Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med inloggning efter uppdatering till High Sierra


Kjellzen

Rekommendera Poster

Hej där! 

Jag uppdaterade min late 2012 MacBook Pro från El Capitan till High Sierra igår. 

Allt verkade bra efter uppdateringen och jag gick igenom inställning av bland annat Siri och allt verkade lugnt. 

Behövde skjutsa iväg dottern en sväng, kom hem och startade min mbp igen, och då funkar inte mitt lösenord.

har haft samma lösenord på denna enheten i alla år och är säker på att det är rätt. 

 

 

Försöker skapa nytt lösenord genom att logga in med mitt Apple-id men får besked om att ett fel uppstod vid anslutning till Apple-id server.

 

har försökt återskapa från en TM kopia på min time capsule, men får problem om att ett problem uppstod vid anslutning till time capsule. 

 

Försöker jag att avaktivera file vault(vart kom det ifrån?) och skriver rätt lösenord, så kommer det en popup med frågan om jag verkligen vill avaktivera vault, klickar ”ja” och enheten jobbar några sekunder, sen kommer det ett meddelande om att lösenord är fel. 

 

Om jag däremot medvetet skriver fel lösenord för att avaktivera vault, så står det direkt i rött att lösenordet är fel, alltså det kommer ingen popup fråga om jag verkligen vill avaktivera. 

 

Så om jag skriver fel så står det direkt att det är fel lösenord, skriver jag rätt lösenord, så poppar frågan om avaktivering upp, och när jag bekräftar detta, så står det efter några sekonder ”fel lösenord”.

 

Min mbp är på 500gb, och hade ca 400gb ledigt igår när jag började uppdatera till High Sierra. 

Försökte att återinstallera High Sierra igårkväll, då stod det att jag hade 0gb ledigt utrymme, och efter ett tag fick jag meddelande om att det var problem med att att ansluta till Apple server (ja jag är ansluten till wi-fi/internet).

 

när jag klickar på ”fortsätt” för att anpassa installationen av Mac OS High Sierra, så jobbar enheten ett bra tag, och meddelande ”kunde inte kontakta återhämtningsservern”. 

 

Vad skall man nu göra? 

Hur gör man typ för att radera allt och ställa in som en ny enhet(om det inte går att lösa det så jag kan logga in menar jag).

uppdaterade också min andra mbp retina till High Sierra igår, har inte orkat kolla om den funkar än. 

DDCED266-28C3-4ABB-A05C-B2AEFD3EBB3A.jpeg

15126CF8-9440-45A7-B65F-5C98369E633D.jpeg

5CB35BA7-DF1D-4A47-A470-8752282AB1FD.jpeg

0DDE66A0-4295-4B94-98DE-3AF21CB591B9.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut i skivverktyg, varför står det ”tillgängligt 0k”? 

Och varför står ägare som avaktiverad? 

Kan man här bara välja radera, och sen återinstallera High Sierra? 

Har jag tur så bör ju min time machine kopia finnas på min time capsule.

har noll koll, och typ noll tålamod för saker jag ej förstår mig på.

saker skall typ bara funka hehe.

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, SirKnasen säger:

Har du inte "Lås upp" eller "Lägg på skrivbord" under Arkiv menyn?

Det har jag kanske, skall bara hitta Arkiv menyn först?? eller hitta rätt menar jag kanske.

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lägga till den på skrivbordet så måste jag låsa upp den. Tillbaka på ruta ett igen då mitt lösenord inte funkar.

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att försöka återinstallera High Sierra funkade inte. Försökte installera Mountain lion istället, men där man skall välja plats att installera den, där dyker det inte upp några platser alls att välja bland.

 

583CE99D-3ACD-49BC-A5E1-065582EE5A55.jpeg

FAE0416C-BBD2-474D-90C7-7FE2C4873C9C.jpeg

7C03152F-842E-4731-9859-89E3E1BFBAEC.jpeg

385B2BA1-A232-49F3-B235-84C21F42C362.jpeg

FE4032BC-5A4F-44A7-A56F-79BE468AE1D3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte köra skivkontroll?

kan det bero på att den inte ligger på skrivbordet? 

/Nollkoll

F8B5E93E-B2CC-4445-8E9D-9A1866E4F74E.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Långskott...

Har du försökt med Säker Start?

Starta om datorn, håll ner skift, släpp upp skift när du ser förloppsindikatorn.

Går det att logga in nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Pocahontas säger:

Långskott...

Har du försökt med Säker Start?

Starta om datorn, håll ner skift, släpp upp skift när du ser förloppsindikatorn.

Går det att logga in nu?

 

Tyvärr det hjälpte inte. 

Försökte starta om och klickade i att jag hade glömt mitt lösenord, och försökte ännu en gång att ändra lösenord genom att använda mitt Apple-id, denna gången accepterades Apple id, och en kod dök upp på min IPhone. 

Tastade in koden, men då blev det stopp på nytt.

kolla bild.

försökte åter igen att logga in med mitt Apple id, och får då meddelande om att ”denna Mac har inte längre behörighet att skapa Apple-Id konton”  har ju inte ens försökt skapa konton. 

Knäppt som fasen ju.

98B99C74-3CD2-45A1-9BBE-36D4C0DB5D3A.jpeg

8263A48A-3A68-43BB-82D6-E52AEB07BE88.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Tänkte installera High Sierra innan nya OS:et släpps men efter att ha läst på lite här tror jag att jag avstår och kör vidare med El Capitan ;-(

Verkar ju vara en stor källa till bekymmer liksom OS:et före el Capitan har förträngt vad det hette eftersom jag hade en katastrof med det!

Tragiskt! Måste säga att jag aldrig haft problem med att installera nytt OS på en rutten WIndowsmaskin, så varför ska det vara så mycket problem på en Mac?

Windows kör jag numera bara i Parallels. 7 för att vara exakt. 10:an sumpade jag häromdagen när jag körde Clean My Mac och det var någon stor gammal fil jag tog bort ;-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...