Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Onödigt utrymme?


buse

Rekommendera Poster

Jag går igenom lagringen på Om den här datorn och Dokument-delen tar upp 560 GB. iTunes tar upp 256 GB. Men när jag går in i Hantera-fliken så är Musik med undermappen iTunes en del av Dokument också vilket ser ut som att den upptar utrymme av hårddisken på två ställen. Det känns ju onödigt att iTunes-mappen både ligger i Dokument(den lila sektionen)  och i iTunes (den röda sektionen) i den första och andra bilden. Det skulle ju frigöra ca 250 GB utrymme på hårddisken om den bara fanns på ett ställe. Hur göra? Eller förklara om jag har förstått fel...

Skärmavbild 2018-03-12 kl. 13.56.28.png

Skärmavbild 2018-03-12 kl. 13.56.34.png

Skärmavbild 2018-03-12 kl. 13.56.40.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ITunes ligger inte på två ställen. Den ligger i mappen Musik som ligger i din hemmamapp. Du kan kolla detta enkelt. Gå in i Finder (klicka på Glada ansiktet). Klicka på din hårddisk, klicka på ”huset” = din hemmamapp. Där hittar du Dokument, Musik, Bilder osv. Om du går in på Musik så hittar du en mapp som heter iTunes. Om du går in på Dokument så ska den inte finnas där. 

 

Det du ser under ”Rekommendationer” i din Hantera-vy är bara snabbgenvägar. De speglar inte strukturen på hårddisken. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

ITunes ligger inte på två ställen. Den ligger i mappen Musik som ligger i din hemmamapp. Du kan kolla detta enkelt. Gå in i Finder (klicka på Glada ansiktet). Klicka på din hårddisk, klicka på ”huset” = din hemmamapp. Där hittar du Dokument, Musik, Bilder osv. Om du går in på Musik så hittar du en mapp som heter iTunes. Om du går in på Dokument så ska den inte finnas där. 

 

Det du ser under ”Rekommendationer” i din Hantera-vy är bara snabbgenvägar. De speglar inte strukturen på hårddisken. 

 

 

Tack för ditt svar!



Aha, snabbgenvägar... Jag tycker det ser lite konstigt ut att Musik  ingår i sidokolumnen Dokument(i bild tre) och att dessa posterna blir 560,53 GB och att ovanpå detta i bild två ligger ”iTunes” på 256,42 GB...

 

Tack för klargörandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dokument" är en sortering och visar alla filer - dokument, bilder, filmer, musikfiler. 
När du klickar på "Filbläddrare", som du har gjort på bilden, så är du i din hemmamapp. Inte i dokument-mappen, utan i hemmamappen på hårdisken. Din hemmamapp/användar-mapp innehåller Dokument, Musik, Bilder och så vidare. 

Jag tror att det som är förvirrande är att Dokument i Hantera-vyn är en sortering och inte en mapp. 

Det ligger alltså inte några filer under sorteringen Dokument, de kan ligga i vilka mappar som helst och var som helst på hårddisken. Dokument bara visar en sortering, men filerna ligger inte där egentligen. Hela vänsterlistan är sorteringar, iTunes är också en sortering. Det är inte databasen/mappen iTunes i vänsterfältet, utan sorteringen iTunes. 

När du går in på "Filbläddrare" så går du in på hårddisken och då ser du hårddiskens struktur. Du är inte inne i mappen-Dokument, utan i din användarmapp. Och i den finns Dokument, Musik och så vidare. Dokument-mappen i din användar-mapp <> sorteringen Dokument. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vilken imponerande förklaring!

 

Om man har mappar med blandat innehåll(text, bilder, GIF, länkar, filmer m m), finns det då någon nackdel att man placerar dem i Dokument i vänsterkolumnen? Så att jag lättare hitta allt som har med ämnet att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Paul Nemorin

Hejsan

har också ett problem med min lagring. 

Har en MacBook Pro, 13 tum. 2017. 128gb.

 

tagot bort väldigt mycket på datorn, men de hjälper liksom inte. Eftersom jag har då lite lagring kvar så är datorn väldigt seg att köra Adobe programmen. 

De står att ”system” tar upp ca 104 GB. Hur minskar jag den biten?

 

tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla iTunes säkerhetskopior av iPhones och iPads kan ta en jäkla plats.

Starta iTunes och kolla under iTunes->Inställningar->Enheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paul Nemorin

Inte testat, men de måste ju finnas en massa annat man kan ta bort när de står 104 GB på system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...