tillbaka och skulle kolla en sak var breven borta. Jag försökte scanna med Sophos men den är mycket sölig och skannar ett antal samma filer om och om igen. En gång när jag gick in på launchpad började alla ikonerna dansa hipp hopp. Datorn har blivit mycket sölig. Ofta hittar webbläsaren inte servern. Det verkar som om huliganen är inne i min dator. Kan han komma åt mina bankkonton? Jag vill inte bli av med Microsoft konto eftersom jag använder mycket excel och word. Få prata med någon på Microsoft verkar vara helt omöjligt. Vad gör man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar få mina bekräftelsekoder via sms. Det där med ikonerna i launchpad förstår jag inte riktigt vad menar med men om du trycker ner alt, så börjar de ”vicka” och påsåvis kan du radera de som har ett kryss i vänstra hörnet. Inte mycket till hjälp med ditt lösenordsproblem kanske men vad hindrar dig från att bara skapa en ny emailadress hos Microsoft om du nu måste ha en just sådan? Jag rekommenderar starkt att du isåfall aktiverar tvåfaktors-autentisering, (även på alla andra tjänster du använder som stödjer det) då det i stort sett eliminerar risken att någon kan logga in på ditt konto även fast de får reda på ditt lösenord. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

"Jag vill inte bli av med Microsoft konto eftersom jag använder mycket excel och Word."

 

Vad menar du med Microsoft konto?  Hotmail har inget med Excel och Word att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske tänker på Microsoft OneDrive där du kan ha dina Office-dokument? Eller har du Office365 och det är det Microsoft-kontot du tänker på? 

 

Din fråga om bankuppgifter, har du lagt in kortuppgifter för Office365, är det dem du tänker på? Om du är orolig så rekommenderar jag att du byter lösen på ditt konto och lägger in ett annat kort som betalar för Office365. Du kan även spärra ditt gamla kort. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

1. Ditt Hotmail-konto har inget att göra med ditt Excel och Word.

Således behöver du inte rädda ditt Office-konto för dina e-postmeddelanden.

2. För att skydda dina e-postmeddelanden från inkräktare väljer du bättre ett POP-konto som tar bort e-postmeddelanden från servern och håller dina e-postmeddelanden till ditt system.

3. Använd ett Mail Backup-verktyg som Mail Backup X med steg 3 för att skydda dina e-postmeddelanden från systemfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...