Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backuppdiskar


iMacKalle

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min gamla WD backuppdisk backar upp varje timme utan strul, men när jag fick min nya iMac (Den med Blånkljudet)  gick jag in i TM för att hämta Affinity Photo med Pluginpaketet Nic Collection.

När jag öppnade Affinity Photo och gick in i  Filter- Plugins så fanns inga plugins, varken Nic Collection eller andra.

 

Om Affinity Photo fanns med Nic Collection när den backades upp i TM så borde väl allt som fanns med också läggas tillbaks när jag hämtar programmet igen, men det finns inga plugins. Kan man inte lita på backuppdiskar?

 

Denna vecka hämtas Blånkdatorn och den nya med SSD disk kommer tillsammans med ny backuppdisk  1 TB Lacie Porsche med samma USB-C som datorn. Får jag samma strul när jag hämtar tillbaks Affinity Photo med Plugins Nic Collection. Det kanske är meningen att man alltid måste ladda ner och installera  Plugins varje gång som är ett bök varje gång som jag gärna vill slippa om det går.

 

Någon som har ett bra tips.

 

Tack.

 

 

Skärmavbild 2018-03-12 kl. 14.58.01.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du hämtar in ett program så hämtas själva programmet in. Om du har mappar med olika filer som tillhör programmet så hämtas inte de in automatiskt, du får leta upp dem själv och hämta in. T ex om du hämtar in en ordbehandlare så hämtas inte mappen med dina texter in. Det beror på hur programutgivaren har lagt upp sin struktur. Jag vet inte var insticksfilerna till Affinity Photo ligger. 

 

Om du hämtar in hela hårddisken så uppstår inte detta problem, för då hämtar du ju in allt. Det är bara när du gör ett urval att hämta in manuellt och då får du leta upp vissa filer/mappar själv och hämta in. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Raphael säger:

När du hämtar in ett program så hämtas själva programmet in. Om du har mappar med olika filer som tillhör programmet så hämtas inte de in automatiskt, du får leta upp dem själv och hämta in. T ex om du hämtar in en ordbehandlare så hämtas inte mappen med dina texter in. Det beror på hur programutgivaren har lagt upp sin struktur. Jag vet inte var insticksfilerna till Affinity Photo ligger. 

 

Om du hämtar in hela hårddisken så uppstår inte detta problem, för då hämtar du ju in allt. Det är bara när du gör ett urval att hämta in manuellt och då får du leta upp vissa filer/mappar själv och hämta in. 

Tack Raphael. Skall jag använda Flyttassistenten när jag hämtar hela  backuppdisken i TM. Eller hur menar du.

 

I programmappen ser det ut så här Plugins ligger i en mapp bredvid programmet Affinity Photo. Vore det bra om jag lade Affinity Photo inne i mappen?

 

 

5aa696fb45b3a_Skrmavbild_2018-03-12_kl__16_00_29.thumb.png.f2bad9438ce21870bd17db7b658df0d9.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMacKalle säger:

Tack Raphael. Skall jag använda Flyttassistenten när jag hämtar hela  backuppdisken i TM. Eller hur menar du.

 

I programmappen ser det ut så här Plugins ligger i en mapp bredvid programmet Affinity Photo. Vore det bra om jag lade Affinity Photo inne i mappen?

 

 

5aa696fb45b3a_Skrmavbild_2018-03-12_kl__16_00_29.thumb.png.f2bad9438ce21870bd17db7b658df0d9.png

 

 

 

 

Det tror jag inte hjälper.

Hos mig ligger mitt bildprogram under "program" liksom Nik Collection och fungerar ändå.

Nu är jag ingen fena på Affinity men du kan inte installera Nik inne i Affinity?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, BjornS säger:

Det tror jag inte hjälper.

Hos mig ligger mitt bildprogram under "program" liksom Nik Collection och fungerar ändå.

Nu är jag ingen fena på Affinity men du kan inte installera Nik inne i Affinity?

Jag kan Affinity rätt bra och det går utmärkt att ladda ner och installera detta och det görs inne i Affinity Photo-Preferences med en del trixande i flera steg.

 

Det jag ville veta var om det gick att hämta Affinity Photo från TM med  NIk Collection installerad utan att behöva göra om installationen som Raphael gav svar på.

 

 

 

 

Skärmavbild 2018-03-12 kl. 19.43.40.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Affinity Photo själv men jag har aldrig bytt till ny dator eller hårddisk genom att välja ut Affinity Photo enskilt utan jag importerar allt från TM, och då kommer allt med. Det kan vara så att det för Affinity Photo inte räcker med att bara flytta över Affinity-programmet och en plug-in mapp, det kan vara så att de har någon fil eller inställning lagd någonstans - typ i Macens användarbibliotek eller något - som också behöver komma med. 

Kanske det enklaste är att du slänger iväg ett mejl till Affinitys support och frågar dem? 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Raphael säger:

Jag har Affinity Photo själv men jag har aldrig bytt till ny dator eller hårddisk genom att välja ut Affinity Photo enskilt utan jag importerar allt från TM, och då kommer allt med. Det kan vara så att det för Affinity Photo inte räcker med att bara flytta över Affinity-programmet och en plug-in mapp, det kan vara så att de har någon fil eller inställning lagd någonstans - typ i Macens användarbibliotek eller något - som också behöver komma med. 

Kanske det enklaste är att du slänger iväg ett mejl till Affinitys support och frågar dem? 


 

 

 

Exakt, så är det med mig också. Efter att jag köpte min iMac mid 2011 köpte jag  något år senare  Affinity Photo och Affinity Designer som aldrig strulade för mig.

 

När jag för för drygt en månad sedan köpte ny iMac backade jag upp allt som låg på hårddisken innan jag raderade den. Sedan hämtade jag tillbaks båda men en i taget som var utan Nik Collection som förvånade mig.

Fem veckor senare när Apple Supportern kom fram till att blånkljudet berättigade till återköp ville jag ta reda på varför inte Nik Collection följde med när jag hämtade Affinity Photo så jag inte får samma problem när nya iMac:en dyker upp.

 

Det spelar ju faktiskt ingen roll om jag måste gå igenom tidskrävande  installationen av Nik Collection i  Affinity Photo på nya iMac:en för den lär jag inte tömma på 7-8 år och då lär inte Nik Collection försvinna.

 

Tack för hjälpen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...