Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, ronny säger:

Vad jag ser här har 6*8 satts sist

6+8 i mitten

Om jag fattat rätt så är algoritmen:

Två tresiffriga tal ska multipliceras

Multiplicera de första siffrorna i talen, placera resultatet i början av svaret.

Addera de två tvåsiffriga tal som utgörs av talens två sista siffror och fyll på svaret, med en föregående nolla om svaret än ensiffrigt.

Multiplicera  de två tvåsiffriga tal som utgörs av talens två sista siffror och fyll på svaret, med en föregående nolla om svaret än ensiffrigt.

 

Tyvärr funkar metoden bara om produkten eller summan av de tvåsiffriga talen ovan är mindre än 100 och om de tresiffriga talen är mindre än 200.

 

Exempel på gränsvärden:

100*199= 1 99 00

101*199= 1 100 99

 

102*149= 1 51 98

103*149= 1 52 147

102*150= 1 52 100

 

Man kan ganska snabbt inse att 1 100 99 motsvarar 20099, att 1 52 147 motsvarar 15347, och att 1 52 100 motsvarar 15300.

 

Men metoden är, liksom den (till formen besläktade?) japanska räkningen med korsande linjer, väldigt begränsad och därmed meningslös att lära sig som annat än underhållning. Vill man snabbt få fram ett resultat kan man använda en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, ronny säger:

Alla verkar inte tycka att den är toppen 

 

75603B79-B640-4FFE-B4BB-0AE84D2FF043.jpeg

Den där tjommen har inte alls fattat metoden.

Den funkar (men mindre bra) till att beräkna 116*177.

 

116*177= 1*1 16+77 16*77 = 1 93 1232 = 1 93+12 32 = 1 105 32 = 1+1 05 32 = 2 05 32 =20532.

Frågan är hur man smidigt beräknar 16*77.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

AdGuard Pro har nu ett särskilt tillägg för att göra YouTube annonsfritt i Safari i IOS. Det funkade fint. Ser inte YT så mycket på Iphone, men funkar nog, och är funktionellt, på Ipad kanske?

 

Före:

 

YTAds_2.thumb.png.b03a1f8740cc28470f976a30ea30ca52.png

 

Svep upp nedifrån och välj tillägget:

 

YTAds_3.thumb.png.0d7341f1f4118cc24ba84051526fe651.png

 

Bekräftelse som notis:

 

YTAds_1.thumb.png.d313ee4e90c0ec6794181ce590fbe530.png

 

AdGuard anger att det funkar:

 

YTAds_4.thumb.png.aa3a1a9f887bae280e4aa7f749004382.png

Hos mig är arsenalen med blockerare så stor att det inte kommer någon reklam ändå. Vinsten med AdGuards YT-blockering är att det går snabbare.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, mikaellq säger:

Hos mig är arsenalen med blockerare så stor att det inte kommer någon reklam ändå. Vinsten med AdGuards YT-blockering är att det går snabbare.

Nej, jag såg ingen reklam tidigare heller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Roar mig med knasig matematik som verkar vara enklare än vad matematikerna själva gör det till.

Ta vilket nummer som helst som ett frö.

Om det är jämnt dividera med 2.

Om udda multiplicera med 3 och addera med ett.

 

Påståendet att bevisa eller motbevisa är om att alla sekvenser leder till loopen 1, 4, 2, 1, 4...

Varför inte göra det enkelt för sig genom att till att börja med konstatera att hälften av alla tal som existerar är jämna, den andra hälften udda? 3n+1 ger dessutom alltid ett jämnt tal som ger en bias och dessutom färre fall med delbart med 4, ännu färre delbart med 8, osv.

 

Så som jag uppfattar det borde problemet vara att visa hur stor denna bias är. :nerd:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen har jag redan badat dagligen i två månader, som var mitt mål, men jag tror att jag kan ha hoppat över någon enstaka dag på grund av händelser bortom min kontroll, så bäst att jag doppar mig idag också. Burr! 🥶

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, mikaellq säger:

 

Roar mig med knasig matematik som verkar vara enklare än vad matematikerna själva gör det till.

Ta vilket nummer som helst som ett frö.

Om det är jämnt dividera med 2.

Om udda multiplicera med 3 och addera med ett.

 

Påståendet att bevisa eller motbevisa är om att alla sekvenser leder till loopen 1, 4, 2, 1, 4...

Varför inte göra det enkelt för sig genom att till att börja med konstatera att hälften av alla tal som existerar är jämna, den andra hälften udda? 3n+1 ger dessutom alltid ett jämnt tal som ger en bias och dessutom färre fall med delbart med 4, ännu färre delbart med 8, osv.

 

Så som jag uppfattar det borde problemet vara att visa hur stor denna bias är. :nerd:

 

 

Ja det kikade jag på igår det slutar alltid med 4 2 1

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Ja det kikade jag på igår det slutar alltid med 4 2 1

Ja det enklaste sättet är ju brute force som nämns i videon. Alla begynnelsetal (seed) slutar med denna loop 4, 2, 1, 4... upp till ett ofantligt stort tal åtminstone.

Problemet är att detta inte BEVISAR något i matematikens tillkrånglade värld. :) 

 

Chipmunk BASIC. :nerd:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Egentligen har jag redan badat dagligen i två månader, som var mitt mål, men jag tror att jag kan ha hoppat över någon enstaka dag på grund av händelser bortom min kontroll, så bäst att jag doppar mig idag också. Burr! 🥶

Det var inte så farligt. Vindarna blåste rätt och solen tittade fram. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

 

Roar mig med knasig matematik som verkar vara enklare än vad matematikerna själva gör det till.

Ta vilket nummer som helst som ett frö.

Om det är jämnt dividera med 2.

Om udda multiplicera med 3 och addera med ett.

 

Påståendet att bevisa eller motbevisa är om att alla sekvenser leder till loopen 1, 4, 2, 1, 4...

Varför inte göra det enkelt för sig genom att till att börja med konstatera att hälften av alla tal som existerar är jämna, den andra hälften udda? 3n+1 ger dessutom alltid ett jämnt tal som ger en bias och dessutom färre fall med delbart med 4, ännu färre delbart med 8, osv.

 

Så som jag uppfattar det borde problemet vara att visa hur stor denna bias är. :nerd:

 

 

Det var ett tag sedan jag programmerade i BASIC så jag var tvungen att studera manualen ett tag för att lära mig syntax och hur resten (remainder) beräknades för att se om ett tal var delbart med 2 eller inte.

if n mod 2 = 0

 

simple.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget regn idag som tur

det var bara dagen under OS som det kom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med Geekbench 5 och min moddade mini går som tåget med patchad Big Sur. Samma eller bättre prestanda än genomsnittet (SSD kanske hjälper till).

Rekommenderade brorsan att köpa en ny M1-mini, eftersom han bara har gammalt skräp, men nu till slut har tröttnat på allt krångel. Vi får väl se om han slår till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte Lypsyl för läpparna igår.

Förpackningen var märkt med "Lypsyl original" och "Ny formula". :stjarnsmall:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målar och målar och målar i källaren. Blir inte så långa stunder då det gör ont i nacken och axlar efter sisådär en timme. Taket var värst men är klart.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Alix säger:

Testade med Geekbench 5 och min moddade mini går som tåget med patchad Big Sur. Samma eller bättre prestanda än genomsnittet (SSD kanske hjälper till).

Rekommenderade brorsan att köpa en ny M1-mini, eftersom han bara har gammalt skräp, men nu till slut har tröttnat på allt krångel. Vi får väl se om han slår till.

Risken är stor att jag själv inhandlar en ny iMac igen när det blir dags igen.

Det verkar som om det där om target display mode inte funkar med nyare 5k iMacs som min. Thunderbolt räcker inte till. :( 

 

https://www.lifewire.com/use-imac-as-monitor-with-target-display-mode-2260906

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Risken är stor att jag själv inhandlar en ny iMac igen när det blir dags igen.

Det verkar som om det där om target display mode inte funkar med nyare 5k iMacs som min. Thunderbolt räcker inte till. :( 

 

https://www.lifewire.com/use-imac-as-monitor-with-target-display-mode-2260906

men det gäller väl om man har en äldre Mac? Det har ju inte du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Testade med Geekbench 5 och min moddade mini går som tåget med patchad Big Sur. Samma eller bättre prestanda än genomsnittet (SSD kanske hjälper till).

Rekommenderade brorsan att köpa en ny M1-mini, eftersom han bara har gammalt skräp, men nu till slut har tröttnat på allt krångel. Vi får väl se om han slår till.

Han slog till! :yeahbaby:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

men det gäller väl om man har en äldre Mac? Det har ju inte du.

Nä så det blir inte dags än på många år.

Vad jag menade var att när det väl blir dags igen så blir det iMac därför att jag inte har några riktigt bra skärmar liggande och det där om att använda min nuvarande iMac som skärm åt en ny M8 Mac mini visade sig vara önskedrömmar, funkar inte. :oroligoledsen:

 

Därför en iMac nästa gång också, om en närmare 8 år eller så.

🖥

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Nä så det blir inte dags än på många år.

Vad jag menade var att när det väl blir dags igen så blir det iMac därför att jag inte har några riktigt bra skärmar liggande och det där om att använda min nuvarande iMac som skärm åt en ny M8 Mac mini visade sig vara önskedrömmar, funkar inte. :oroligoledsen:

 

Därför en iMac nästa gång också, om en närmare 8 år eller så.

🖥

24 tums 1080p duger för skrivbordet och det mänskliga ögat. Miniavstånd 38 cm, maxavstånd 120 cm och optimalt avstånd 96 cm. Jag brukar sitta 60–65 cm ifrån. Jag har nämligen inte fullgod syn utan använder terminalglasögon. Jag bråkar inte med vetenskapen. B) 

 

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

24 tums 1080p duger för skrivbordet och det mänskliga ögat. Miniavstånd 38 cm, maxavstånd 120 cm och optimalt avstånd 96 cm. Jag brukar sitta 60–65 cm ifrån. Jag har nämligen inte fullgod syn utan använder terminalglasögon. Jag bråkar inte med vetenskapen. B) 

 

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Det är nog där jag befinner mig mest, runt en halvmeter ifrån. Placerat mig helt enkelt där det känns mest bekvämt.

 

Om min 27" iMac, jag har nog aldrig haft en bättre, vackrare, skarpare skärm. Har kikat på många 4k-filmer. Sanslöst vackert kan det vara! 🥰

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Nä så det blir inte dags än på många år.

Vad jag menade var att när det väl blir dags igen så blir det iMac därför att jag inte har några riktigt bra skärmar liggande och det där om att använda min nuvarande iMac som skärm åt en ny M8 Mac mini visade sig vara önskedrömmar, funkar inte. :oroligoledsen:

 

Därför en iMac nästa gång också, om en närmare 8 år eller så.

🖥

aha på så vis!

jag fundeade mest på vad VR kampanjen har tagit vägen?

 

det var några år sedan som de sade att det skulle vara inbyggt i imac

men sedan har man inte hört ett ljud om det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa IOS 15 beta på min reservmobil. Tidigare har Bank ID kraschat hela tiden, men nu ska företaget ha uppdaterat appen för IOS 15 beta.

 

IMG_2495.thumb.png.1c6ee2b5fb1f4e099ac0514cd62837a0.png

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...