Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har ingen Admin på min MacBook Air


linnea99

Rekommendera Poster

Hej 

jag har ett problem med min MacBook Air. jag köpte min macbook begagnad för några år sen och nu har den börjat krångla isamman band med uppdateringen macOS high sierra, när jag uppdaterade datan så försvann allt på datan och även min admin. så min fråga är hur ska jag gå till väga då jag inte har någon admin men behöver en admin. har provat att nolla den men tydligen är hårddisken låst. skulle bli så sjukt glad om någon vet hur jag ska gå till väga.

 

Någon som vet hur man gör en admin när man inte har en admin? när hårddisken är låst. eller vet någon hur man hackar koden till hårddisken??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej och välkommen hit.

Vill bara tipsa dig om att vi undviker att skriva enbart HJÄLP i rubriken, försök hellre att beskriva vad du behöver hjälp med. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey ska tänka på de tills nästa gång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, linnea99 säger:

Hej 

jag har ett problem med min MacBook Air. jag köpte min macbook begagnad för några år sen och nu har den börjat krångla isamman band med uppdateringen macOS high sierra, när jag uppdaterade datan så försvann allt på datan och även min admin. så min fråga är hur ska jag gå till väga då jag inte har någon admin men behöver en admin. har provat att nolla den men tydligen är hårddisken låst. skulle bli så sjukt glad om någon vet hur jag ska gå till väga.

 

Någon som vet hur man gör en admin när man inte har en admin? när hårddisken är låst. eller vet någon hur man hackar koden till hårddisken??

Prova att gör en ominstallation av MacOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar de även om man har en låst hårddisk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, linnea99 säger:

funkar de även om man har en låst hårddisk

 

Det beror på vad du menar med låst. Prova. Går det så går det.

En krypterad disk går att partitionera och formatera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du menar att man ska hålla in comanden cmd + R så går inte de för då kommer de upp en ruta med ett lås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, linnea99 säger:

om du menar att man ska hålla in comanden cmd + R så går inte de för då kommer de upp en ruta med ett lås

Kommando-R startar från det inbyggda systemet Återställning i macOS. Använd Alternativ-Kommando-R eller Skift-Alternativ-Kommando-R för att starta från Återställning i macOS via internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, linnea99 säger:

om du menar att man ska hålla in comanden cmd + R så går inte de för då kommer de upp en ruta med ett lås

Låter som du har ett EFI-lösenord som förhindrar att starta datorn från någon annan källa än den interna systemvolymen.

Antar att samma ruta med lås dyker upp om du startar datorn med alt-tangenten nedtryckt för att få upp startalternativ?

Om så är fallet får du försöka få tag i tidigare ägare för att få detta EFI-lösen eller leta fram ursprungligt inköpskvitto och ta datorn till en Apple Service provider för upplåsning. Räkna med 500-1000Kr för fixa detta.

Om du inte kan få fram EFI-lösen eller kvitto så är det tyvärr bara att slänga datorn och köpa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

Vad är problemet?

Får du inte tag i tidigare ägare som kan ge dig lösenordet?

Fick du inte med ursprungligt inköpskvitto för datorn när du köpte den begagnad?

Är besöka en Apple Service Provider omöjligt för dig?

Är pengarna för att betala för servicen ett problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick inte med kvitto och kan inte få tag på den jag köpte den av

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, linnea99 säger:

fick inte med kvitto och kan inte få tag på den jag köpte den av

Då har du en dyr dörrstopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...