Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fast installation Cat 6 vs Cat 5


MRMR

Rekommendera Poster

Ny här :)

 

Jag har i många år pressat egna kontakter i den fasta installationen jag har i mitt hus. En fast är just alltid fast och brukar inte krångla samt mindre strålning från wi-fi där man kan vara utan. Nu har jag flyttat och har ett gästhus ca 100 meter bort och har tillfälligt dragit en cat 5e kabel samt köpt ny rulle UTP Cat 6 kabel med andra RJ45 kontakter. Mina verktyg som indikerar att alla kablar fungerar blinkar rätt på båda två kablar. Jag kör digital Tv på en kabel samt Data på andra. TV går bara på Cat 5e kabeln data fungerar vissa dagar på Cat 6 annars alltid på CVT 5e.  Det är långa avstånd, jag har en HP proffs switch innan som "skjuter" på. Sedan har jag pressat en kortare på ca 5 m Cat 6 kabel som enligt mätare fungerar utmärkt, men inte en gammal MacBook??  Samma fenomen precis som om inte vissa äldre saker inte fungerar på Cat 6 men det är ju bara en nyare standard som klarar högre frekvens utan störningar:

 

Jag har pressat om nya kontakter med samma resultat, mätaren visar kabeln hel men den fungerar inte?? Fundera nu på att försöka få tag i Cat 5e kabeln igen men jobbigt dra ny, kanske Homeplug skulle kunna vara ett alternativ istället?  Någon som kan det här varför Cat6 beter sig så här?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att en av kontakterna på CAT6-kabeln inte är helt bra. 

 

På förra kontoret så hade ett rum ett uttag som fungerade när det var låg belastning, typ surfa eller e-posta. Men när backupen gick (med hög belastning på nätverket) så slutade överföringen att fungera, i princip.

Så mäta med likström ger långt ifrån hela sanningen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack, Ja känns som enda rimliga slutsatsen att någon kontakt leder men inte under last. Ska pressa nya kontakter och testa så får vi se. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...