Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

spam i mailboxen


engelbrekt

Rekommendera Poster

Hur gör ni för att undvika en massa lurerimail i mailboxen? Det börjar bli jobbigt med alla gratis iPhone och presentkort från Elgiganten mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, engelbrekt säger:

Hur gör ni för att undvika en massa lurerimail i mailboxen? Det börjar bli jobbigt med alla gratis iPhone och presentkort från Elgiganten mfl.

Det där hänger på epostleverantören. En del har justerbara spamfilter. Jag har Google och de använder sina algoritmer för att i stort sett sopa bort allting. Jag kan inte påminna mig när jag fick ett äkta spam i inboxen senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man till väga för att komma dit? Mail, inställningar o regler men det verkar vara rena luftåtgärder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera som skräp, Mail lär sig. Fungerar för mig. Får endast undantagsvis skräp i inkorgen, 99% hamnar direkt i Skräp-mappen. Gäller både iCloud-mejlen och min domän-mejl via One.com. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, engelbrekt säger:

Hur går man till väga för att komma dit? Mail, inställningar o regler men det verkar vara rena luftåtgärder

Ja, som sagt, kolla om din epostleverantör har ett inställbart skräppostfilter. Eftersom jag inte vet vilken din epostleverantör är så kan jag heller inte kolla vilka möjligheter som finns. Annars får du jobba manuellt och markera skräppost, som Raphael gör. Får man bara lite spam är det väl okej, men har man ”råkat” bli listad på en massa spamlistor så är det väl inte lika kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det börjar bli lite för mycket. Jag har Telia och är det dom jag ska be om hjälp? Är det så att markering som skräp gör att avsändaren, Elgiganten, Ica, Bitcoinnasare mfle lär sig? Då jag inte är aktiv på nätet förutom kolla nyheter hos Aftonbladet, Expressen DN mfl så begriper jag inte hur mina epostkonton har blivit så attraktiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, engelbrekt säger:

Ja det börjar bli lite för mycket. Jag har Telia och är det dom jag ska be om hjälp? Är det så att markering som skräp gör att avsändaren, Elgiganten, Ica, Bitcoinnasare mfle lär sig? Då jag inte är aktiv på nätet förutom kolla nyheter hos Aftonbladet, Expressen DN mfl så begriper jag inte hur mina epostkonton har blivit så attraktiva.

Telia har anvisningar för filter här. Vanligaste orsak att man får en massa spam är att man avsiktligt eller oavsiktligt har tecknat prenumeration av mejl i något sammanhang. Sådana mejllistor kan vandra än hit och än dit. Inte alltid seriöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markering som skräp innebär att Mail lär sig vilka avsändare som skickar skräp, då lägger Mail dem i mappen Skräp istället för i Inbox-en. 

 

Mejllistor kan man avprenumerera på, iaf hos seriösa företag. Om man har uppgett sin e-mail någonstans där man handlat så får man skräppost. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det kommer spam på me.com?  Har Apple något liknande som Telia, där man kan rapportera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag har mailen i appen som följer med OS Mojave. Maken har i sin mail i iPad-appen.

Båda har en gmail-adress

Jag har en icloud-adress som jag använder när jag skickar efter prylar på nätet, där har jag inga problem med skräp.

 

Helt plötsligt har både jag och min man börjat få erbjudanden om damer som vill träffas och andra hjälpmedel för att bli stor... 

Det har fungerat med att sopa rent, men senaste veckan verkar det inte fungera. 

Gick in på webmailen för att se hur det såg ut där, men det fanns ingen skräpkorg och de jag själv lagt i skräpkorgen i Apple-mail fanns inte med. Däremot fanns makens skräpkorg så den kunde jag tömma. 

På FB har vi adresser som inte används någon annanstans, så därifrån kommer de inte.

 

Är det så bra ordnat att när jag högerklickar på ett mail och skickar det till skräp - att någon server någonstans får veta att det är skräp?

Eller är det bara min inkorg som lär sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...