Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på skärm för bildredigering! gärna 2560x1440


gabbbahey

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker en bra skärm för bildredigering, har just nu fastnat lite för https://www.dustinhome.se/product/5010891161/ultrasharp-up2516d?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146247

 

Även om den egentligen ligger lite över min budget på 5000.-

 

Egentligen hade jag viljat sikta på typ Lg's ultra fine display, men då jag har en macbook pro late 2013 så får jag avvakta... Jag ska visserligen byta dator senare iår, men inköp av skärm kan tyvärr inte vänta, behöver en nu pga av jobb. Helst hade jag viljat hitta en riktigt billig skärm med helt ok spec så jag hade kunnat sälja den utan dåligt samvete den dagen jag bytt dator...

 

Men, men, svårt att inte fastna för en bättre skärm när man ändå ska köpa. Så som nämnt tidigare, just nu har jag fastnat för Dell-skärmen ovan: 25" 16:9 2560 x 1440 och verkar ha fin färgåtergivning. Dock är jag lite fundersam om inte det kan kännas lite plottrigt med den upplösningen på en 25:a? Och då halkar jag över på motsvarande 27" skärm, men då börjar det rusa iväg med pengar. Lite för mkt faktiskt.

 

Långt svamligt inlägg, men kontentan är: Har nån bra tips på typ 25-27" skärm till bra pris med grym färgåtergivning? 

tack och bock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 25" Dell Ultrasharp U2515H på jobbet idag med 2560x1440 upplösning.

Grymt nöjd med den men idag får man ju 25" 4k skärmar för 5000Kr vilket jag hade köpt alla dagar i veckan före en 25" 2560x1440 skärm.

Förutsatt att din dator klarar 4k skärmar.

Nu är jag ju ingen bildredigerare men skärpan är enorm mellan min U2515H och min 15" retina jag har kopplad till skärmen (till retinaskärmens fördel)

Sen är det ju fler aspekter som kanske väger in att inte skaffa en 4k skärm för bildredigering?

Jag har gjort en färgkalibrering av min Dell-skärm med en x-rite Colormunki. Possitivt överaskad av resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft en Dell tidigare och var grymt nöjd med den. Men tänk på att det spelar ingen roll hur bra skärm du har om du inte har kalibrerat den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-03-08 på 08:58, SirKnasen säger:

Har en 25" Dell Ultrasharp U2515H på jobbet idag med 2560x1440 upplösning.

Grymt nöjd med den men idag får man ju 25" 4k skärmar för 5000Kr vilket jag hade köpt alla dagar i veckan före en 25" 2560x1440 skärm.

Förutsatt att din dator klarar 4k skärmar.

Nu är jag ju ingen bildredigerare men skärpan är enorm mellan min U2515H och min 15" retina jag har kopplad till skärmen (till retinaskärmens fördel)

Sen är det ju fler aspekter som kanske väger in att inte skaffa en 4k skärm för bildredigering?

Jag har gjort en färgkalibrering av min Dell-skärm med en x-rite Colormunki. Possitivt överaskad av resultatet.

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker på om det är en för eller nackdel med 4k vid bildrredigering, men kan väl knappast vara en nackdel. Däremot lite osäker på om min dator pallar, är en late 2013 macbook pro, sambons är en modell äldre. Jag planerar att byta upp mig gällande dator inom ett år, så helst hade jag ju fläskat på skärmen, men den ska ju funka med nuvarande dator också...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen jag länkade till ovan har grym färgåtergivning med 100% sRGB och 100% RGB 98, men frågan är om det är värt att lägga extra pengar på? Kanske dum fråga med tanke på att jag själv jobbar med grafisk design, bildredigering och prepress,  men jag tänker att hoppandet mellan färgrymder är meckigt och att jag nästan alltid har jobbat på skärm med sRGB... Kanske mer värt att lägga pengar på 4k? Om nu min dator pallar...

 

Ingen som har bra tips på alternativ till Dell-skärmarna som har avhandlats? Jag har kikat på skärmen jag länkade ovan (up2516d) och Ultrasharp U2515H och Ultrasharp U2518D, men det finns ju en mängd andra alternativ, men det blir lätt snurrigt med alla modeller och tillverkare. Tar gärna tips från någon som är riktigt nöjd med sin skärm... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Tack! Jag har kikat lite på den där sidan, min macbook Pro verkar ju ligga på gränsen, men ska ju palla. (Är en late 2013) Däremot sämre ställt med sambons som är en modell äldre. Sen kanske det funkar ändå, men känns ju segt att hålla på och strula... Detta är en av anledningar till att jag kollar på lite lägre upplösning på skärm. Men samtidigt som jag nämnde tidigare, inom tt år har troligen vi båda bytt datorer och då kanske det kommer kännas segt att man inte köpte en fetare skärm. Börjar luta mot att köpa ett bra budgetalternativ nu, oklart vilket ännu. Men finns ju bra skärmar till billig peng. sSå kan man byta om nåt år...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...