Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa iPhone i Australien


dalaaa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är just nu i Australien och Sydney kommande dagar. Jag är inne på att kanske köpa en iPhone X innan jag åker härifrån eftersom den är billigare här. Har försökt att googla runt lite efter svar och råd, men de flesta trådar jag hittar är gamla och handlar om att köpa en iPhone i antingen England eller USA. Så, till min fråga. Tror ni att jag kommer få något problem med nätverket när jag kommer tillbaka till Sverige? Jag undrar även om ni vet om det kommer bli något problem med garantin och så vidare?

Kommer vara på resande fot kommande månader och är i behov av en ny telefon, därför undrar jag om det är dumt eller inte att köpa en telefon här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den du kan köpa i Australien (A1865) kommer fungera utan problem, har samma LTE-band som den svenska. Dock skulle det eventuellt kunna vara så att du får problem med reklamation hemma i Sverige eftersom den modellen inte säljs här (A1901).

 

https://www.apple.com/iphone/LTE/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få problem med garantin, eftersom Apple inte har världsgaranti på iPhone.

Du kan få problem med tullen/polisen om du inte betalar tull och moms vid hemkomsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! 

 

Är du säker på att de inte har världsgaranti? För när jag förklarade för butiksbiträdet om att jag har tänkt att ta med mobilen till Sverige så sa han att det inte skulle vara några problem eftersom de har världsgaranti...

 

Anade att det skulle kunna bli problem med tull och skatt. Har du någon aning om hur mycket det kan kosta? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, dalaaa säger:

Tack för svaren! 

 

Är du säker på att de inte har världsgaranti?

 

 

Ja.

 

http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-english.html

"Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device."

"If you seek service in a country that is not the original country of purchase, you will comply with all applicable import and export laws and regulations and be responsible for all custom duties, V.A.T. and other associated taxes and charges."

 

Momsen är 25% på priset. Tullen vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Tullen är inte särskilt tydlig med vad som gäller.

 

Fråga: "Jag ska åka till Australien och ta dykcertifikat. Dykarutrustningen ska jag köpa där och använda vid min utbildning. Måste jag betala några avgifter för den då jag kommer hem igen trots att utrustningen är använd?"

 

Svar: "Nu ska du åka till ett land utanför EU, vilket innebär att allt som du handlar (förutom alkohol och tobak) får tas in i Sverige utan avgifter om värdet inte överstiger 4 300 kronor och om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. Det innebär att om din dykarutrustning kostar mer, måste du betala avgifter som baseras på inköpsvärdet på din utrustning."

 

Från http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/fragorochsvaromatthandlaiettannatland.4.226de36015804b8cf3532ca.html

 

Det fetade och understrukna antyder att telefonens värde , inte pris, är det avgörande. Eftersom du ska resa runt med telefonen i några månader så kommer nog värdet att sjunka. Fast hur det påverkar "inköpsvärdet" vet jag inte. 

 

Det kan också vara lämpligt att kolla vad som gäller om du mellanlandar i EU på vägen hem. Ska eller får du då betala tull och moms vid passage av den yttre gränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kostnadsbesparingen verkligen värd alla eventuella problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Ja.

 

http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-english.html

"Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device."

"If you seek service in a country that is not the original country of purchase, you will comply with all applicable import and export laws and regulations and be responsible for all custom duties, V.A.T. and other associated taxes and charges."

 

Momsen är 25% på priset. Tullen vet jag inte.

 

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Tullen är inte särskilt tydlig med vad som gäller.

 

Fråga: "Jag ska åka till Australien och ta dykcertifikat. Dykarutrustningen ska jag köpa där och använda vid min utbildning. Måste jag betala några avgifter för den då jag kommer hem igen trots att utrustningen är använd?"

 

Svar: "Nu ska du åka till ett land utanför EU, vilket innebär att allt som du handlar (förutom alkohol och tobak) får tas in i Sverige utan avgifter om värdet inte överstiger 4 300 kronor och om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. Det innebär att om din dykarutrustning kostar mer, måste du betala avgifter som baseras på inköpsvärdet på din utrustning."

 

Från http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/fragorochsvaromatthandlaiettannatland.4.226de36015804b8cf3532ca.html

 

Det fetade och understrukna antyder att telefonens värde , inte pris, är det avgörande. Eftersom du ska resa runt med telefonen i några månader så kommer nog värdet att sjunka. Fast hur det påverkar "inköpsvärdet" vet jag inte. 

 

Det kan också vara lämpligt att kolla vad som gäller om du mellanlandar i EU på vägen hem. Ska eller får du då betala tull och moms vid passage av den yttre gränsen?

Okej, tack för nyttig info!

 

24 minuter sedan, BjornS säger:

Är kostnadsbesparingen verkligen värd alla eventuella problem?

Nej, inte direkt. Men är inte bara på grund av priset, utan det är även för att jag vill ha en bättre mobil att kunna ta kort med under resan. Därför jag även är sugen på att köpa en ny mobil just här i Australien...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples system har ännu inte nekat mig byta ut eller reparera iPhones från andra världsdelar här hemma i Sverige.

Konsumentköpslagsreklamationer kan dock bli svårt för produkter köpta i andra världsdelar eller utanför EU-land hemma i Sverige.

Den tvååriga? "European Consumer Law Claim" har jag lyckats få genom för Apple produkter köpta inom EU här hemma i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Apples system har ännu inte nekat mig byta ut eller reparera iPhones från andra världsdelar här hemma i Sverige.

 

Det betyder inte att Apple tänker fortsätta att göra så.

Det står i garantin att de kan vägra, inte att de kommer att vägra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...