Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konvertera "Högeffektiv" till "Mest kompatibel"


JLJ

Rekommendera Poster

Tjena, jag har under flera års tid filmat små klipp med min iPhone, som jag sedan i iMovie klipper ihop till filmer för familjen i framtiden, men mest för att mina barn ska se hur livet var när de var små.

 

Nu fick jag en ny iPhone 7 för drygt en månad sedan och fortsatte filma som vanligt, men upptäckte nu att jag inte kan importera de nya filmerna till iMovie. Efter lite googlande såg jag då det nya formatet för film i min iPhone, ställde om från Högeffektiv till Mest kompatibel, och då är det som tidigare (antar jag?).

 

Så min fråga är; hur konverterar jag de redan inspelade filmklippen från Högeffektiv-läge till liknande Mest kompatibel-läge, så jag kan använda dem i iMovie? Jag har dem inte kvar i min iPhone längre, utan de finns enbart i datorn.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handbrake brukar fixa det mesta. Det finns förinställningar för en massa enheter. Någon borde passa iMovie.

https://handbrake.fr/downloads.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar funka bra med konverteringen, stort tack Telly82!

 

Apple har säkert sina anledningar att göra den här inspelningsförändringen, men de gör sannerligen inte saker och ting enklare för oss enkla användare...åtminstone inte för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, JLJ säger:

Det verkar funka bra med konverteringen, stort tack Telly82!

 

Apple har säkert sina anledningar att göra den här inspelningsförändringen, men de gör sannerligen inte saker och ting enklare för oss enkla användare...åtminstone inte för min del.

Jag antar att du inte har senaste versionen av iMovie? Den har nämligen stöd för hevc-formatet. Anledningen til förändringen är att göra saker bättre. Om man håller sina system uppdaterade blir det inte krångligare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattis.se säger:

Jag antar att du inte har senaste versionen av iMovie? Den har nämligen stöd för hevc-formatet. Anledningen til förändringen är att göra saker bättre. Om man håller sina system uppdaterade blir det inte krångligare. 

 

Jag uppdaterar Macen med jämna mellanrum (tycker jag iallafall), men det ska jag kolla när jag kommer hem. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, JLJ säger:

 

Jag uppdaterar Macen med jämna mellanrum (tycker jag iallafall), men det ska jag kolla när jag kommer hem. Tack för tipset.

 

iMovie är en separat uppdatering och inget som är inkluderat i en macOS uppdatering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...